Walter (77) har malt bilen til Saddam Hussein, BMW-en til Carl Lagerfelt og et jagerfly

Han er håndverkeren bak BMWs kanskje mest berømte «kunstbil». Og da Luftwaffe hadde jubileum, lakkerte Walter Maurer (77) en hel Eurofighter.

Pluss ikon
<b>ÆRER DEN SOM ÆRES BØR:</b> Walter Maurer i dagens BMW-museum. Med BMW 635 CSi Art Car arbeidet han sammen med kunstneren Ernst Fuchs: – Fuchs var en fantastisk maler, mener Maurer. 
ÆRER DEN SOM ÆRES BØR: Walter Maurer i dagens BMW-museum. Med BMW 635 CSi Art Car arbeidet han sammen med kunstneren Ernst Fuchs: – Fuchs var en fantastisk maler, mener Maurer.  Foto: Christoph Boerries
Sist oppdatert

Som seks år gammel guttunge, var Walter Maurer i garasjen til naboen der det sto en gammel BMW.

LES OGSÅ: (+) Uten norske Joachim hadde Frihetsgudinnen blåst over ende

<b>HET OPPGAVE:</b> I 1982 malte Ernst Fuchs fra Wien (til venstre) flammer på en 635 CSi. Maurer til høyre.
HET OPPGAVE: I 1982 malte Ernst Fuchs fra Wien (til venstre) flammer på en 635 CSi. Maurer til høyre. Foto: Jean-Marie Bottequin

– Det sto et malingsspann der også. Gult har alltid fascinert meg, så den måtte jeg lukte på.

Walter Maurer blunker spøkefullt med de blå øynene sine.

– Jeg tror jeg fikk et virus den gangen.

Lakk er livet hans. Han gjør andre ting også, har tre sønner, var racerbilsjåfør, fløy helikopter. Men når alt kommer til alt, er det lakk det har handlet om for Maurer.

Som barn tegnet han alltid. Etter folkeskolen i Hebertshausen ved Dachau i Bayern ble han reklameskiltmaler, forgyller, grafiker; han lærte seg å føre stift og pensel og å bruke plakatfarger. Ved siden av fullførte han realskolen.

LES OGSÅ: Idrettsstjernene - de nye sexsymbolene

<b>EUROFIGHTER:</b> Til Luftwaffes jubileum i 2016 malte han flyet gratis. «Ellers hadde finansdepartementet gått i spinn.»
EUROFIGHTER: Til Luftwaffes jubileum i 2016 malte han flyet gratis. «Ellers hadde finansdepartementet gått i spinn.» Foto: Julian Herzog

En dag spurte en bryggerieier fra Augsburg:

– Kan du male bryggerilogoen på den lille lastebilen min? Maurer var allerede bilgal, og den gang var det ingen som malte noe på biler. Men raskt lærte han seg å bruke sprøytepistolen også. Snart sprøytet han striper på en 02 fra BMW GmbH.

Gjennombruddet

Samtidig, et eller annet sted i verden: Kunstauksjonarius og racerbilfører Hervé Poulain (i dag 79) klekket ut en idé om å la en kunstner male en bil og deretter kjøre billøp med den. Jochen Neerpasch (80), sjef for BMW Motorsport, og racerbilfører Jean Todt (73) ordnet med en bil, en 3.0 CSL. Poulains venn, maleren Alexander Calder, hadde en idé om hva som skulle males på bilen. Men hvem kunne få fargene over på bilen slik at de holdt seg der?

<b>SELVGJORT:</b> På en 3-serie med metallvinduer skaper Maurer sitt eget kunstverk «Dialog. Menneske og mobilitet».
SELVGJORT: På en 3-serie med metallvinduer skaper Maurer sitt eget kunstverk «Dialog. Menneske og mobilitet». Foto: Christoph Boerries

– Jeg kjenner en fyr, det finnes ingen som er bedre, sa BMW-designer Wolfgang Seehaus (81) i 1975. Han tok kontakt med Maurer, som kaller dette «gjennombruddet mitt».

Calder malte ikke direkte på bilen, men på en modell bygd av Seehaus i målestokk 1:5. Maurer fikk brakt modellen til verkstedet sitt i Hebertshausen en halvtime i bil fra München. Der overførte han maleriet til den ekte bilen, uten å konferere med Calder.

