Elbiler kan få kjøreforbud når dieselforbud slår inn i Oslo

Enkelte elbiler leveres med dieselbrenner som standardutstyr.

Mitsubishi i-MiEV er en av flere elbiler i Norge som kan leveres med dieselvarmer.
Publisert

I helga ble det kjent at byrådet i Oslo mener at oppladbare hybridbiler med dieselmotor, som Volvo V60, i likhet med vanlige dieselbiler vil få kjøreforbud når byrådet i Oslo mener luften i byen er for dårlig.

Dette til tross for at disse bilene i bytrafikken primært er å anse som elektriske biler.

- De kan også forårsake utslipp, derfor er de med her, forklarer byrådssekretær Daniel Rees (MdG) til Aftenposten.

Dermed kan det også se stygt ut for mange hundre elbiler når dieselforbudet slår inn.

Mange elbiler har dieselvarmer

På grunn av begrenset rekkevidde er det nemlig en rekke elbiler som i Norge kjører rundt med en dieselvarmer, som ikke har de samme rensesystemene som en moderne dieselbil.

Diesel brennes for å skape varme, slik at elbilen slipper å bruke elektrisitet til oppvarming av kupeen, og gir dermed bedre rekkevidde for elbilen.

Elbilen Renault Kangoo Z.E. har dieseldrevet varmeapparat som standardutstyr.

Dette gjelder blant annet Buddy og "trillingbilen" Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn. Side3 får opplyst at flere av hjemmehjelpsbilene til Oslo kommune en slik dieselvarmer.

Bensin- eller dieselvarmer kan også monteres på Nissan Leaf og VW e-Golf og e-Up.

Skreddersydd for dager da det er dårlig luft

På Renault Kangoo ZE leveres dieselvarmeren med med 13 liters drivstofftank standardutstyr - og dette er faktisk en større tank enn på den oppladbare hybridbilen BMW i3 Plug-in-hybrid.

«Tilleggsvarmeren kan forlenge rekkevidden betydelig når det er lave temperaturer ute», skryter Renault på sine nettsider.

Det betyr at dieselmotorene er skreddersydd til å brukes på de dagene da luftforurensning er et størst problem - dagene de kalde dagene med såkalt "bakkeinversjon".

Nøyaktig hvor mange elbiler i Norge som er utstyrt med dieselvarmer er det derimot ingen oversikt over, siden bilene fortsatt anses som elbiler. Mitsubishi opplyser derimot at de har solgt 143 dieselvarmere av typen "Eberspächer" til trillingbilene i-MiEV/C-Zero/iOn.

Produsenten oppgir ikke tall for NOx, CO2 eller partikler fordi det ikke er noe krav. Forbruket oppgis derimot til ca 0,2 liter per time ved "normal bruk". På Renault Kangoo er forbruket opp til 0,6 liter per time.

Oppdatert: Oslo kommune melder at saken nå sendes til konsekvensutredning.

- Det er per i dag lite kunnskap om utslipp fra kupévarmere, enten det gjelder elbiler eller andre typer biler. TØI er i gang med et prosjekt for å finne ut mer om dette temaet. I forbindelse med den permanente forskriften som nå er på høringgjennomføres en konsekvensutredning. Generelt vil unntak fra forbudet gjennomgås nærmere der, sier presseansvarlig Monica T. Olsen i Bymiljøetaten i Oslo.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));