KrF vil skru opp mange avgifter - og gjøre ladbare hybrider mye dyrere
Vil at du skal betale mye mer fremover.

KrF har lagt frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett, som nå tas inn i forhandlingene med regjeringspartiene.
I forslaget ønsker KrF å gjøre til dels store endringer på regjeringens forslag til bilavgifter. Partiet vil øke «miljøavgifter» med rundt 5,1 milliarder kroner.
Øker prisen på strøm
For det første ønsker regjeringen å øke elavgiften med ytterligere ett øre - pluss moms. For en vanlig familie betyr det i seg selv 200-300 kroner i året i økte strømutgifter.
Til tross for at de øker avgiftene på drivstoff, ønsker de å gjøre det mer attraktivt med elbiler. For å få til dette, vil de stramme til grepet rundt bilavgiftene.
Les også: Elbilene blir billigere og bedre enn bensinbiler - hvorfor krangles det om noen få øre på drivstoff?
Øker avgift på diesel
KrF vil derfor øke avgiften på bensin og diesel betydelig mer enn det som ble foreslått i statsbudsjettet.
- Bensinen skal bli 15 øre dyrere (18,75 øre ink mva)
- Diesel skal bli 20 øre dyrere (25 øre ink mva)
Fra før av mente regjeringen at prisen skulle opp med henholdsvis 30 og 52 øre. Den reelle effekten blir derfor følgende:
- Bensin: 48,75 øre dyrere per liter
- Diesel: 77 øre dyrere per liter
Dyrere engangsavgift
De ønsker også å beholde dagens nivå på årsavgiften, som var foreslått kuttet med 12 prosent. Det betyr rundt 1,2 milliarder høyere utgifter for bilistene.
Partiet ønsker også gjøre til dels store endringer på nye biler.
Vil beholde utskjelt avgift
For det første ønsker de ikke at effektkomponenten i engangsavgiften skal fjernes helt, slik regjeringen foreslår. Dette til tross for at avgiften i seg selv ikke har noe med utslippene til bilen å gjøre.
Les også: Får Siv Jensen viljen sin, forsvinner 167 BMW-modeller i Norge
Vil gjøre ladbare hybrider dyrere
Årsaken er at de ønsker at ladbare hybrider ikke skal bli så mye billigere, slik at det skal bli mer attraktivt å kjøpe elbil.
Les også: Noen ladbare hybrider blir over 100.000 kr billigere
Derfor vil de også fjerne det store fratrekket de ladbare hybridene fikk i vektavgiften i statsbudsjettet for i fjor. Da ble nemlig vektfradraget på ladbare hybrider økt fra 15 til 26 prosent. Det betyr at en ladbar hybridbil som veier 2 tonn, bare betaler vektavgift som om den veier 1,48 tonn.
Dette er et fradrag som betyr svært mye, spesielt for de litt større ladbare hybridene. For hver kilo en ladbar hybrid får i fradrag, spares det 246 kroner i avgift. På en bil på to tonn, utgjør endringen 54.120 kroner.
Krf vil på toppen av dette gjeninnføre avgiften på båtmotorer, oppheve avgiftsfritak på diesel på båtmotorer, innføre en ekstra CO2-avgift på innenlandske flyreiser på én krone
Motytelsen er at pendlerfradraget, som skal styrkes med totalt 180 millioner kroner.