Når bilbygging er bedre enn sex

Thomas Kalmar (30) har brukt 40.000 timer på å bygge om sin Honda Civic åtte ganger på syv år. Da ryker det forhold.

HARD PRIORITERING: For en bilbygger som Thomas kan det hende at forholdet til dama nedprioriteres. Siden 2007 har Thomas brukt 40.000 timer på bilen sin.
Publisert

Honda Civic Type R-08 I-Robot

Eksteriør:

  • Custom speil
  • Sotede ruter fra Stians Bilglass
  • Shaved door kit
  • Custom lakkering - ingen klistremerker - Hydrografik

Motor:

  • 2.0 i-VETC med Injen cold air innsug
  • 3" avgasssystem fra Thorshov Bil

Chassis:

  • Yellow Racing dempere og fjærer foran og bak
  • D2 racing bremser med 8 stempler 380 x 32 mm foran
  • Bremser fra Street Performance

Hjul:

  • Sparco Assetto Gara - MB fra Dekk1.no

Interiør:

  • Custom dører instrumentpanel, tak og bagasjerom
  • Lær og alkantara fra LæderXperten

Lydanlegg:

  • Hovedenhet: Alpine INE-W925R 2-DIN med DAB og Navi
  • Apple Ipad-3 Generations med Spotify
  • DSP: Mosconi Gladen 6to8 med Bluetooth-adapter og stream
  • 5 set Gladen SQL 165 DUAL 2 Ohm 300W RMS
  • 2 x 15¨Gladen SPL Subwoofer 2200W RMS 2 x 1 Ohm
  • 5 x Gladen XL275c2 forsterker 2 x 470W RMS @ 2 Ohm
  • 4 x Gladen SPL1800c1 forsterker 1 x 1760W RMS @ 1 Ohm
  • 4 x Stinger Power batteri SPP2150
  • 4 x CTEK MXS 25 lader
  • All stereo fra Dynabel.no
  • Lamper og dioder fra Dioder.no
  • Custom hjelp fra Evolvedcustom.com
  • Dekor fra Dekorproffen.no
  • Verneutstyr fra Leopard.no
  • Lokale og hjelp fra SCE.no

Økonomisk støtte fra Vegard Sveen Consult

I 2007 skulle unge herr Thomas Kalmar og hans daværende samboer ha en praktisk familiebil med god plass. De valgte en Honda Civic Type R-08.

Syv år, åtte ombygginger og 40.000 arbeidstimer senere har det kanskje blitt verdens dyreste og verdens mest upraktiske Civic. Et halvt tonn lydanlegg og et stilrent design har samtidig gjort Honda Civic Type R-8 I-Robot til en av Skandianavias mest prisbelønte utstillingsbiler det siste året.

Thomas er blakk og har slitt ut flere forhold. Men doningen er enhver bilbyggers drøm.

- Haha, som bilbygger kan du ikke tenke penger. Da blir du deprimert. Men jeg vet at bare lydanlegget i I-Robot-en har kostet meg rundt 150.000, forteller Thomas til Omag.no.

- Tusenvis av watt gjør at du umulig kan unngå å høre når du kommer kjørende? Eller kjørende ...?

- Bilen har hvite skilt og er fullt kjørbar. Men foreløpig har det nok ikke blitt så mange kilometer på veien med I-Roboten, nei. Den er tung og dyr å kjøre, og først og fremst en utstillingsbil. Så da blir det å ta den på henger, innrømmer 30-åringen, som nå bor på Råholt nord for Oslo.

LES OGSÅ: For et orgasmisk bilshow!

Vi rykker tilbake til start, senhøsten 2007. Den da 23 år gamle Thomas - opprinnelig fra Ungarn - er forelsket og vil kjøre romantiske turer til Ikea for å kjøpe familiestæsj. Men praktiske turer til Ikea er ikke nok for den elektrikerutdannede bilentusiasten.

- Noe av det første jeg gjorde var faktisk å krasje Civicen, og den sto mange uker på verksted. Sommeren 2008 begynte jeg å gjøre den om til en litt mer spennende bil, og det første jeg gjorde var å bytte ut anlegget.

Til tross for mange timer i garasjen ble ikke Civic-eieren fornøyd med det han hørte. Lyden var altfor trang og bassen altfor daff til å yte Madcons "Beggin'" rettferdighet. En lydfreak av en venn som solgte Kenwood-produkter fikk den bilgale mannen med på nye eventyr.

- En splitter ny utgave av Civicen ble ferdig sommeren 2009 og fikk mye oppmerksomhet på grunn av installasjonen, som var enkel, samtidig som den ga masse lyd, forteller Thomas.

GUTTA PÅ GATEBIL: Ville etter Iselins rumpe

Kenwood-varianten var først svart. Så hvit. Og sånn rundt omkring 5000 arbeidstimer og et unevnelig antall kroner senere var prosjektet ferdig. Men fornøyd var Thomas fortsatt ikke. Erik og Kriss laget "Ølbriller", og det krevde mer. Mer bass. Mer kabler. Mer watt. Mer lakk.

