Opel i Norge: - Nei, vi har ikke stoppet salget av Ampera-e
Men forhandlerne anbefales å ikke skrive kontrakt på den populære elbilen.

Opel Ampera-e er en av de mest lovende elbilene Side3 har testet. På langtur mellom Oslo og Bergen ble det klart at dette var en elbil med rekkevidde som en Tesla - til halve prisen.
Det har også norske forbrukere fått med seg, og pågangen fra kundene har vært stor. Opel på sin side har ikke klart å møte etterspørselen, og køen har vokst.
Tidligere i oktober sa Opel at ventetiden nå strakk seg til 2019.
Nå opplyser PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge at de anbefaler forhandlere om sette folk på venteliste istedenfor å skrive salgskontrakt.
Noen medier slår opp nyheten at Opel nå ha stanset salget av elbilen. Det sier Pettersen ikke stemmer og at beslutningen ikke innebærer noen dramatikk.
- Det er tull at vi har stoppet salget. Vi gjør dette for å være åpne og transparente med kundene våre. Det er ikke slik at produksjonen er lagt ned eller noe slikt, sier Pettersen til Side3.
Med en kontrakt følger også en forventet leveringstid, og det dette som utgjør en utfordring for Opel. Selv om det hver måned leveres nye biler, hittil rundt tusen eksemplarer totalt, vokser køen.
- Levering for nye kunder i 2019 er lenge til, og alle vet hvordan dette markedet utvikler seg. Det er ikke bare våre konkurrenter, men også vi som kommer med nye biler innen den tid.
Pettersen forklarer at kunder når som helst kan hoppe av ventelisten, men at også kunder som har tegnet kontrakt kan gå ut av den fram til bilen som er bestilt er satt i produksjon.
- Men en venteliste står kundene i alle fall hundre prosent fritt til å gjøre som han vil, selv om det kan han gjøre også om han har en kontrakt.
I praksis fungerer en venteliste slik at en stiller seg i kø for bilen. Når bilen kan settes i produksjon, får kunden beskjed og kan velge om han da vil tegne kontrakt.
- Hvor mange står i den køen?
- Det er jo en del. Vi går ikke ut med tall, men det var 4000 som hadde bestilt rundt lansering i månedsskiftet april/mai. Så har vi levert i underkant av 1000 biler i Norge samtidig som nye kunder har meldt interesse.
- Kommer produksjonen til å øke framover?
- Ja, produksjonen skal økes for Ampera-e og Bolt. Det er den informasjonen vi har fått. Men det er det de har sagt hele tiden, sier Pettersen til Side3.