I det stille har en av Norges mest populære biler blitt bedre
Har fjernet den største skavanken uten å si et pip.

For et år siden tok vi i Side3 en nærmere titt på den oppgraderte utgaven av Toyota Auris - som i fjor ble Norges nest mest solgte bil, og det ikke helt uten grunn.
Test: Toyota Auris Touring Sports facelift
Til tross for at dette er et av markedets tryggeste og mest fornuftige kjøp, har vi i lang tid hatt en irritasjon over Toyotas bruk av trinnløse automatisk girkasser - gjerne omtalt som CVT eller e-CVT. Løsningen gir en sømløs og myk kjøreopplevelse, men skaper samtidig en ganske masete opplevelse under kraftig akselerasjon.

Utfordringen er at motoren i slike situasjoner er at motoren legger seg på nært maksimalt turtall med en gang du presser gasspedalen i bunn - og så er det girkassen som justerer utvekslingen etter hvert som bilen akselererer. Det er altså ingen turtallsøkning sammen med fartsøkningen.
Siden Auris hybrid ikke akkurat er overmotorisert, legger den seg på høyt turtall over ganske tid, og det er til å bli sliten av.

Viktig oppgradering i det stille
Men her om dagen fikk vi spørsmål fra Toyota om vi ville ta en nærmere titt på en ny Auris de hadde fått inn. Den hadde fått det de beskrev som endret karakterstikk på motorturtall under akselerasjon.
Vi ble litt forfjamset, for vi hadde ikke fått med oss at det var kommet noen ny Auris-modell. Det har det heller ikke, men Toyota har omprogrammert girkassen på 2016-modellene.

Meldingen fra selskapets ingeniører er at de har klart å endre måten utvekslingen utvikler seg. Resultatet er at motoren ikke umiddelbart legger seg på maksimalt turtall når du presser gasspedalen i bunn - og at turtallet nå faktisk øker med fartsøkningen.
Dette hevder de at skjer uten at det påvirker akselerasjonen eller forbruket.
Test: VW Tiguan 2. generasjon (2016)

Subtil, men viktig forskjell
Vi har ikke hatt anledning til å teste de to variantene side ved side, men etter å ha tilbakelagt noen mil i den oppgraderte modellen, er det helt åpenbart at én ting er endret: Vi lar oss ikke irritere så mye over girkassen som tidligere når vi drar på.
Test: Mazda MX-5 4. generasjon
Forskjellen er med all ærlighet ikke så stor at vi villig dropper en tradisjonell automatisk girkasse, eventuelt en dobbelclutch-løsning.

Men når du trykker gassen i bunn, så komme rikke umiddelbart hvinet av en motor som presses til sitt ytterste - og som skriker etter å bli matet med et nytt gir. Det hele virker litt mer dempet, og det er en subtil økning av turtallet når bilen øker i hastighet. Bare litt, men ofte er det nok.
I mangel på en bedre forklaring: Det virker litt mer naturlig. Litt mindre masete. Mindre irriterende.
Test: BMW 5-serie M550d xDrive
I det hele tatt en litt bedre totalopplevelse.
Det er ikke dermed sagt at vi synes en trinnløs girkasse nå har blitt likegod med andre alternativer, men den største skavanken er nå utvilsomt redusert.
Dermed styrkes konkurransen, og det er et gode for alle.
Les også: Nå skal Jaguar lage elektrisk SUV