Etter tre år i en garasje ville de fleste av oss vært fornøyd. Civicen kunne allerede spille så høyt at brystene på Gatebil-jentene duvet, og pensjonistene på Råholt lå søvnløse. Men bilbygger-Thomas hadde fått blod på tann.

- Bilen var blitt litt kjent, og jeg fikk tilbud fra en ny importør - Audiocom - om å sette inn deres Alpine høytalerprodukter. Takket være hjelp fra flere kompiser klarte jeg å få en helt ny utgave av Civicen klar til Gatebil på Rudskogen sommeren 2011. 

SE BILDENE: Skandinavias sykeste biler

- Så det ble nye 5000 timer?

- Hehe ja. Det er umulig å regne nøyaktig, men jeg har jo litt erfaring nå etter syv år, så jeg vet at hver ombygging krever rundt 5000 arbeidstimer.

- Det er 208 døgn, det. Dama fikk ikke se mye til deg, da?

- Det er helt korrekt. I begynnelsen trodde hun nok at det en dag ville ta slutt.

Men bilgalskapen tok ikke slutt. Vinteren 2011- 2012 nådde Avicci hitlistene med "Levels", og Thomas var klar for mer lyd. Men først nok en kollisjon, da super-Civicen ble påkjørt bakfra. Nye nattetimer fulgte under neonbelysningen i garasjen. Nå inkludert motivlakkering.

- Jeg bestemte meg for å teste noe nytt, ved å blande ulike lydprodukter. Men da alt var ferdig ble jeg verken fornøyd med utseende eller lyden. Jeg holdt på å få panikk.

- Panikk over dårlig lyd - eller 5000 bortkastede arbeidstimer?

- Hehe. Det går ikke an verken å tenke på tid eller penger når du holder på som meg. Bilen fikk flere priser, men det hjalp ikke når jeg var misfornøyd selv!

Lydfetisjisten Thomas tok kontakt med importøren Dynabel - med en lang liste med høye krav til splitter nytt anlegg.

- Med knapp margin ble jeg ferdig med en ny ombygging til Oslo Motor Show høsten 2012. Jeg fikk veldig mye respons. Samtidig visste jeg at jeg allerede samme vinter ville bygge bilen helt om nok en gang for at den skulle se helt perfekt ut.

LES OGSÅ: Når gatebiljenter vasker en R8 ...

Mens vintermørket senket seg over Råholt, ble Hondaen nok en gang ribbet for alt. Bare et tomt skall var igjen da Thomas startet utviklingen av tidenes drømme-Civic for en bilfreak: I-Robot.

- Ingen har bygget noe lignende før. Jeg ville at det skulle være mest mulig stilrent. Mest mulig av knapper og kabler skulle bort. I flere måneder holdt jeg ofte på i garasjen til fire - fem om natten. Planen var å ha den ferdig til den svenske Elmia-bilmessen i mars 2013.

MYE OPPMERKSOMHET: Både bilen og modellen fikk mye oppmerksomhet på bilmessen i 2013. Det endte med at én måtte reise ...

- Men sånn gikk det ikke?

- Nei. En planlagt lakkering av bilen i Gøteborg endte med ny katastrofe.

- Og du var blakk, singel og bitter?

- Hehe, pengene tok slutt og samboeren flyttet ut, ja. Hun orket ikke mer. Heldigvis fikk jeg en god venn til å sponse meg, så byggingen kunne iallfall fortsette.

- Bilgalskapen var sterkere enn kjønnsdriften?

- Når man er bilbygger så går det foran alt annet. Dessverre.

Et halvt år forsinket, med skinntrekk fra Danmark og lakk fra norske Hydrografikk debuterte I-Robot som utstillingsbil på Gatebiltreffet i september 2013.

- Nå har du fått deg ny dame hører vi - så da blir kanskje I-Robot ditt siste prosjekt?

- I år har jeg ikke gjort noen helombygging, bare oppgradert med ny lakkering på panseret. Men hva som skjer neste år ... Det vet jeg ikke. Jeg mangler ikke planer, men i visse sammenhenger stopper det jo på penger.

- Så det er fortsatt ikke noe håp for dama?

- Joda, det er det. Men hun må leve med min hobby.

- Hvordan klarer du i det hele tatt å fiske en dame når du er 200 døgn i en mørk garasje i året?

- Hehe, det er et bra spørsmål. Jeg vetta faen... neida. Jeg har nok roet meg litt ned, og blitt litt bedre til å prioritere familien. Hun godtar mitt liv, så da er det litt lettere.

Nedenfor kan du se utviklingen fra vanlig Civic til I-Robot:

- En stor takk til alle som har hjelpet meg underveis. Det har vært en lang reise, og uten all hjelp hadde jeg aldri klart dette, sier Thomas.

Se enda flere bilder av Honda Civic Type R-08 I-Robot

Artikkelen er først publisert på omag.no. Les også: 

Russebabe: Røff sex - ja takk!

Mariell vil ha en snill mann!

Ine (24) er Årets Babe

Valpefett, politisjokk og gåsehud