Møt ditt nye digitale kjæledyr: Anki Cozmo
Nå kan du få en krysning mellom Wall-E og Tamagotchi.
Vi har i mange år ventet på denne roboten som skal komme inn i hjemmet vårt og gjøre alt husarbeidet. Det ser dessverre ut til at den fortsatt er et stykke unna.
Men det betyr ikke at robotiseringen ikke er i full gang, og nå forsøker teknologiselskapet Anki - som er mest kjent for sin mobilstyrte bilbane Overdrive - å nærmest erstatte kjæledyret ditt.
Cozmo er en liten robot som langt på vei er inspirert av forskjellige roboter fra barnefilmer - og da kanskje spesielt Wall-E. De har til og med fått med seg hjelp fra blant annet Pixar for å utvikle tassen.

Egen vilje
Det er en AI-robot med helt sin egen vilje som både skal være selskap og lekekamerat i hverdagen. Den har kameraer og sensorer i alle retninger, og kjenner dermed igjen sine lekekamerater og forholder seg til omgivelsene på en intelligent måte. Den kjenner til og med igjen dyr.
Ifølge Anki er målet barn i 6-12-årsaladeren - og voksne! Kanskje ikke helt ulikt Overdrive.
Side3 fikk en liten bråvisitt med den lille tassen i forkant av lanseringen som ikke finner sted før til høsten i Norge. Nå er vi ikke i 6-12-årsalderen, men det er utrolig fascinerende å se en liten dings både ha personlighet og egen vilje - selv om det selvsagt sårer oss at den er en hovmodig, dårlig vinner etter å ha knust oss i et par spill.

På sett og vis er det en slags moderne Tamagotchi, men du slipper å mate den 14 ganger i døgnet for at den ikke skal dø. I stedet er det en liten tass som vokser med deg, og som utvikler sin personlighet over tid.
Foreløpig har vi hatt altfor lite tid med den til å kunne vurdere om dette er noe som faktisk er morsomt i hverdagen, men det er et slags vindu inn i fremtidsfilmer som "i, Robot" - eller Wall-E om du vil.
En åpenbar svakhet
Anki har jobbet hardt med at den lille tassen skal fremstå å kommunisere med deg, men dessverre har de ikke inkludert noen form for stemmegjenkjenning eller stemmestyring. Skal du gjøre noe med roboten som den ikke bestemmer selv, må du gå inn i mobilappen for å gi instruksjoner - før du kan gjennomføre de høyst fysiske lekene med roboten. Som for eksempel bygge med klosser eller reaksjonsspill.
En helt åpenbar svakhet er at man ikke kan snakke direkte til den, noe som fjerner deg litt fra illusjonen om det digitale kjæledyret. Likevel ble vi sittende igjen med et smil om munnen.
Om smilet blir værende, får vi se når vi får tilgang til Cozmo over sommeren en gang.