Gir blaffen i lastebil-forbudet

Spørsmålet er om 8000 kroner i bot kan gjøre noe med motivasjonen.

Publisert

Fredag ettermiddag åpnet Statens vegvesen igjen for trafikk gjennom Oslofjordtunnelen etter at den har vært stengt siden 23. juni.

Men åpningen kom ikke uten begrensninger. En rekke lastebiluhell har gjort at Vegvesenet foreløpig nekter kjøretøy over 7,5 tonn å kjøre gjennom den dype og bratte tunnelen.

- Før vi eventuelt åpner for tunge kjøretøy analyserer vi tidligere hendelser og vurderer nødvendige tiltak. Det er viktig at forbudet mot tunge kjøretøy respekteres, sa avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen før helgen.

Men dette forbudet har ikke blitt godt mottatt fra yrkessjåførene, og UP tok seg derfor en tur til tunnelen søndag kveld.

Lokalavisen Amta melder at tre semitrailere og to busser ble stoppet i løpet av en totimersperiode. Disse får nå forelegg på 8000 kroner hver.