Polaris Slingshot er herlig galskap for deg med litt for mye penger

Motorsykkelfølelse for deg som ikke har motorsykkellappen.

Publisert

I helga går Oslo Motor Show igjen av stabelen, og vi tok oss en snartur innom messen dagen før åpningen.

Og det er alltid en god dag når man går forbi en Porsche 911 Turbo, og ikke tenker noe videre over det.

Drømmebil etter drømmebil

På messegulvet finner vi blant annet den mildt sagt ekstreme Ferrari La Ferrari, verdens kanskje mest ekstreme serieproduserte hyperbil med rundt 950 hestekrefter som mates ut gjennom bakhjulene. Prisen er rundt en million euro før du begynner å legge på norske avgifter.

Av andre go'biter på gulvet er biler som Aston Martin Vanquish, Lexus LFA, Ferrari F12 Berlinetta, Maserati MC12, Lamborghini Diablo Jota og Dauer 962. Og Bugatti Veyron. Og Dodge Viper. Og Mustang GT500.

I tillegg til en relativt fyldig hall med modifiserte biler.

Ferrari La Ferrari er for tiden kanskje verdens mest ekstreme gatebil.

For deg som ikke har motorsykkellappen

Men årsaken til at vi tok oss turen til messa, var derimot for å ta en liten spinnom i den splitter nye Polaris Slingshot.

Dette er en slags kryssning mellom en CanAm Spyder, Caterham 3-hjuling og en BAC Mono  - og er essensielt drømmen for deg som ønsker litt motorsykkelfølelse, men ikke har motorsykkellappen.

Under panseret sitter det en 2,4-liters GM-motor som yter 173 hestekrefter. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men når vekten er 764 kg, og alle kreftene mates ut på bare ett hjul - så kan vi love at aksellerasjonen er helt innenfor.

Og fordi vekten og effekten ikke er superhøy, blir heller ikke prisen totalt uoverkommelig.

Joda, vi innrømmer at rundt 480.000 kroner ferdig på skilter er mye for det som essensielt er et leketøy - men det er jo fryktelig moro at det lages slike ting! Hadde du bodd i Sverige hadde du derimot sluppet unna med 310.000 kroner...

Stoppet GoPro-kameraet...

Vi fikk anledning til å ta nyvinningen ut på en liten rundtur - og det endte med at det gikk såpass heftig i svingene at GoPro-kameraet vi ville dokumentere det hele med, først fallt av - og så skiftet modus til å bare ta seriebilder. Sånn er det når det eneste du kan feste det i er myk plast...

Men ja: Det er en meget morsom opplevelse! Og kanskje best av alt: Selv på en kald høstdag, var det overraskende lunt bak rattet - for selv uten tak og dører, er bilen overraskende godt vindskjermet.