Helt nye lokaltog settes i drift
De nye supertogene skal nå også brukes til lokaltrafikk.

I mai startet NSB innfasingen av de nye Flirt-togene, også kjent som Type 74, på en del regionsstrekninger. De nye togene kan gå fortere, har flere seter, er mer stillegående - og har såkalt universell utforming.
Les også: - Det var fryktelig trangt her
Mandag melder NSB at de nå også er klare for å sette i drift de nye Flirt-settene som er spesialtilpasset for lokalstreninger. Togene har fått navnet Type 75.
- Vi er veldig glade for at den lokale varianten av FLIRT-toget nå kommer i trafikk som planlagt. Toget vil spille en sentral rolle i å imøtekomme noe av den forventede befolkningsøkningen på Østlandet i årene som kommer. Dette toget vil rett og slett være selveste arbeidshesten for NSB på lokaltogstrekningene på Østlandet, sier Tom Ingulstad, direktør og leder for NSB Persontog, i en pressemelding.

Av de 50 togsettene NSB har kjøpt fra sveitsiske Stadler, er 26 av disse lokaltogvarianten, og skal gå på følgende strekninger.
- Kongsberg – Eidsvoll (2012)
- Asker – Kongsvinger (2013)
- Drammen – Dal (2013)
Ifølge NSB er forskjellen på regiontogene og lokaltogene relativt små.
- Forskjellen mellom Flirt Type 74 (regiontoget) og Flirt type 75 (lokaltoget) er kun antallet seter. I og med at sistenevnte tog er et lokaltog, har vi ikke satt inn en egen komfortavdeling, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Løddingen i NSB til Nettavisen.
Lokaltogvarianten har 295 seter, mens regiontogsversjonen har 263 seter.
NSB har opsjon på å kjøpe ytterligere 100 Flirt-tog, noe NSB-sjef Geir Isaksen mener er nødvendig i løpet av det neste tiåret.
