En av de smarteste bilene du kan kjøpe

Oppfølgeren til legendarisk familiebil er klar.

Publisert

Renault har lange tradisjoner for smarte flerbruksbiler.

I år er det 20 år siden de første gang kom med modellen som heter Scenic. Den var rett og slett en liten revolusjon blant flerbruksbilene. Med massevis av smarte løsninger, separate bakseter som kunne felles ned i gulvet, klappbord på forseteryggene, "hemmelige" rom i gulvet bak og særegent design – bilen ble da også en stor suksess.

Senere kom Renault med en forlenget versjon kalt Grand Scenic, den har i mange år vært en favoritt blant mange barnefamilier.

Tidligere i år slapp Renault nyeste versjon av førstnevnte, og nå kommer altså den litt større tvillingbroren.

Grand Scenic er nemlig ganske lik i designet, men har fått forlenget taklinjen og en litt rettere hekk. Det skyldes naturligvis praktiske årsaker.

Takket være disse små justeringene, øker nemlig bagasjerommet betydelig – og det blir plass til en tredje seterad.

Lover at flerbruksbilen skal bli sexy

Bagasjeromskonge

Totalt skiller det 24 cm mellom Scenic og Grand Scenic i lengden. Alt dette kommer baksetepassasjerne til gode, og naturligvis bagasjerommet.

Vi snakker rett og slett en ny bagasjeromskonge. 765 liter er det plass til, når bilen brukes som 5-seter.

Hva volumet blir når du bruker den som 7-seter har vi ikke fått informasjon om.

Denne Renaulten er en bruktbil fra helvete ...

Hybrid-ish ...

På motorsiden er det to bensinmotorer å velge mellom, enten 115 eller 130 hk. Dieselmotorene er på 95, 130 eller 160 hk.

En av dieselmotorene får betegnelsen Hybrid Assist. Det er ingen fullverdig hybrid, men et 48V batteri sørger for redusert forbruk og litt ekstra boost ved lave turtall. Batteriet lades av en elektrisk generator.

Store felger

Grand Scenic blir tilgjengelig både i en- eller tofarget utgave. Det blir også for første gang i segmentet, 20" felger som standard.

Akkurat det siste er ganske oppsiktsvekkende i flerbruksbil-verdenen. Men ser i alle fall veldig bra ut. Så får vi se hvordan det påvirker komfort og forbruk ...

Det blir også det nye infotainmentsystemet til Renault - R-Link 2 – som inkluderer den Tesla-inspirerte 8,7" stående skjermen i midtkonsollen.

Head up display i farger, slik som på nye Megane, er også på plass.

Renaults crossover er en av de tøffeste i klassen

Snart klar

Designet plukker opp tråden fra Scenic. Det vil si et svært elegant ytre, med flere lekre detaljer - og en diger Renault-logo i grillen. Vi nøler ikke med å utrope dette til peneste bil i klassen.

Det er ikke så lenge til vi får både Scenic og Grand Scenic til Norge heller. Det loves at de skal være på plass innen utgangen av året.

Prisene er ikke klare enda. Men Renault er kjent for å prise aggressivt, og dagens Grand Scenic starter på 340.000 kroner med 110 hk dieselmotor.

Denne artikkelen ble først publisert hos Broom.no. Les også:

Denne toppmodellen kan bety et skikkelig comeback

Virker nesten for godt til å være sant

Dette kan spare deg for fartsbøter

Bilen som skal skjemme bort familiene