– Det var penselstreker med fargepasta. Slikt går ikke med lakk. Derfor måtte jeg slipe metallet slik at lakken festet seg. Jeg søkte råd hos Glasurit for å finne det riktige materialet, og påførte grunning. Så lakkerte jeg kunstverket på bilen. Og til slutt en spesiell elastisk klarlakk som gjør at lakken ikke blir matt, og heller ikke sprekker.

LES OGSÅ: (+) Test av Tesla Model S Long Range - knuser aller på rekkevidde

Barnehagekunst?

Året etter kom modellen fra Frank Stella: En 3.0 CSL i millimeterpapir-kunst.

– Dette var den vanskeligste Art Car, jeg malte dag og natt. 300 timer. Da jeg var ferdig, klappet Frank Stella mens han gikk rundt bilen. Da falt en stein fra hjertet mitt!

Den tredje kunstbilen, en 320i (E21) av Roy Lichtenstein, fikk Maurer bare seks dager på å male. Med en fjerde ble alt annerledes: Andy Warhol kom til Hebertshausen og førte selv på fargen med tykk pensel på M1-bilen. Maurer hadde på forhånd funnet fargematerialer som holdt seg nøyaktig slik Warhol malte.

<b>SADDAMS BIL:</b> Avdøde Uwe Gemballa, grunnlegger av Gemballa GmbH, leverte angivelig denne Mercedesen med Maurers karavanedekor til Saddam Hussein. 
SADDAMS BIL: Avdøde Uwe Gemballa, grunnlegger av Gemballa GmbH, leverte angivelig denne Mercedesen med Maurers karavanedekor til Saddam Hussein.  Foto: Christoph Boerries

– Derfor vises hvert eneste spor av penselen i dag. Han malte hastighet ved at fargene fløt ut.

Da Maurer og Warhol besøkte et vertshus, var det en som spurte: «Har dere fått en barnehage til å male bilen?» Maurer forklarte ham hvem Warhol var, men mannen kjente ikke til kunstneren og forsto ikke kunsten i det.

Om Walter Maurer

1942: Født i Dachau.

1956: Kunsthåndverkskolen Hans Baier i München, ferdig som grafiker i 1959.

1966: Studerte grafisk design og arbeidet med biler. Utviklet lakk-akvarellteknikken.

1975: Den første av seks BMW Art Cars.

1980: Racerbilfører, blant annet i Deutsche Rennsport-Trophäe, Procar og Gruppe C.

1984: Leder for Glasurits designskole, fra 1994 akademiet for design, kunst og lakkteknikk.

1991: Oppdrag som lærer i fargelære ved Akademi der Bildende Künste i München, til 2000.

2002: Maurer utsmykket det første flyet, en Eurofighter, for EADS.

– Warhol var god, men svært alvorlig og stille. Først da han så arbeidet mitt, aksepterte han meg. Da lo han for første gang.

<b>KJØLIG OG SAKLIG:</b> Maurer fikk etterlate signaturen sin på Fuchs’ kunstbil.
KJØLIG OG SAKLIG: Maurer fikk etterlate signaturen sin på Fuchs’ kunstbil. Foto: Christoph Boerries
<b>1977 ROY LICHTENSTEIN:</b> 320i Turbo (til venstre). 
1977 ROY LICHTENSTEIN: 320i Turbo (til venstre). 

Barndomsdrømmen CSi

Helt annerledes var det med Ernst Fuchs fra Wien.

– Med Ernst kunne man ha det moro.

Fuchs (navnet betyr rev) overførte en barndomsdrøm til en 635 CSi. Rødrev på harejakt, en hare som krysser motorveien og hopper over en brennende bil om natten. Fuchs utnyttet Maurers teknikker til fulle, særlig fargeendringene i røyken. Fargeoverganger ble en spesialitet for Maurer. På dagtid skrev Fuchs en bok, om natten lakkerte de to.

LES OGSÅ: Åtte trinn til et skinnende rent interiør

– Da bilen var ferdig, var en BMW-ansatt uheldig og ødela en skjerm under oppstillingen – kort før pressevisningen. Da satte de grønne planter foran skjermen. Det fungerte supert.

