Passat GTE er perfekt timing for Volkswagen etter deres egen diesel-skandale
Størst på elbil - og nå kommer oppladbar hybrid til massene.

Med et tap på 32 milliarder kroner på ett kvartal, skulle man tro at VW var en produsent i krise. Og det er de også etter dieselskandalen der de med viten og vilje har jukset med sine egne utslippstall.
Les også: Historisk tap i Volkswagen
Men utrolig nok kan selskapet selv være en av de største profitørene på sin egen skandale, i alle fall i Norge. Også i Tyskland har salget av VW-modeller faktisk steget etter at skandalen ble et faktum.
Selskapet kontrollerer allerede omtrent halvparten av alt elbilsalg her i landet gjennom e-up og storselgeren e-Golf. Dette er en svært viktig possisjon å ha, siden elbilsalget nå nærmer seg 20 prosent av alt nybilsalg her i landet.
Les også: Utrolig rekord sikrer VW Golf en plass i historiebøkene

Tar grep opp plug-in-markedet også
Selskapet er også i ferd med å få et solid grep rundt det oppladbare hybridmarkedet. Golf GTE har allerede blitt en storselger, og i disse dager begynner også den nye Passat GTE å rulle ut på norske veier.
Under panseret sitter en 1,4-liters bensinmotor på 156 hestekrefter og en elmotor på ytterligere 115 hestekrefter. Når disse samarbeider på sitt beste klarer de sammen å yte 218 hestekrefter - noe som er nok til å dytte den nær 1,7 tonn tunge bilen opp til 100 km/t på hyggelige 7,4 sekunder.

Det 8,7 kWh store batteriet skal også ifølge VW sørge for at bilen kan gå opp til fem mil på ren eldrift, og et (litt urealistisk) gjennomsnittlig forbruk på 0,17 liter per mil.
Screen9na04
Avgiftsvinner
Det hele kan høres ganske så dyrt ut, men siden dette er en oppladbar hybrid får den veldig godt betalt i avgifter - og du vil trolig slippe inn i lavutslippssonene som er planlagt innført i hovedstaden.

- Passat GTE er i virkeligheten to biler i én: elektrisk motor for avstander under 5 mil, og vanlig Passat for lengre distanser. Dette er en bil som ikke minst passer familier og bilkjøpere i hele landet, og som vi tror blir den folkelige lavutslippsbilen i Norge, sa Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen i Norge da bilen ble vist frem for første gang.
Det må kunne sies å være tidenes beste timing.
Les også: - De som i klimaets navn fremmet dieselbiler, var plutselig ansvarlige for at barn ikke fikk puste