Innen helga må du bytte dekk på bilen

Mange har lov til å gi blaffen, men det bør du absolutt ikke gjøre!

Publisert

En sen påske gir et merkelig utslag når det kommer til piggdekk. Faktisk kan bilistene i sør kjøre en dag lenger på pigger enn de i de tre nordligste fylkene. I Nordland, Troms og Finnmark er fristen som vanlig 1. mai.

– I Sør- og Midt-Norge er regelen første mandag etter andre påskedag. Dermed kan søringene kjøre en dag lenger med piggdekk i år, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Har du husket EU-kontroll? Bli varslet her!

Lov, men ikke anbefalt
Selv om bilister med piggdekk risikerer å bli bøtelagt når vi runder mai, er det slett ikke ulovlig å kjøre med vinterdekk – så fremt de er piggfrie. Men de som ser sitt snitt til å slippe dekkskifte bør tenke seg kraftig om, mener NAF.

– Våre dekktester viser at piggfrie vinterdekk på våt asfalt har dårligere egenskaper enn selv de dårligste sommerdekkene. For trafikksikkerheten er det viktig å ha gode sommerdekk på bilen, sier Engebretsen.

Han viser til en test av piggfrie vinterdekk i varmegrader og på våt asfalt.

  • Ved 80 kilometer i timen i 6 varmegrader: 10,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk
  • Ved 50 kilometer i timen i 20 varmegrader: 14,5 meter lenger bremsestrekning enn sommerdekk

– Det viser med all tydelighet hvor viktig det er å skifte fra piggfrie vinterdekk til sommerdekk. Det er fullt lovlig å kjøre med disse dekkene, men anbefales ikke av hensyn til egen og andres sikkerhet, forteller Engebretsen.

Sikkert og miljøvennlig
Boten for å bli tatt med piggdekk er 500 kroner, mens slitte sommerdekk med mønsterdybde under 1,6 millimeter gir 750 kroner. Og da snakker vi om per dekk.

– Folk bør ikke skifte hjul for å unngå gebyr, men for å kunne reise sikkert og miljøvennlig. Å ha gode og riktige dekk som gir bilen et godt veigrep er helt avgjørende for trafikksikkerheten til alle, mener han.

Og hvis du argumenterer til din bedre halvdel at det kanskje er best om profesjonelle tar seg av hjulbyttingen, sånn for sikkerhets skyld, er ikke NAF-eksperten enig.

– Det kan være nyttig å skifte hjul selv. Da vet du hva du skal gjøre, og har kontrollsjekket at alt verktøyet er på plass og fungerer dersom du punkterer. Hvis du lar profesjonelle skifte hjulene dine, bør du be om å få notert på kvitteringen hvilket moment som er benyttet for å feste boltene. Av erfaring har NAF Assistanse mange oppdrag fordi hjulmuttere eller bolter har løsnet eller sitter for hardt fast, melder Jan Ivar Engebretsen. (ANB)