Elbil-luksus står for fall
Elbilene kan bli tvunget ut av kollektivfeltet allerede neste år, tror ekspert.

Elbilister i Asker og Bærum kan måtte belage seg på å stå i kø med «fossil-bilene» allerede neste sommer, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI), skriver Budstikka.
- Antall elbiler i kollektivfeltene i Asker og Bærum er allerede på kanten av hva de tåler før det oppstår kø. Blir det mer enn 900-1000 elbiler i timen i feltet vil det bli problemer, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i TØI til avisen.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere uttalt at det er uaktuelt å gi elbilene kollektivfelt-nekt før Stortingsvalget i 2017.
Ikke så sikre som før
Nå tar regjeringspartiet forbehold. Dersom elbil-boomen fører til kork i kollektivfeltet - slik TØI antyder at vil skje allerede neste år.
- Noen av fordelene elbilistene har i dag vil nok endres eller falle bort i fremtiden. Vi må ha en diskusjon om totaliteten, sier Hans Andreas Limi (Frp).
Stortingsrepresentanten fra Bærum viser til at antall elbiler ligger an til å passere 50.000 allerede i løpet av første halvår 2015 - mye raskere enn antatt, skriver Budstikka.
NAF-direktør Stig Skjøstad advarer om at markedet for elbiler i Norge kan rase sammen dersom de økonomiske fordelene ved å velge elbiler forsvinner, skriver Aftenposten.
– Regjeringen må sørge for at man ikke trekker ut kontakten av elbilmarkedet for tidlig. De økonomiske insentivene bør beholdes i alle fall fram til 2020, mener han.
- Luksusgodet vil forsvinne
- Det er en betent sak, og jeg tror regjeringspartiene vil kvie seg for å gjøre noe før 2017. Men at fordelen vil forsvinne er det ingen tvil om, sier Benny Christensen, bilekspert og journalist i Broom, Norges ledende bilnettsted.

Han mener det kun er et spørsmål om tid før elbilene vil miste et av sine mest kjærkomne luksusgoder.
Christensen sier det dels handler om at elbilene vil ta for mye plass i kollektivfeltet.
- Dessuten vil det fremstå urimelig å kun tilgodese en type miljøbiler, sier han og viser til at det ikke finnes tilsvarende goder for ladbare hybridbiler, sier han.
- En myte at de er for mange
Norsk Elbilforening sier seg enig i at elbilene må ut av kollektivfeltet den dagen de skaper kø og hindrer flyt i trafikken.
Men foreningen sier at det er en myte at det er så mange biler i dag at de er til hinder for kollektivtrafikken.
Fire av fem er elbiler
Mer enn fire av fem kjøretøy i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo i morgenrushet er elbiler, ifølge en ny oversikt, skriver NTB.
Statens vegvesen har foretatt trafikktellinger i mars og mai på E18 mellom Blommenholm og Høvik. Tellingene ble foretatt mellom klokka 7 og 9 om morgenen.
I telleperioden ble det daglig registrert omtrent 1.350 elbiler, 120 busser og 100 drosjer i kollektivfeltet.
Det er første gang Vegvesenet har gjort en slik telling av elbiler. En ny telling vil bli gjort i høst.
- Det er imidlertid klart at det har blitt mange flere elbiler i trafikken og at dette fører til mer trafikk i kollektivfeltene enn før, sier Allan Stokke ved Trafikkseksjonen i Statens vegvesen Oslo.
Tall fra revidert nasjonalbudsjett viser at avgiftsfritakene til elbiler vil koste staten mellom 3 og 4 milliarder kroner i år, skriver NTB. I tillegg anslår Finansdepartementet at bom- og enkelte fergeselskaper vil tape rundt 200 millioner kroner på at elbiler kjører gratis med dem.