Mercedes kommer med "super-Norges-utgave" av sin beste bil
Her får du både i pose og sekk.

Mercedes nye generasjon av C-klasse har blitt en fantastisk fin bil, og da vi testet den i småsprek stasjonsvognutgave var det vanskelig å holde begeistringen tilbake.
Les også: En perfekt innertier, Mercedes!
Og nå ser det ut til at Mercedes har tatt et blikk til hva konkurrentene i Bayern driver med, for selskapet lanserer nå et slags mellomtrinn mellom verstingutgaven C63 AMG og den vanlige spreke C400 MATIC.
AMG-sport
I likhet med at BMW ikke tilbyr firehjulsdrift på sine M-utgaver (med unntak av X-modellene), tilbyr vanligvis ikke Mercedes firehjulsdrift i kombinasjon med sine AMG-modeller (også her med noen unntak).
BMW M235ix: En råskap du må være "kjenner" for å forstå at er der
BMW har løst dette ved å tilby "M Performance"-utgaver, som legger seg mellom de "vanlige" bilene og M-modellene - både når det gjelder ytelse og stivhet. Mercedes løser dette nå ved å lansere en "AMG sport"-versjon av sine vanlige modeller.
Den første modellen får navnet C400 AMG 4MATIC, og er ifølge Mercedes for dem som mener C63 AMG blir for voldsomt, men som likevel mener C400 4MATIC blir for "snill".

367 hestekrefter
Mercedes har dermed gitt AMG mulighet til å lage noe som skal kunne tilfredsstille alle. De har begynt med å trimme den 6-sylindrede trelitersmotoren slik at den nå yter 367 hestekrefter og 520 Nm dreiemoment.
Ved drift på alle fire hjul, skal dette få bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,9 sekunder.
Firehjulsdriftsystemet har de også fiklet litt på. I det de kaller "AMG Performance 4MATIC", er utgangspunktet kraftfordelingen 67-33.
AMG har samtidig kastet ut Mercedes' luftfjærer, og erstattet det med sitt eget adaptive understell med tre moduser.
Det beste fra begge verdener
- Mercedes-Benz og AMG har stolte historiske bånd. C 450 AMG 4MATIC er et resultat av denne historien. Den potente motorlyden er karakteristisk AMG og sportsligheten nær toppmodellen AMG C 63 S. Samtidig balanseres rå kraft med uovertruffen komfort i kjent Mercedes-Benz-kvalitet, sier direktør Mercedes-Benz Personbil, Johnny Kristian Danielsen.
Stasjonsvognutgaven begynner på 985.000 kroner, mens sedan-utgaven er 25.000 billigere.
Det er jo penger det også, men et varp når en tenker på at den billigste C63 AMG på 1,24 millioner.
Vi tar gjerne en av hver.