Nå kan dette svindyre problemet kanskje bli historie
Reglene har ikke fulgt utviklingen.

Ta en titt på bildet i toppen av saken. Her står to biler helt forskriftmessig parkert i et parkeringshus. Bilen til venstre har parkert først, og senere har bilen til høyre parkert ved siden av.
Så er spørsmålet: Hvordan skal sjåføren av BMW-en komme seg inn i bilen, uten å slå døra borti bilen ved siden av?
Forutsatt at en kommer seg forbi speilene...
Les også: Har du elbil? Fra nyttår mister du retten til gratis parkering
Bredere biler, smale p-plasser
Dette er i ferd med å utvikle seg til å bli en helt vanlig problemstilling i norske parkeringshus.
Mens normen for hvor brede parkeringsplasser skal være har stått stille, har nye personbiler blitt stadig bredere - spesielt drevet frem av nye sikkerhetskrav.
«Anbefalingene» fra Statens vegvesen er 2,5 meter brede parkeringsplasser, mens de kan være så smale som 2,3 meter hvis forholdene skulle gjøre det hensiktsmessig.
Til sammenligning er en Tesla Model S nær 2,2 meter bred inkludert speil. Det skaper kun 15 cm klaring på hver side ved en perfekt sentrert parkering. Havner du ved siden av en annen Tesla da, er gode råd dyre.
Test: Tesla Model S P90D rekkeviddetest
En BMW 5-serie, som på bildet over, er 2,1 meter inkludert speil. Første genereasjon var 17 centimeter smalere.
Test: BMW 5-serie M550d xDrive
Det sier seg selv at det ikke skal mye til før det blir vrient å komme seg inn/ut uten å bulke borti bilen ved siden av - særlig siden dørene i seg selv gjerne er 20 centimeter tykke.
Bulkes for gigantsummer
Resultatet av brede biler i trange parkeringshus, er at det konstant dultes dører i siden på nabobilen og skrapes hjørner.
Ifølge FNO er det i forsikringsutbetalinger for rundt en halv milliard kroner i året grunnet skader på parkerte kjøretøy.
Les også: Derfor bør du ikke parkere ved siden av gamle biler
Hvor mange skader som aldri meldes fordi motpart er ukjent eller bonustap, er det ingen som vet.
Ikke fokus for p-selskaper
Side3 har vært i kontakt med parkeringsbransjens egen interesseorganisasjon Norpark, og derfra er svaret kort og godt at bredden på parkeringsplasser i all hovedsak følger Statens vegvesens anbefalinger. Egne vurderinger gjøres i liten grad.
Les også: Har ikke råd til å lage bredere parkeringsplasser
De vedgår at det er en utfordring at bilene blir stadig bredere, og at det også er et kundeservice-perspektiv i det hele.
Les også: Derfor kan p-vaktene selv bryte parkeringsreglene
Men endringer mener de blir opp til Vegvsenet.
Flere grunner til at endringer kan komme
Her settes nå døra på gløtt for at endringer kan komme.
- Utforming og dimensjonering av offentlige veger er behandlet i en håndbokserie som heter vegnormalene. Vegnormalene gjelder altså offentlig veg. P-plasser og P-hus er vanligvis privat veg. Våre råd om slike plasser er altså det: Råd, sier Tor Jakob Smeby i Statens vegvesen til Side3.
- Vi dimensjonerer ikke for største personbil, men for en personbil som en stor andel av bilparken ligger under. Vi vurderer løpende om våre råd bør endres. Jeg vil verken bekrefte eller avkrefte, som det heter, at vi vil gjøre noe med tallene. Men det er riktig at størrelsen på private kjøretøyer glir langsomt oppover. Vi har også temaet universell utforming som er blitt viktigere. Håndbok N100 Veg og gateutforming, som er del av vegnormalserien, vil bli fornyet i relativt nær framtid.
Les også: Salget av elbiler stuper, noe annet ville være helt idioti