BMW F 800S

ROADSTER MED MER

Med to-sylindret motor og halvkåpe, skal F 800S møte behovet for en sporty roadster med gode bruksegenskaper. Det gjør den.

Sist oppdatert

Testmålinger F 800S

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 7,2 (5,8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.600 omdr.
  • Testforbruk: 0,46 liter/mil

Tekniske data

Med F 800S, stiller BMW inn siktet mot det attraktive mellomklassemarkedet. Mot et marked, dominert av Yamaha FZ6 Fazer og Honda CBF 600. Den koster riktignok et par ti-tusener mer, men den har et kubikkmessig overtak. Når det gjelder utstyr, som skal bidra til en enda mer levelig tilværelse bak styret, stiller den også med attributter som konkurrentene mangler. Tilsynelatende er den enkel og upretensiøs, men den har kvaliteter som gjør den til en særdeles ålreit allrounder.

Ytelse

F 800S er BMW's første modell med to-sylindret rekkemotor. Effektuttaket på 85 hester får ingen til å gispe, men det er nok i de fleste tilfeller. Myk kraftoverføring og bra bunndrag bidrar til at man trives bak styret. På en forholdsvis sporty modell som dette, kunne vi ønsket oss litt mer turtrallsstyrke, men den har effekten som trengs for å skape trivsel i hverdagen.

Funksjonalitet

BMW har peilet F 800S inn mot det attraktive flerbruksmarkedet. Bl.a. har de lagt stor vekt på at den skal være lettkjørt. Det går igjen i motorens karakter. Den er smidig og lettbetjent. Den har også myk kraftoverføring og presis girkasse. Motoren er i det hele tatt kultivert og vennlig.

Kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er fine. Veldig fine - faktisk. Svingene forseres med lettstyrt presisjon som lever opp til våre sportslige forventninger. God, fysisk nærkontakt, bidrar til at den som befinner seg i sadelen får fin føling med sykkelen. Om ikke fjæring og bremser er det mest følsomme vi har vært borti, ødelegger det ikke for det sportslige velværet. Vi vil absolutt hevde at den formidler sportslig kjøreglede.

Komfort

På tur har man det veldig godt på F 800. Selv om sittestillingen er relativt foroverlent, er ergonomien svært god. Posisjoneringen av styre og fothvilere gir en harmonisk sittestilling med fin nærkontakt. Det eneste vi har å bemerke til komforten, er den minimale kåpa. Den har ingen merkbar virkning på fartsvinden. Vil man friste en mer beskyttet tilværelse, må man montere et høyere kåpeglass. Det finnes i BMW's sortiment. I byen derimot, er den omtrent perfekt. Selv om setehøyden er av en art som gjør at man må bedrive nervøs tåspissbalansering hver gang man stanser, bidrar lav vekt og moderate dimensjoner til at vi opplever den som en urban fryd.

Førermiljø

Tøff instrumentering, med mekanisk speedometer og turteller, supplert av digital multifinksjonsinstrument, bidrar til at man trives bak styret. Trivselsfølelsen suppleres av en førerplass som gir følelse av å være i ett med sykkelen. Den er også utstyrt med varmehåndtak. Det varmer - bokstavelig talt. Smidig motor, med avstressende gange og velfungerende betjeningsorganer, gjør F 800-setet til et trivelig sted å tilbringe milene.

Plass

BMW har for vane å vise stor omtanke for fører og passasjer. F 800 er intet unntak. De har også laget vesker og turutrustning som funker veldig bra. Veskene er kanskje ikke av det største slaget, men med litt bagasjemessig nøysomhet funker de greit.

Økonomi

Det spørs hva man sammenlikner med. Sammenliknet med andre sykler med tilsvarende slagvolum, er ikke prisen avskrekkende. Når man derimot sammenlikner med japanske allroundere som funker like bra, er 140.000,- i høyeste laget. Det skal imidlertid sies at F 800 er snill på drivstoffet. Den er også en særdeles velutstyrt sykkel som reduserer behovet for kostbart ekstrautstyr. I et slikt perspektiv, er ikke prisen så aller verst.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også