BMW R 1200RT

BOXERTURISME

Man behøver ikke be om varmt vær når man skal ut på tur med en RT. Det tar teknikken seg av.

Sist oppdatert

Testmålinger R 1200RT

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,4(5,5) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.200 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

R 1200RT er en bekvem tursykkel. Med varmesete, elektrisk justerbar vindskjerm, romslige vesker og servoassisterte ABS-bremser, stiller den også med utstyr som får turentusiaster til å smile. Det gjør den med en fysikk som får alle andre tourere til å virke overvektige. RT veier 229 kg. Det inngir sportslige forventninger.

Ytelse

Enten liker man boxermotorer, eller ikke. Vi setter pris på den særegne boxerkarakteren, og vi trives med den på tur. Når det gjelder ytelser, hever den seg imidlertid ikke over konkurrentene. Den evner riktignok å dra opp forhjulet, uten clutchassistanse, men ellers er alt på det jevne. Den drar greit på middels turtall, der man virkelig trenger det.

Funksjonalitet

Når det gjelder funksjonalitet, synes vi det er litt vanskelig å sette poeng. Vi er nemlig klar over at ikke alle deler vår begeistring for BMW's boxermotorer. De som ikke gjør det, trives ikke med den karakteristiske gangen. Vi derimot, synes den i stor grad bidrar til turtrivselen. Med merkbare stempelslag, gir den en saktegående fornemmelse som gjør turen mer avstressende. Den setter, etter vår mening, en karakterfull spiss på turopplevelsen. Følgelig tillegger vi vår smak mest tyngde når vi setter poeng.

Kjøreegenskaper

R 1200RT er lettere enn tursykler flest. Den er også utstyrt med chassis og fjæring som tåler aggressiv omgang med svinger. Med RT har altså BMW forsøkt å bringe sport inn i luksusklassen. I våre øyne er forsøket vellykket. Selv om den sportslige og'-følelsen begrenses av oppreist ergonomi i ly bak en omfangsrik vindskjerm, er det ingen fare for at man dovner hen i luksuriøs kjedsomhet. Skal vi pirke, hvilket vi selvsagt skal - kritiske som vi er, har vi ikke helt sansen for de servoassisterte bremsene. De er veldig effektive, men vi irriterer oss over et ufølsomt trykkpunkt. Det er likevel ikke til hinder for at vi smiler bredt når vi bedømmer kjøreegenskapene. I den luksuriøse touringklassen, finnes det ikke noe bedre!

Komfort

R 1200RT stiller med komfortkvaliteter som få andre motorsykler kan oppvise maken til. Foruten elektrisk oppvarming av sete og styreholker, stiller den med kåpe og vindskjerm som gir ekstremt god beskyttelse. Spesielt vindskjermen, som kan reguleres elektrisk via en knapp på venstre styrehendel, imponerer. I laveste posisjon, sender den fartsvinden så godt som turbulensfritt forbi hjelmen. Vil man nyte optimal vindbeskyttelse, er det bare å kjøre skjermen helt til topps. Da er det fullstendig vindstille opp til 130 km/t. For å si det enkelt, er RT-setet en veldig bekvem plass å tilbringe milene.

Førermiljø

Vi liker som nevnt BMW's boxermotorer. Følgelig trives vi veldig godt bak RT-styret. I god BMW-tradisjon, er også ergonomien super. Rikelige justeringsmuligheter bidrar til at man skal være utstyrt med en håpløs kropp, for ikke å finne seg til rette på RT. Imidlertid setter vi et lite utropstegn ved boxermotoren. Sarte touringrumper synes at de grovstemplede boxervibrasjonene er vel brutale. Rent personlig, kunne vi også ønsket litt bredere speil for å få bedre sikt bakover. Men da er vi veldig pirkete.

Plass

Føreren sitter bekvemt og har god plass. Passasjeren har heller ingen grunn for å klage. BMW har også utviklet et forbilledlig bagasjesystem. Pr. i dag finnes det ikke noe bedre.

Økonomi

Ingen BMW er billig. Sammenliknet med andre, fullekviperte tursykler, kommer imidlertid RT veldig godt ut. Den er billigere enn de fleste konkurrentene. Når den, oppå det hele, er utstyrt med klassens mest omfattende utstyrspakke, begynner det virkelig å smake. I denne sammenheng, vil vi fremheve elektrisk oppvarmet sete og styreholker. Slike detaljer er uvurderlige når man skal bedrive touring på våre breddegrader. Det er også en kjennsgjerning at BMW står seg godt i pris.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også