I.D. Neo

Volkswagens nye elbil kan bli en real prisbombe

VW I.D. Neo skal erstatte e-Golf og koste tilsvarende en dieselbil.

Pluss ikon
<b>I.D. NEO:</b> Den er først ut i en stor offensiv og blir svært viktig for Volkswagen. Dette skal være den helt nye elbilen Neo (navnet er ikke bekreftet)
I.D. NEO: Den er først ut i en stor offensiv og blir svært viktig for Volkswagen. Dette skal være den helt nye elbilen Neo (navnet er ikke bekreftet)
Sist oppdatert

Takket være enormt gode kjøpsbetingelser er elbiler svært populære i Norge. I september 2018 satte elbil en historisk rekord og stod for nær halvparten av alle registrerte nybiler. Sammen med ladehybrider gikk tallet til 60 prosent.

Til tross for at Volkswagen-konsernet tråkker på elbilbremsen så godt de kan fram mot 2020, har konsernet to av Norges mest populære elbiler i e-Golf og e-Up.

Og i kulissene jobbes det med en stor elbil-offensiv.

Les også: Her er elbilene som kommer i 2018

Audi er først ut med SUV-en e-tron mot tampen av 2018.

Vi har ikke sett mye til nye produksjonsklare elbiler fra Volkswagen og Skoda ennå, men i mai 2018 skrev tyske medier at Volkswagen ikke er langt bak - og det attpåtil med en bil som skal følge opp e-Golf.

<b>ERSTATTER GOLF:</b> Omtrent slik skal VWs nye folkeelvogn - Neo - se ut.
ERSTATTER GOLF: Omtrent slik skal VWs nye folkeelvogn - Neo - se ut. Foto: VW

Volkswagen har annonsert flere modeller i elbilkonseptet I.D. Den første produksjonsklare elbilen basert på konseptet skal være VW Neo. Den tyske avisen Bild var tidlig ute med et konseptbilde av bilen (bak betalingsmur).

Sammenliknet med e-Golf er de to bilene omtrent like i størrelse.

Forskjellen er at mens e-Golf er en elektrifisering av en eksistrerende bil, er Neo bygget fra grunnen av som elbil på den mye MEB-plattformen. Akselavstanden er mer enn 20 cm lengre. Det betyr blant annet god innvendig plass i forhold til bilstørrelsen.

Pris på I.D. Neo

Prismessig har VW tidligere gått ut med ambisjoner om at bilen skal koste betydelig mindre enn Tesla Model 3 - med mellom 7000 og 8000 dollar.

Auto Express mener å vite at innstegsmodellen vil koste rundt 27.500 pund inkludert elbilinsentiver.

I oktober 2018 gikk VWs sjef for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich ut i Green Car Reports og uttalte at selskapets nye elbiler skal prises som sammenlignbare dieselmodeller.

Det kan bety at den nye volummodellen, som altså vil minne om Golf i størrelse, kan koste under 250.000 kroner i Norge. Det gjør i så fall elbilen svært konkurransedyktig. Eller som Broom omtaler strategien: En prisbombe.

<b>KONSEPT: </b>Slik ser I.D. ut i konseptversjon, den produksjonsklare bilen har vært tro mot utgangspunktet.
KONSEPT: Slik ser I.D. ut i konseptversjon, den produksjonsklare bilen har vært tro mot utgangspunktet.

Rekkevidde på I.D. Neo

Christian Senger er produktsjef for VW-avdelingen E-Mobility. I et intervju med Auto Express forteller han at Neo vil ha tre forskjellige batteripakker.

Innstegsmodellen skal ha et batteri på 48 kWh og en rekkevidde på 330 km etter WLTP-standarden. Den får svakere ytelser enn de større søsknene.

<b>LADING AV NEO: </b>ID Neo vil støtte AC-lading på 7,2 kW og 11 kW, og hurtiglading opp til 125 kW.
LADING AV NEO: ID Neo vil støtte AC-lading på 7,2 kW og 11 kW, og hurtiglading opp til 125 kW. Foto: Volkswagen

WLTP: Fire bokstaver som kan gjøre bilkjøpet ditt dyrere

- Hvis folk vil ha en raskere bil, vil jeg ikke at de skal komme tilbake etter tre måneder og si at bilen er rask, men rekkevidden er for kort. Så hvis du vil ha en rask bil, velg et større batteri. Så enkelt, sier Senger til nettsiden.

Senger forteller at Neo på mellomnivået skal ha en rekkevidde på nærmere 450 km. Målet var 400 km, men tester viser at bilen kjører lenger enn det.

Ytelene for toppmodellen er ikke klare ennå.

Oppsummert ser oversikten over rekkevidden på VW Neo slik ut:

Dato og levering i Norge for I.D. Neo

Modell Batteri Rekkevidde WLTP
Volkswagen ID Neo innstegsmodell 48 kWh 330 km
Volkswagen ID Neo mellommodell N/A ~450 km
Volkswagen ID Neo toppmodell N/A N/A
<b>VW ID NEO:</b> Ble avuket på motormessen i Paris i 2016. Merk at Volkswagen ikke selv omtalte bilen som Neo, men bare ID.
VW ID NEO: Ble avuket på motormessen i Paris i 2016. Merk at Volkswagen ikke selv omtalte bilen som Neo, men bare ID. Foto: Volkswagen

En prototype av VW Neo skal høsten 2018 testes på Volkswagens topphemmelige testbane i Ehra-Lessien øst i Tyskland.

Det er ventet at Neo blir offisielt lansert i andre halvdel av 2019, men at leveringene ut til kundene neppe starter før tidlig i 2020.

Mer enn 20 elektriske modeller

<b>KOMMENDE ELBILER:</b> Her er alle elbilene Volkswagen har annonsert så langt. Fra venstre: ID Neo, ID Buzz, ID Cross og ID Vizzion.
KOMMENDE ELBILER: Her er alle elbilene Volkswagen har annonsert så langt. Fra venstre: ID Neo, ID Buzz, ID Cross og ID Vizzion. Foto: Volkswagen

Neo er bygget på Volkswagens nye, heleelektriske plattform, kalt MEB. Den skal være ryggraden i fremtidens elektriske modeller fra konsernet.

Også elbiler fra SEAT, Audi og Skoda skal bygges på MEB-plattformen. Innen 2022 regner Volkswagen med å ha 27 elbiler på veien - på tvers av alle merkevarene. Konsernet forventer at ti millioner elbiler skal bygges på den første MEB-plattformen.

Volkswagen investerer rundt 115 milliarder kroner i sin fabrikk i Zwickau, hvor ID Neo skal bygges. I 2021 skal fabrikken være i stand til å produsere 1500 eksemplarer av elbilen per dag.

Volkswagens batterifabrikk i Braunschweig skal utvides til å kunne produsere 500.000 batteripakker i året.

Få oversikt over elbilene som kommer i 2018.

Se video av VWs elektriske konsept under:

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2018, og sist oppdatert 29/10 2018.

Les også