Her er Tesla Model X

Tesla avduket sin etterlengtede el-SUV i natt.

TESLA MODEL X: Tesla-gründer Elon Musk avduket el-SUV-en Model X natt til onsdag norsk tid.
Publisert

Den ble annonsert allerede i 2012, men først nå har Tesla og gründer Elon Musk avduket produksjonsmodellen av el-SUV-en Model X. Den er forventet til Norge tidlig i 2016.

Les også: Porsche Mission E kan være veldig dårlig nytt for Tesla

Nevnte Musk er god på å bygge opp spenning i forkant av større lanseringer, og denne gangen var invitasjonen til pressekonferansen en silhuett av Model X.

Han fortsatte linjen under selve avdukingen.

- Det er som en bil fra fremtiden, deklamerte Elon Musk fra scenen.

TESLA MODEL X: Slik ser SUV-en ut i profil. Legg merke til at bilen har fått skikkelige speil på sidene istedenfor kameraer, slik konseptmodellen var skissert med.

Som Model S er Model X en syvseter, men de spesielle vingedørene skal gjøre det enklere å komme til de to bakerste setene i Model X.

Bilen er for øvrig utstyrt med de samme motorene som sitter i dagens Model S, og kommer i to versjoner - X 90D og den noe kraftigere performance-modellen X P90D.

Les også: Offisiell: Slik blir Teslas nye storselger

Begge modellene har et batteri på 90 kWh og skal ha en rekkevidde på 400 kilometer fra fulladet batteri. Det er noe lavere enn Model S, på grunn av høyere vekt og større luftmotstand.

Den viktigste nyheten med Model X er naturligvis at det er en fullverdig SUV. Det vil si stor, mer bakkeklaring og firehjulsdrift. I tillegg kan du altså bestille den med tilhengerfeste. Den kan trekke opptil 2.260 kilo.

SYVSETER: Model X er en syvseter. De spesielle vingedørene skal gjøre det enklere å komme inn og ut av de to bakerste setene enn i Model S.
MÅKEVINGER: En bekymring rundt måkevingene på Tesla Model X er hvordan det blir å komme seg ut av baksetet i trange parkeringshus. Tesla demonstrerte dørene på denne måten.

Vingedørene er todelte, slik at de blir mulige å åpne på trange parkeringsplasser. Snaut med plass under taket vil være en utfordring, men for å komme i forkant av stygge riper i lakken er det bygget inn sensorer i dørene som stopper dørene før det går galt.

En mer billedlig ripe i lakken for mange nordmenn vil kanskje være at dørene gjør det umulig å montere takboks eller skistativ på Model X. Isteden skal det være plass til ski under setene.

Skistativ til å feste bak på bilen skal også vær en del av standardutstyret på Model X.

IKKE PLASS TIL SKIBOKS: På grunn av vingedørene til Tesla Model X er det ikke plass til skiboks eller takstativ. Denne innretningen montert på hengerfestet skal være en del av standardutstyret.

Model X ville ikke vært en ekte Tesla om den ikke hadde en knapp ingen andre har. Den råeste modellen av Model S er utstyrt med en knapp som setter bilen i "Insane Mode". Model X er ikke dårligere med sin  "Ludicrous Mode", men den har én knapp til ulikt noen annen bil.

Vi snakker faktisk om en knapp som hentet rett ut av en James Bond-film, en "biovåpen forsvarsmodus"-knapp.

- Vi prøver å være ledene i apokalyptiske forsvarsscenarioer, sa Elon Musk spøkefullt.

Les også: NAF: Dette bør alle som kjøper ny bil ha

Men effekten av knappen er ingen spøk, og sies å være markedets beste luftfiltreringssystem. Takket være et digert HEPA-filter hevder Tesla at Model X vil være 300 ganger bedre på å filtrere bakterier, 500 ganger bedre til å filtrere bort allergener, 700 ganger bedre på å filtrere forurenset luft og 800 ganger bedre til å filtrere ut virus.

Tesla Model X kan altså seile opp som allergikernes soleklare favorittbil.

Prisen på Model X er ennå ikke kjent. Det antas at bilen dukker opp i Norge i begynnelsen av 2016.

Se avdukingen av Tesla Model X under:

Screen9na04

Les også: