Isuzu D-Max

Bestselgeren blir ny

Isuzu D-Max har vært Norges mest solgte pickup. Nå er en helt ny versjon kommet til landet.

Pluss ikon
D-MAX: Nye Isuzu D-Max er ventet til norske forhandlere i månedsskiftet mars-april. FOTO: Produsent
D-MAX: Nye Isuzu D-Max er ventet til norske forhandlere i månedsskiftet mars-april. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første pickup i 1963. Siden har selskapet solgt over seks millioner av sorten på verdensbasis. Nå er en helt ny D-Max lansert og de første bilene har allerede kommet til Norge. Prisene starter rett over 350 000 kroner. En versjon med fire dører, automatgir og en del utstyr vil koste fra 414 000 kroner. Det er rimeligere enn tilsvarende versjoner av de hardeste konkurrentene Toyota Hilux, Ford Ranger, Nissan Navara og VW Amarok.

Mindre motor

Hva er så nytt? D-Max kommer  med helt ny sekstrinns automatgir, men den viktigste nyheten er at 2,5-turbodieselen med et sylindervolum på 2499 cm3 erstattes av en nyutviklet og moderne 1,9-liters turbodiesel uten Ad Blue-tilsetning.

Den nye motoren produserer 164 hk, ha høyere dreiemoment på hjulene og gir D-Max raskere akselerasjon over hele fartsområdet enn dagens versjon. En egenutviklet turboteknologi sørger for mer kraft og raskere respons. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LIKE TUNGT: Nye D-Max trekker som før 3,5 tonn. Foto: Produsent
LIKE TUNGT: Nye D-Max trekker som før 3,5 tonn. Foto: Produsent

Lavere forbruk og støynivå

I motsetning til farten er forbruket blitt lavere. Det oppgitte forbruket med dobbeltkabin er 0,7 l/mil ved blandet kjøring mot 0,84 l/mil på dagens versjon med 2,5-liters motor.

Selv om slagvolumet er redusert trekker D-Max like tungt som før, altså 3,5 tonn. Den maksimale lastekapasiteten (nyttelast + hengervekt) er på 4,1 tonn. D-Max skal ha fått sterkere bakhjulsoppheng for bedre sikkerhet ved tung last.

Da vi testet D-Max i 2014 syntes vi den støymessig klarte  seg brukbart i pickupklassen. 70,5 dBA i 100 km/t var et akseptabelt resultat, omtrent som i en moderne småbil.  På nye D-Max skal støynivået være redusert.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

D-MAX: Nytt sekstrinns automatgir og større skjerm. FOTO: Produsent
D-MAX: Nytt sekstrinns automatgir og større skjerm. FOTO: Produsent

Mer komfortutstyr

I tillegg kommer D-Max med mer komfortutstyr som LED-kjørelys, 18-tommers aluminiumsfelger, bedre skinnseter, bakkestartassistent (Hill holder), nedoverbakkeassistent opptil 30 km/t (Hill descent control), åtte høyttalere (double cab), samt multimedia med åttetommers skjerm (forrige var 6,2 tommer).

PICKUP: Nye Isuzu D-Max er kommet til Norge. Bilen på bildet er hos Arctic Trucks i Drammen for ombygging.
PICKUP: Nye Isuzu D-Max er kommet til Norge. Bilen på bildet er hos Arctic Trucks i Drammen for ombygging.

Denne saken ble første gang publisert 15/03 2017, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også