Mens Walter Maurer forteller, står vi i hallen hans i Fürstenfeldbruck. En øy av kunst på en militærflyplass fra krigens dager. Til høyre for oss står to BMW E36 som Maurer selv har gjort til Art Cars – i de klareste fargene lakkens stormester kan skape.

– Roy Lichtenstein var en forkjemper for primærfargene: rødt, blått, gult. Det inspirerte meg, sier Maurer.

Sedanen symboliserer mobilitet, mens en 3-serie Compact skal stå for «menneskeverd, aktelse og respekt, forståelse og toleranse, integrasjon.»

I 2002 brukte Maurer 400 timer på et to meter bredt bilde av Hans-Joachim Marseille, en tysk flyger som styrtet i Egypt i 1942. Marseille var ikke nazist, men heller ingen motstandsmann. Derfor er han ingen mann som æres av det tyske militæret i dag. Maurer ga bildet til luftfarts- og våpenkonsernet EADS. Selv sier mannen med fargenyansene at han ikke liker brunt.

Konsentrasjonsleir

<b>MALERI:</b> «Warum nur?» heter Maurers bilde fra konsentrasjonsleiren Dachau. «Det skulle jeg gjerne ha gitt til Auschwitz-museet.»
MALERI: «Warum nur?» heter Maurers bilde fra konsentrasjonsleiren Dachau. «Det skulle jeg gjerne ha gitt til Auschwitz-museet.» Foto: Christoph Boerries

Fødebyen hans vil for alltid være uløselig knyttet til Tysklands første konsentrasjonsleir. Maurer er ikke upåvirket av det. «Warum nur?» (Hvorfor bare?) heter Maurers bilde fra konsentrasjonsleiren Dachau.

– Det skulle jeg gjerne ha gitt til Auschwitz-museet.

LES OGSÅ: Olsenbandens biler - Benny favoriserte én biltype

Se flere kjøretøy lakkert av Walter Maurer under:

