- Du må ut med 400 kroner i bompenger

To alternativer for bompengebetaling på fergefri E39 har pekt seg ut.

Publisert

Finansiering av Hordfast er under behandling. Veiprosjektet skal gi en fremtidig fergefri strekning mellom Bergen og Stavanger, og halvere reisetiden. Bilistene lurer på hvor mye dette vil koste, skriver vest24.no.

To modeller

Det har tidligere blitt forespeilet at du skal betale hver kilometer du kjører. Nå Statens vegvesen funnet alternativer for bompenger som peker seg ut. Disse alternativene ble presentert for kontaktutvalget som fant sted i fylkeshuset tidligere i dag.

Avhengig av hvilken modell som blir valgt, kan bompengedelen komme til å utgjøre mellom 12,7 og 18,5 milliarder kroner over en periode på 20 år.

Den første modellen tar bare utgangspunkt i kilometerprinsippet. Det foreslås fra 1,5 til fem kroner kilometeren. Med fem kroner kilometeren vil det koste 265 kroner å kjøre mellom Os og Stord.

Det andre alternativet betaler du også kilometertakst, men også en fergetakst (med en maksgrense på 50 prosent over dagens fergetakst). Det dyreste alternativet med tre kroner per kilometer gir en totalpris på 410 kroner.

Om man regner en pris på 1,5 kroner per kilometer blir det 340 kroner for strekningen.

– Fornuftig prisøkning

I dag betaler man 115 kroner for bil på fergen om man har klippekort.

Konseptutvalget har nå fått diskutert seg litt gjennom presentasjonen fra Statens vegvesen. De heller mot alternativet med ren kilometerbetaling. (Se illustrasjon).

Innkrevingen skjer da gjennom fire innkrevingspunkt som fordeler seg utover den 15 mil lange strekningen.

- Vi føler det er mest rettferdig at alle som skal bruke veien betaler jevnt for det. Om det blir ekstra broavgift vil det bli ujevnt, mener leder av kontraktsutvalget, fylkesordfører Tom-Christer Nilsen.

265 kroner for hele strekningen er 150 kroner mer enn det som de fleste betaler i dag.

- Med en forkortet reisevei på 50 minutter mener jeg denne prisforskjellen ligger på et fornuftig nivå, sier Nilsen.

Prisene som er oppgitt er uten rabatter, men det kan være snakk om en prisreduksjon på 10 prosent for de som bruker strekningen mye.

Viktig

Men selv om utvalget blir enige, er ikke saken avgjort. Berørte kommuner langs E39 skal senere behandle en bompengesøknaden lokalpolitisk, deretter fylkestinget før behandling i Stortinget.

– Detviktigste med en fergefri E39 er at regionen blir bundet sammen på ein helt annen måte enn nå. Dette vil gi en betydeleg endring av mobiliteten i arbeidsmarkedet, både innen regionen og til de to vestlandsbyane Bergen og Stavanger, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen.

Kontaktutvalet skal arbeide for dialog og samordning av bodskap frå Vestlandet for å få E39 Hordfast inn i Nasjonal Transportplan 2018-2027 med byggjestart tidleg i første periode av handlingsprogrammet.

Les flere saker på vest24.no.