Havets giganter
Verdens største skip
Ett av dem ble hugget opp etter bare seks år i tjeneste. Her er seks flytende giganter.

Med sin lengde på 458, 45 var «Jahre Viking» verdens største skip. Ingen eide skipet lengre enn det norske kommandittselskapet Jahre Viking der Jørgen Jahre Shipping eide 15 prosent. Og det var Jahre Shipping som ble manager for drift og operasjon av det enorme skipet.
I 2004 var det slutt på karrieren som havgående oljetransportør. Hun var dyr i drift, og størrelsen var ikke lenger en fordel.
Etter katastrofen med «Exxon Valdez» og det påfølgende oljesølet i Alaska i 1989, var det dessuten kommet krav om at tankskip på 5000 dødvekttonn eller mer, skulle ha dobbelt skrog.
Det gjaldt i utgangspunktet bare for skip som ble bestilt etter 6. juli 1993, men «Jahre Viking» var uansett utdatert.
Fred. Olsen-selskapet First Olsen Tankers fant allikevel å kunne gjøre bruk av «Jahre Viking». De kjøpte henne i 2004, og enda en gang fikk hun nytt navn: «Knock Nevis». Pensjonisttilværelsen tilbrakte hun som flytende lagertank (FSO – Floating Storage and Offloading unit) ved oljefeltet Shaheen i Qatar.
Fem år senere var det imidlertid slutt for godt. I 2009 ble hun overtatt av Amber Development Corporation, ble registrert i Sierra Leone, og fikk sitt siste navn: «Mont». Men selskapet som kjøpte henne hadde ingen planer om å sette skipet i drift. Hun hadde kun én siste reis som skulle gjennomføres. Den 22. desember 2009 ble hun kjørt på land på stranda i Alang i provinsen Gujarat i India for opphugging.
Les også: Gigantiske «Jahre Viking»: Verdens største skip var norskeid: Trengte åtte kilometer for å stanse
Men «Jahre Viking» er ikke den eneste giganten har seilet på verdenshavene. Her er fem andre gedigne skip.
Pierre Guillaumat - 414 meter

«Pierre Guillautmat» var en supertanker som ble bygget i 1976, oppkalt etter grunnleggeren av oljeselskapet ELF Aquitaine. «Pierre Guillautmat» var det største skipet som ble bygget i Batillus-klassen. De andre, «Batillus», «Bellamya» og «Prairial» var alle litt mindre.
«Pierre Guillautmat» var 414 meter lang, 63 meter bred og hadde en dypgang på 28 meter. Bruttotonnasje var 274 838 , og de 40 tankene om bord hadde et samlet volum på 677 300 kubikk. Fremdriften ble besørget av to propeller som fikk krefter fra to Stal-Laval dampturbiner som utviklet 65 000 hestekrefter.
Les også: "Prelude" FLNG er riktignok enda større, men seiler ikke for egen maskin
Størrelsen gjorde at skipet hverken kunne seile Panama- eller Suezkanalen og få havner var dimensjonert for å ta skipet imot. Det viste seg lite lønnsomt og «Pierre Guillautmat» ble hugget opp allerede 1983.
Les også: "Berge Stahl": Gigantskipets triste skjebne

Verdens største containerskip
I lengde var «MOL Triumph» verdens største containerskip da det ble døpt i 2015. Skipet er 400 meter langt og 58,8 meter bredt. Setter man alle de 20 170 containerne det har plass til etter hverandre, blir rekken 122 kilometer lang. Det tilsvarer strekningen fra Oslo til Svinesund.
«MOL Triumph» var det første skipet som passerte kapasiteten på 20 000 standard containerenheter (TEU) da det ble levert fra Samsung Heavy Industries i Korea i mars 2015. TEU er ifølge Store norsk leksikon en standardisert container som er 20 fot lang, åtte fot bred og åtte fot høy. Mange containere er imidlertid 40-fotere
Men det skulle bare gå en måned før rekorden i antall containere ble slått, denne gang av «Madrid Mærsk» med sine 20 568 TEU, fra konkurrentverftet Daewoo. Og 12. mai ble det enda større «OOCL Hongkong» (21 413 TEU) døpt, også det ved Samsung-verftet.

