Forgjengeren var en kjempefiasko - nå prøver de igjen
Forgjengeren ble både «årets bil» og en flopp.

Opel Ampera, eller Chevrolet Volt, ble i sin tid lansert med brask og bram som en revolusjon. Opel selv mente det var en elbil, som bare tilfeldigvis også hadde en «rekkeviddeforlenger» av en bensinmotor.
Norske myndigheter var ikke enige, og skattet den så det holdt. Tone Damli ble hyret inn til å markedsføre bilen, men klarte stort sett bare å markedsføre at hun ble indignert for en parkeringsbot. Europeiske biljournalister mente den var «årets bil» - mens en batteriskandale som skapte store utsettelser ødela hele den europeiske lanseringen.
Litt elbil - litt hybrid
Da var det i grunn over - selv om prinsippet var genialt:
Ampera ble (i prinsippet) alltid drevet av en elmotor, når det var tomt for strøm slo en «rekkeviddeforlenger» inn slik at man aldri gikk tom for strøm.
Ryktene gikk om at GM hadde droppet hele prosjektet, men nå har de avduket Chevrolet Voilt i 2. generasjon.
Designmessig er den endret betydelig, og ser i større grad ut som en Prius.
Bygger videre på samme prinsipp
Teknologien i bunn er langt på vei den samme, men hele drivlinjen er byttet ut.
Et 17,1 kWh-batteri (som fortsatt stjeler en del bagasjekapasitet) skal la bilen doble kjørelengden i elmodus til 80 kilometer på ren batteridrift, mens en ny 1,5-liters bensinmotor på 101 hestekrefter ifølge ryktene skal være både mer effektiv og stillegående enn forgjengeren. Det trengtes, for forbruket til forgjengeren var langt fra akseptabelt.
Selve elmotorene er byttet ut til en løsning som både er lettere og mer effektiv enn forgjengeren. Disse skal til sammen yte 149 hestekrefter - med hyggelige 398 Nm dreiemoment. Akselerasjonen 0-100 skal unnagjøres på ca 8,5 sekunder.

På innsiden ser det ut til at GM har ryddet opp i det utrolige knappekaoset som var i første generasjon. Det ser faktisk veldig bra ut.
Siden 1. generasjon av Ampera ble lansert, har avgiftsfordelene for oppladbare hybrider forbedret seg noe, samtidig som mye tyder på at fordelene for elbiler vil reduseres fra neste år. Dermed er det ting som kan tyde på at 2. forsøk vil bli bedre enn første.
Når den kommer til Norge er foreløpig uklart.