Kraftig økning i antall biler

- Gir grunn til bekymring, sier Statens vegvesen.

Publisert

I 1912 vedtok Stortinget en egen lov om motorvogner, på et tidspunkt da det var rundt 500 biler i Norge.

Siden den gang har antall biler virkelig eksplodert, og Statens vegvesen melder at ved årsskifte var det for første gang over 3 millioner registrerte biler i Norge - 3.004.384 for å være helt nøyaktig.

Av disse er det nå 2.442.964 som er rene personbiler, noe Vegvesenet tror kommer til å runde 2,5 millioner i løpet av året.

Veksten både gleder og bekymrer vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

- Det er positivt at det kommer nyere, mer trafikksikre biler inn i kjøretøyparken. Det kan være et bidrag til lavere ulykkestall på veiene, sier han i en pressemelding.

- På den annen side er det grunn til å bekymre seg dersom flere sjåfører og flere biler innebærer mer rushtidskjøring mot de store byene i Norge. Med den store befolkningsveksten i sentrale strøk må trafikkveksten må skje med kollektivtrafikk, samtidig som flere bør gå og sykle på de kortere distansene, sier vegdirektøren.

Og det var ikke bare antall biler som økte i året som gikk. 40.000 flere nordmenn ble innehavere av førerkort i året som gikk, noe som nå gjør at nær 3,2 millioner nordmenn har lov til å sette seg bak rattet.

Kjønnsfordelingen er praktisk talt nøytral, mens det er klart flest menn som har førerkort for tyngre kjøretøy og tilhenger. Av de 1,3 millionene som har førerkort med rett til å dra henger (klasse BE), er to av tre menn.