Alle de nevnte skipene er rundt 400 meter lange. Nå regnes imidlertid «MSC Irina» som verdens største containerskip. Det er også 400 meter langt og har en bredde på 61, 3 meter og har en bruttotonnasje på 233 328. Skipet har imidlertid en containerkapasitet på 24 346 TEU som gjør at det regnes som verdens største - i likhet med søsterskipet «MSC Michel Cappellini», som også har en kapasitet 24 346 TEU.
«Pioneering Spirit» – 382 meter
Dette er spesialskipet som spiser oljeplattformer til frokost. Denne maritime versjonen av en gaffeltruck er 382 meter lang og 124 meter bred. Ingen andre kan gjøre samme jobben: Å løfte og frakte hele oljeplattformer. Kjempen ble bestilt av sveitsiske Allseas Group i 2011 til en pris av 25,7 milliarder kroner.
Opprinnelig het skipet «Pieter Schelte», oppkalt etter Pieter Schelte Heerema, far til eieren av Allseas, Edward Heerema. Da det ble kjent at Pieter Schelte hadde vært medlem av Waffen-SS frem til 1943 og hadde vært direktør i et firma som brukte slavearbeidere i produksjonen, skapte det en kontrovers som var negativ for skipet. Det hjalp ikke at Pieter Schelte gikk under jorden i 1943 og sluttet seg til den nederlandske motstandsbevegelsen.

I 2015, ett år før det første kommersielle oppdraget, ble det døpt om til dagens «Pioneering Spirit».
Det første oppdraget ble utført i august 2016. Da gled katamaranskroget på plass innunder den 13 000 tonn tunge «Yme»-plattformen.
Les også: Flytende gigant-gaffeltruck: Nordsjøsjaueren fjerner oljeplattformer i en fei
Verdens største cruiseskip
Med en lengde på 365 meter er det nesten 100 meter lengre enn «Titanic», og en bruttotonnasje på 248 663 tonn gjør «Icon of the Seas» til verdens største cruiseskip og det første i Royal Carribeans nye Icon-klasse.

Skipet har 20 dekk, et mannskap på 2350 og plass til opptil 7600 gjester som kan boltre seg i største badeland til sjøs, vandre mellom åtte forskjellige nabolag og innta mat og drikke på mer enn 40 restauranter.
Fremdriften besørges av seks maskiner på flytende naturgass (LNG) som produserer til sammen 67 500 kilowatt. LNG anses som mer miljøvennlig enn tungolje eller annet fossilt brennstoff, men har den ulempen at det slipper ut metan. Skipet har et system for rensing av ballastvann, noe som riktignok ble pålagt alle skip da en ny konvensjon fra FNs sjøfartsorganisasjon IMO ble ratifisert i 2017.
Dessuten produserer skipet 90 prosent av ferskvannet som trengs om bord ved omvendt osmose som avsalter sjøvann. «Icon of the Seas» skal i første omgang seile i Karibia. Og på broen står kaptein Henrik Loy fra Bergen. Han har jobbet hos Royal Caribbean siden 1997.
Les også: Norske Henrik er kaptein på verdens største cruiseskip
USS Gerald S. Ford - 337 meter med diplomati
Et hangarskip er 100 000 tonn med diplomati, har USAs tidligere utenriksminister Henry Kissinger uttalt. De atomdrevne, amerikanske hangarskipene er verdens mektigste krigsskip.

Nimitz-klassen har i mange år vært de aller største hangarskipene, men den splitter nye «Ford»-klassen er større. Først ut er 337 meter lange «USS Gerald R. Ford» (CVN-78). Flydekket er 333 meter langt og skroget er 41 meter bredt. Regner vi med selve flyplassen på dekk er bredden 78 meter. Rett før jul gjennomførte US Navy hastighetstester med skipet som har en toppfart over 30 knop (snaut 60 km/t).
De nye hangarskipene er ikke mer enn fire meter lengre enn Nimitz, men skal være mer effektive. En forbedret stealth-teknikk skal dessuten redusere skipets radarsignatur.
Les også: Her er verdens største krigsskip i Oslofjorden – se bildene
Disse flytende flyplassene skal dermed bli vanskeligere å oppdage enn forgjengerne i Nimitz-klassen. I tillegg er mange operasjoner om bord automatisert.
Skipet skal kreve 30 prosent mindre mannskap enn forgjengerne. Men folksomt blir det likevel. Det er snakk om et mannskap på 4460, ifølge skipsverftet Huntington Ingalls Newport News Shipbuilding.
Les også: 333 meter lange USS «Harry S. Truman» i Norge: Det enorme krigsskipet har eget jazzband