Nei, dette er ingen konseptbil
Dette er bilen for deg som ønsker noe virkelig annerledes.

Vi har sett det så mange ganger at det nesten ikke er morsomt lenger: Bilfabrikantene viser fram konseptbiler som virkelig ser fantastiske ut, med helt nye designløsninger, før de et år eller to senere viser fram en produksjonsmodell som ser mer eller mindre likt ut som alt annet på markedet.
- Ting blir så annerledes når ikke designerne trenger å ta hensyn til hverdagen, har det blitt sagt.
Men av og til opplever man unntak fra denne regelen. Opel Astra GTC, som vi nylig tok en titt på, er en bil som en nærmest ikke skulle tro ville få klarsignal. Men Hyundais «sportscoupé» Veloster gikk nærmest uendret fra sin gale konsepttilværelse og over i produksjonsmodell.
At dette er en bil som i ordets rette forstand er en tredørs bil - altså to dører på passasjersiden, og én dør på førersiden - skulle nesten være nok til å forstå at dette er en bil der en har tenkt litt utenfor boksen.

- Den var rar! Det ser ut som de har kuttet av taket på den, utbrøt min samboer da vi skulle ut på en liten kjøretur.
Veloster er laget for et ungt, småsportslig publikum som ønsker å få litt oppmerksomhet. For med en Veloster kan vi garantere at du får noen lange blikk når du kjører forbi!
Småsportslig
Når vi snakker om at dette er en småsportslig bil, så er det fordi dette er en bil som på mange måter er langt mer sportslig i imaget, enn i kjøreopplevelsen. Utseende er naturlig nok hovedargumentet, med et tak som ikke virker normalt og spinnville eksospotter som prikken over i-en - og Hyundai putter på lavprofildekk som i kombinasjon med understellet gjør det hele til en svært stiv og sportslig bil.
Interiøret har også sportslige trekk over seg, med noen seter som ser veldig tøffe ut.

Girkassen er også en morsom sak med svært kort og direkte gange, som i alle fall hos undertegnede presser fram et smil. Noe overraskende er det derfor at clutchen overhodet ikke snakker samme språk, og nærmest takker deg for å for småsluring i lave hastigheter. Heldigvis er det ikke noe du tenker nevneverdig over når bilen kjøres aktivt.
Og når vi sier kjøres aktivt, så mener vi at bilen virkelig må kjøres aktivt om du skal ha en sportslig opplevelse. I Norge leveres bilen i skrivende stund bare med en 1,6-liters bensinmotor som yter 140 hestekrefter, og dette gjør at bilen på mange måter fremstår dette som en undermotorisert sportsbil.
Det føles som om bilen vil så mye mer enn det motoren tillater, og en må virkelig «trashe» motoren på høyt turtall for virkelig å få fram de sportslige egenskapene. Maksimal effekt ligger nemlig på hele 6300 RPM. En turbo er med andre ord sterkt savnet - noe som heldigvis Hyundai har annonsert at vil komme.
Ikke spesielt komfortabel
Som tidligere nevnt er bilen utstyrt med et svært stivt understell, og lavprofildekkene hjelper ikke til med å overse ujevnt underlag. Det gjør at bilen naturlig nok ikke vil konkurrere med Mercedes i komfortklassen.
Mer overraskende var det at vi ikke satt spesielt godt i sportssetene. Riktignok har de en god sidestøtte, men det virker nesten som om de er montert småskjevt - vinkelen i forhold til rattet gjorde at vi aldri følte at vi satt riktig om vi satt oss rett bakover.

Situasjonen er ikke spesielt mye bedre i baksetet. Beinplassen er ikke så alt for ille, men undertegnedes 1.80 høye kropp møter praktiske utfordringer med takdesignet. I baksetet stanger hodet godt i taket, og en må tre hodet inn bak en stolpe som holder glasstaket på plass for at det skal være nok takplass. Der sitter man ikke behagelig. Dette er med andre ord nødplasser for voksne mennesker.
Svært godt utstyrt
Hyundai har gjort det veldig enkelt med Veloster i Norge: Det er kun ett motoralternativ å velge, du får bilen levert med «Premium Sport» utstyrspakke uansett - og det eneste ekstrautstyret som kan velges er lakk.

I praksis betyr det at om du kjøper en Veloster, så får du en svært velutstyrt bil. Som standard får du blant annet cruisekontroll, Bluetooh-tilkobling mobilen, iPod/iPhone-lader, en stor 7" trykkfølsom skjerm med GPS, multifunksjonsratt, ryggekamera, parkeringssensor, LED-baserte kjørelys, automatisk klimaanlegg, aluminiumspedaler, 6 høyttaler + subwoofer og panorama soltak.
I den pakken er det ikke mye vi savner.

Konklusjon
Veloster er først og fremst et friskt pust inn i en bilverden der man litt for lenge ikke har turt å gjøre noe annerledes. En kan mene hva man vil om utseende på bilen, men den skiller seg ut - og vi har også sansen for annerledesheten som kommer fram.

Vi er også positivt overrasket over at bilen er mer praktisk enn man kunne frykte. Det er ikke slik at et sært design nødvendigvis må være noe fryktelig upraktisk, selv om designet definitivt gir et par «drawbacks». Det er brukbar plass i bagasjerommet, og om du ikke satser på å være taxi kan du også ta med deg personer under rundt 1.60 i baksetet.
Ifølge Hyundai selv er bilen i utgangspunktet ment å være en billig sportscoupé for unge, men de legger ikke skjul på at avgiftene i Norge langt på vei gjør den vanskelig å selge. Staten vil ha nærmere 90.000 kroner i engangsavgift, i tillegg til moms, noe som gjør at bilen får en utsalgspris på rundt 340.000 kroner. Det lyser det ikke billig lekebil av - spesielt når vi vet at en kan få en Scirocco med 20 hestekrefter ekstra, samt automatisk girkasse, til litt lavere pris. Opel Astra GTC har på sin side en startpris på 290.000 kroner.
Da har vi riktignok ikke hensyntatt at Veloster faktisk kommer med en ganske omfattende utstyrspakke som standard - en pakke som på ingen måte er gratis hos konkurrentene.