<b>1975 ALEXANDER ALDER:</b> 3.0 CSL, den første BMW Art Car. Fra kunstneren Alexander Calder fikk Maurer bare modellen å jobbe etter. «Ham så jeg aldri.»
1975 ALEXANDER ALDER: 3.0 CSL, den første BMW Art Car. Fra kunstneren Alexander Calder fikk Maurer bare modellen å jobbe etter. «Ham så jeg aldri.» Foto: Jean-Marie Bottequin
<b>KUNSTNEREN:</b> Walter Maurer er kunstneren mange går til når de skal ha noe helt spesielt.
KUNSTNEREN: Walter Maurer er kunstneren mange går til når de skal ha noe helt spesielt. Foto: Christoph Boerries
<b>1990 CéSAR MANRIQUE:</b> «Om jeg hadde møtt Walter tidligere, hadde jeg brukt andre farger på 730i-en», skal César Manrique ha sagt.
1990 CéSAR MANRIQUE: «Om jeg hadde møtt Walter tidligere, hadde jeg brukt andre farger på 730i-en», skal César Manrique ha sagt. Foto: Werner Deisenroth
<b>1991 A.R. PENCK:</b> Han malte selv de små figurene på BMW Z1-bilen, jeg anrettet fargene.»
1991 A.R. PENCK: Han malte selv de små figurene på BMW Z1-bilen, jeg anrettet fargene.» Foto: Werner Deisenroth
<b>I DACHAU:</b> Panseret på denne VW Golf I viser en innsjø i fjellene i soloppgang – en fest for fans av fargetoner.
I DACHAU: Panseret på denne VW Golf I viser en innsjø i fjellene i soloppgang – en fest for fans av fargetoner. Foto: Christoph Boerries
<b>VERTSHUSBIL:</b> BMW M1 Procar “Wirtshausauto” er dekorert med navn på et vertshus i München. Le Mans-bilen ble kjørt av blant andre Prinz Leopold av Bayern. 
VERTSHUSBIL: BMW M1 Procar “Wirtshausauto” er dekorert med navn på et vertshus i München. Le Mans-bilen ble kjørt av blant andre Prinz Leopold av Bayern. 
<b>I JEDDAH:</b> Arabere elsket dekoren på BMW 5- og 7-serie. «I starten ble lakken solskadet. UV-bestandig klarlakk reddet den.»
I JEDDAH: Arabere elsket dekoren på BMW 5- og 7-serie. «I starten ble lakken solskadet. UV-bestandig klarlakk reddet den.» Foto: Christoph Boerries
<b>MAURER 3-SERIE:</b> Forsøk med egen bilkunst på en BMW E36: Grunnfarge i stedet for fargetoning, inspirert av Roy Lichtenstein.
MAURER 3-SERIE: Forsøk med egen bilkunst på en BMW E36: Grunnfarge i stedet for fargetoning, inspirert av Roy Lichtenstein. Foto: Christoph Boerries
<b>LAGERFELD:</b> Lagerfeld 7-serieKarl Lagerfeld innredet en 750iL i 1996. Maurer sto for det utvendige.
LAGERFELD: Lagerfeld 7-serieKarl Lagerfeld innredet en 750iL i 1996. Maurer sto for det utvendige. Foto: Werk
<b>SERIEPRODUSERT:</b> I 1979 produserte BMW en spesialserie kalt «Air-line» av R 100 S. 400 eksemplarer med striper i blå sjatteringer.
SERIEPRODUSERT: I 1979 produserte BMW en spesialserie kalt «Air-line» av R 100 S. 400 eksemplarer med striper i blå sjatteringer. Foto: BMW
<b>PÅ SKINNER:</b> Med skinner på veien: Eng, skog og Intercity-tog preger kassebilen Mercedes T2.
PÅ SKINNER: Med skinner på veien: Eng, skog og Intercity-tog preger kassebilen Mercedes T2. Foto: Christoph Boerries
<b>HUS VED VANNET:</b> Michael A. Roth, sjef for Bundesligaklubben 1. FC Nürnberg, fikk bobilen sin lakkert med havnegrafikk.
HUS VED VANNET: Michael A. Roth, sjef for Bundesligaklubben 1. FC Nürnberg, fikk bobilen sin lakkert med havnegrafikk. Foto: Christoph Boerries
<b>HEST OG DEKK:</b> Her hadde Maurer god plass. Fulda reklamerte for dekk på Mercedes-lastebilen, Maurer for lakkseminarene sine.
HEST OG DEKK: Her hadde Maurer god plass. Fulda reklamerte for dekk på Mercedes-lastebilen, Maurer for lakkseminarene sine. Foto: Christoph Boerries
<b>1976 FRANK STELLA:</b> 3.0 CSL, foran Franks Stella med modellen og sigar. «Da jeg var ferdig og han fikk se bilen, gikk han rundt den og klappet.»
1976 FRANK STELLA: 3.0 CSL, foran Franks Stella med modellen og sigar. «Da jeg var ferdig og han fikk se bilen, gikk han rundt den og klappet.» Foto: Robert Kröschel
<b>PENSELBEGAVELSE:</b> Maurer holder modellen med Warhols skisse. Kunstneren maler M1-en på 28 minutter.
PENSELBEGAVELSE: Maurer holder modellen med Warhols skisse. Kunstneren maler M1-en på 28 minutter. Foto: Jean-Marie Bottequin
<b>1979 WARHOL:</b> M1-bilen kjørte ett billøp, 24-timersløpet i Le Mans i 1979. 
1979 WARHOL: M1-bilen kjørte ett billøp, 24-timersløpet i Le Mans i 1979.  Foto: Stephan Bauer
<b>MAURER OVERALT:</b> Maurer-lastebil, Maurer-henger, Maurer-M1. Ved rattet: Vekselvis Schlüter og Maurer.
MAURER OVERALT: Maurer-lastebil, Maurer-henger, Maurer-M1. Ved rattet: Vekselvis Schlüter og Maurer. Foto: Christoph Boerries
<b>LEOPARD:</b> Maurer (til høyre) og hans leopard-BMW. «Da Warhol så arbeidet mitt, lo han for første gang.»
LEOPARD: Maurer (til høyre) og hans leopard-BMW. «Da Warhol så arbeidet mitt, lo han for første gang.» Foto: Jean-Marie Bottequin

Denne saken ble første gang publisert 09/11 2019, og sist oppdatert 04/11 2019.

Les også