Emotion

Fisker har offisielt avduket elbilen Emotion

Denne skal gi Tesla kamp om de rikeste kundene.

Pluss ikon
AVDUKET: Bildesigner og entreprenør Henrik Fisker sammen med sin nye doning, elbilen Emotion.
AVDUKET: Bildesigner og entreprenør Henrik Fisker sammen med sin nye doning, elbilen Emotion.
Publisert

Den danske bilentreprenøren Henrik Fisker har nettopp avduket elbilen Emotion på teknologimessen CES i Las Vegas.

Mye av detaljene var allerede kjent. Ultrarask opplading på ni minutter og om lag 650 kilometers rekkevidde.

Dette er en premiumelbil med firehjulstrekk som sies å sikte seg inn på kundene til Tesla Model S, men som er villige til å spytte inn en del ekstra penger. Prislappen starter på 129.000 dollar.

Til sammenlikning koster Model S 100D 94.000 dollar og har en rekkevidde på opp mot 540 kilometer.

Batteri med svært høy energitetthet

Vi har nå fått vite litt mer om detaljene bak batteripakken til Emotion. Den skal ha en kapasitet på 143 kWh, og et kjølesystem som skal muliggjøre svært høy energitetthet.

Trolig er det snakk om en teknologi kalt Ultrapack, utviklet i samarbeid med LG Chem, skriver tu.no.

Bilen en forøvrig utstyrt med en rekke sensorer for selvkjøring, som lidar, radar, ultralyd og kameraer. Bilen er konstruert i aluminium og karbonfiber for å holde vekten nede.

Dørene på Emotion får også en del oppmerksomhet. Alle fire dørene er hengslet i toppen, og åpner seg tilsvarende bakdørene på Tesla Model X. Henrik Fisker kaller effekten «sommerfugldører».

SOMMERFUGLDØRER: Alle fire dørene på Fisker Emotion er hengslet i toppen og gir en «sommerfulg-effekt» når de er åpne.
SOMMERFUGLDØRER: Alle fire dørene på Fisker Emotion er hengslet i toppen og gir en «sommerfulg-effekt» når de er åpne. Foto: Fisker Inc.

Fremskynder faststoffbatteri

Fisker Inc. har annonsert at de skal ha knekt koden for faststoffbatterier, som gir batterier med flere ganger tettheten til dagens litiumionbatterier og som kan lades på minutter. På tampen av 2017 hevdet selskapet at teknologien kunne være klar i 2023, men nå har Fisker framskyndet tidspunktet og hevder teknologien kan være klar i 2020.

I Fisker Emotion er det likevel litiumionbatterier som skjuler seg under panseret.

Henrik Fisker sa følgende under lanseringen:

We are truly entering a new era in the way the world thinks about vehicles, the way EVs are charged and the way personal consumer electronics are powered – with Fisker Inc. now clearly at the forefront of that revolution through our worldwide launches at CES.

With the EMotion, we’re introducing edgy, dramatic and emotionally-charged design/proportions – complemented with technological innovation that moves us into the future. That design balance is what has made the Fisker brand emotionally connect with our consumers.

En kan allerede legge inn en reservasjon på bilen. Fisker annonserte ikke når bilen kunne være på veien, men har tidligere uttalt at et lavt volum av biler kunne være produsert i løpet av 2019.

SJÅFØRVERSJON: Fisker Emotion skal også komme i en Chauffeur Edition med en 27 tommers skjerm for hovedpersonen i baksetet.
SJÅFØRVERSJON: Fisker Emotion skal også komme i en Chauffeur Edition med en 27 tommers skjerm for hovedpersonen i baksetet. Foto: Fisker Inc.
ENKEL LUKSUS: Innredningen er relativt enkel, men gir utvilsomt et luksuriøst preg. Legg merke til de tre skjermene rundt sjåføren. Bilen er for øvrig en femseter.
ENKEL LUKSUS: Innredningen er relativt enkel, men gir utvilsomt et luksuriøst preg. Legg merke til de tre skjermene rundt sjåføren. Bilen er for øvrig en femseter. Foto: Fisker Inc.

Går ikke helt etter planen

Henrik Fisker og Fisker Inc. har virkelig skapt en vakker bil, men ikke alt ved lanseringen har gått knirkefritt.

Den anerkjente elbilbloggen Electrek er svært skeptiske til hvorvidt bilen overhodet vil komme som produksjonmodell.

Henrik Fisker står bak en av de mest omtalte bilfiaskoene i nyere tid med Fisker Karma, og skal ifølge bloggen ha gjort to omfattende snuoperasjoner rundt batteriene i løpet av de siste månedene.

Videre hevder de selskapet har brukt tvilsomme metoder for å hype bilen i forkant av lanseringen, og skriver at det er "vanskelig å gi mye troverdighet til dette nye kjøretøyet" alt tatt i betrakting.

Bloggen avslutter innlegget med å kalle Emotion "vakker vaporware", og antyder dermed at de har liten tro på at bilen vil materialisere seg.

Denne saken ble første gang publisert 09/01 2018.

Les også