Nå er det smart å bruke «PWR Heat»-knappen

Har du den i bilen din?

Publisert

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

God dag Benny.Familien skaffet seg forleden en brukt, dieseldrevet SUV av japansk herkomst. En bil vi på alle måter er fornøyd med. Men den har en bryter vi ikke riktig finner ut av. Den er merket med "Pwr heat". Hadde vært fint om du ga oss en forklaring på denne. Takk.Med hilsen Bjørn Åge

Benny svarer:

Hei Bjørn Åge! Hyggelig å høre at dere er fornøyde med den nye bilen.

Den mystiske bryteren tror jeg også jeg skal kunne forklare deg. For den er ikke så veldig mystisk.

Pwr Heat står for Power Heat - eller ekstra varme, på norsk. Er det noen gang du skal bruke denne bryteren, ja så er det i disse dager hvor kulden formelig skyller over landet.

Det er litt ulike varianter ute og går her, men det denne bryteren gjør er å øke tomgangshastigheten på bilen din. Rett og slett for at den skal bli fortere varm. På noen biler (blant annet. noen Toyota-modeller) aktiverer den også en slags viskose-enhet som varmer opp motorens kjølevann raskere.

Raskere varm bil

Det gir raskere varme i kupeen og det gir raskere driftsvarm motor, noe som igjen reduserer forbruk og utslipp. Funksjonen skrur seg automatisk av når motoren blir driftsvarm på de bilene jeg har vært borti med dette utstyret.

Ikke alle biler har denne ekstra viskos-funksjonen, men øker bare tomgangsturtallet. Funksjonen er for så vidt den samme – nemlig fortere varm motor, men ikke like effektiv her. Biler med den funksjonen har ofte bryteren merket med "Fast idle", som på godt norsk betyr hurtigtomgang.

Jeg anbefaler å bruke disse funksjonene når man starter opp bilen kald på vinterstid og for eksempel går runden med isskrape og snøkost før man kjører.

Så får jeg heller leve med at jeg kommer til å få litt kjeft, da det i Norge ikke er lovlig med tomgangskjøring.

Men her får man etter min mening bruke sunt vett. Det er helt unødvendig på sommeren, men når temperaturen kryper ned mot 20 blå og under det, så er jeg ikke sikker på om en bil som er forvarmet litt, forurenser mer enn en som kjører i gang iskald.

Håper uansett at vi fikk oppklart spørsmålet ditt om bryteren.

NB: For alle dere som nå febrilsk kommer til å lete etter denne bryteren - det er langt i fra alle biler som har den. Dessverre.

Les også:Slik bruker du startkabler

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Topp 10: Dette bør du som bileier tenke på i kulda

Den amerikanske drømmen lever fortsatt

– Ingen andre kjøretøy i verden klarer denne jobben

– Bli med over bekken etter vann