Plutselig gikk alt veldig galt

Vet du hvordan du bør reagere annerledes i en nødsituasjon med moderne sikkerhetssystemer?

Publisert

GOLSFJELLET (Side3): - Det er ikke noen grunn til å kommentere dette, sier jeg.

Jeg har nettopp byttet fra en liten og letthåndterlig BMW 1-serie med firehjulsdrift, der jeg fikk verdens beste selvtillit. Instruktøren har nettopp fortalt at jeg gjør nøyaktig de riktige tingene, og at det «oser» kjøreforståelse av hva jeg gjør.

Selvtilliten er i grunn på topp, og jeg sitter med følelsen av at jeg kunne kjøre skinnet av Ken Block.

- Få skikkelig sleng

Fra den lille bilen er jeg over i en stor og tung 5-serie med betydelig dårligere dekk. Instruktøren har gitt klar beskjed om at det i S-svingene på den blankpolerte isbanen ikke skal kjøres smidig. Her skal det kjøres bredt!

- Ikke kjør raskt og trangt, få skikkelig sleng på bilen. Provoser den ut mye mer, sa han etter første runde uten traction control.

Undertegnede er ikke vond å be på slik, men etter sjokkovergangen fra en liten og lett bil, går det til slutt galt. Jeg spinner rundt og blir stående med rumpa i feil retning.

To uker tidligere var jeg er ute på en annen isbane med VW, som skulle demonstrere hvordan deres firehjulstrekksystemer fungerer. I bakhodet hadde jeg diskusjonen fra den gang: «Det at du skal gi gass når du er ute og kjører når du har firehjulstrekk... det er bare tull! Slipper det opp, av med gassen, få kontroll på bilen, og så kan du gi gass ut igjen. Det kan nok hende at det kan fungere å gi gass, men går det da galt, har du satset alt du har på feil hånd.»

Fungerer forskjellig

Etter å ha spilt rundt, og kjørt tilbake til start, ser jeg opp på instruktøren. Jeg forventer at han bare skal glise bredt, og si at det der kanskje var litt vel overgitt.

Men nei da.

- Det som skjedde der var at du trodde du skulle treffe kjeglen, ikke sant, og slapp opp gassen. Det du skulle gjort var å gi gass og la systemene dra deg ut av situasjonen. Når du slapp opp, fikk du den slengen, sier han.

Småforvirret over profesjonelle instruktører med så forskjellige holdninger, gir jeg igjen gass og danser gjennom løypa på en måte som norsk politi ikke er spesielt begeistret for. Men instruktøren, som til hverdags er politi, er fornøyd.

- Sånn ja!

Jeg går ut av bilen, og lar en kollega fra et annet mediehus slippe til. Han gjør nøyaktig den samme feilen, på nøyaktig samme sted.

Fungerer forskjellig

Mye av hemmeligheten ligger i at forskjellige systemer i biler, som i utgangspunktet har samme funksjon, kan fungere på vidt forskjellig måte. BMW har et hypermoderne firehjulstrekksystem som fordeler effekten omtrent akkurat der den mener det er nødvendig, mens VWs system aldri kan gi bakhjulene mer enn halvparten av kreftene.

To forskjellige tilnærminger på å gi bilen drift på alle hjulene, og to vidt forskjellige måter å tenke bilkjøring på.

- Lær deg systemene i bilen din å kjenne! De hjelper deg i hverdagen, men du må være klar over hva som skjer, sier markedsdirektør Kjetil Myhre i BMW.

Han får full støtte av den tidligere politimannen og utrykningseksperten Nils Messet.

- Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har sluppet bremsen når de har nødbremset, fordi det har ristet når ABS-en slår inn. De tror det er noe feil som skjer, og dermed går alt galt, sier han.

Mange systemer å kjenne

ABS-systemene har nå eksistert på nye biler i rundt 20 år, og er nå standard på stort sett alt som kan rulle på norske veier. Likevel gjør folk daglig feil når de blir overrasket over hvordan systemet gir tilbakemeldinger.

Når et så velkjent system som ABS fortsatt skaper forvirring, kan du bare tenke deg om hvor mye forvirring det er rundt moderne systemer. Stabilitetskontroll, automatisk nødbrems, filholdersystemer, blindsonevarsler, dynamisk cruise control... Alle er systemer som av og til kan gi deg de merkeligste tilbakemeldinger. Panikken kan slå ut i vill gunst når den dynamiske cruise controllen plutselig tror det er fri vei når du kommer inn i en rundkjøring.

På enkelte Mercedes-modeller kan nå bilene til og med automatisk styre unna hindringer. Er du ikke klar over hvordan disse systemene fungerer, kan de skape minst like farlige situasjoner som de forsøker å unngå.

- Det er definitivt en fordel å finne en forlatt parkeringsplass hvor man kan teste ut hvordan systemene fungerer, eller reise på en glattkjøringsbane, slik at du ikke får panikk når du virkelig har behov for dem, sier Messet.