Frykter Formel 1 kan være ødelagt før sesongen er omme

Manglende støy og «sexiness» gjør alle misfornøyde.

Publisert

En kan si hva en vil, men Formel 1 ser ut til å være en motorsport som alltid kommer til å være i vinden.

Årets sesong er i gang, men etter årets første løp i Australia er det en litt annen debatt enn man kunne forvente som raser.

Sporten har de siste årene vært preget av stadig strengere restriksjoner for å oppnå forskjellige mål - alt fra lavere kostnader, til mindre forskjeller mellom teamene - til nærmest konstruert spenning.

Nye regler kan ha ødelagt

Men foran årets sesong ble det innført nye regler, som gjorde at de gamle motorene måtte byttes ut. Bort gikk de gamle V8 2,3-liters motorene, og inn har en i stedet fått 1,6-liters turboladede V6-utgaver. Dette er ifølge organisatorene noe som fører til at effekten på motorene går ned fra rundt 750 til 600 hestekrefter. Samtidig har en fått bedre såkalte KERS-systemer, som gir en ekstra «boost», men også mer vekt.

Hovedpoenget skal være å få ned drivstofforbruket, for samtidig med de nye motorreglene, er det også innført nye drivstoffbegrensninger.

En bieffekt som en tilsynelatende ikke har tatt høyde for, er at de nye motorene bråker betydelig mindre enn før.

Se en sammenligning av lyden i videoen i toppen av artikkelen.

Fint og flott, skulle man kanskje tro, for om man har vært på et F1-løp, eller bare sett på TV, vet man at hørselvern nærmest er obligatorisk.

Caterham-sjåfør Kamui Kobayashi okolliderer med Williams-sjåfør Felipe Massa under starten av Australian Formula One Grand Prix. Men det er ikke det som folk snakker om i etterkant.

Fjerner «sexiness»

Men det er nettopp det som er problemet, mener nå fansen. Det voldsomme trykket fra bilene var noe av det som var sjarmen, noe som fikk det til å bli ekstra imponerende å være tilstede.

Organisatorene av Austrailan Grand Prix melder nå at de gjennomgår kontrakten med Formel 1-organisasjonen for å se om de kan saksøke for kontraktsbrudd.

Andrew Westacott sier til ESPN at sporten har mistet litt av sin «sexiness».

- Et aspekt ved det er at det var litt kjedeligere enn det noen gang har vært før, og lyden er en del av miksen og kjemien som de må få til, sier han.

Han påpekte at han ikke en gang trengte øreplugger i pit lane, og mente at europeiske tilhengere kom til å gå av hengslene av utviklingen.

Eccelstone vil også ha endringer

Bernie Ecclestone sier nå de vil se på mulighetene for å få bilene til «å høres mer ut som racingbiler», og at dette nå er en førsteprioritet.

Ifølge Eccelstone har han fått konkrete tilbakemeldinger fra blant annet Ferrari som var svært lite fornøyd med utviklingen.

- Jeg vet ikke om det er mulig å gjøre noe med, men jeg mener vi må undersøke det. La oss bli ferdig med et par løp, og så må vi se om vi kan få gjort noe. Vi kan ikke vente en hel sesong, det kan være for sent da, påpeker han.