Du kan være miljøversting – uten å vite det
Eldre biler forurenser mye mer enn nye.

Selv om salget av elektrifiserte biler er helt enestående høyt her i landet, men hverken bensin- eller dieselmotoren har avgått med døden ennå. Ikke på langt nær.
I april utgjorde elbiler og hybrider til sammen knapt 55 prosent av nyregistrerte personbiler i Norge. Resten fordelte seg på bensin- eller dieselmotorer, med en andel av totalmarkedet på 26,1 prosent for bensinbilene og 19,3 prosent for diesel.
At elbiler er bra for lokale utslipp, er ingen tvil. Men det mange kanskje ikke vet, er at det er voldsom forskjell på utslippene fra eldre og nye biler. Her har det nemlig skjedd veldig mye på relativt kort tid.
Topp 5: Bilene som forurenser aller mest
Under 2020-målet
Per i dag velger altså nærmere halvparten av nybilkjøperne en bil som går på enten bensin eller diesel. Aldri har disse kjøpergruppene hatt bedre og mindre miljøskadelige alternativer å velge blant. Bare det siste tiåret har reduksjonen av CO2-utslipp blitt kraftig redusert for alle personbiler, noe vår tabell viser tydelig.
Takket være det store salget av elbiler og hybrider var CO2-gjennomsnittet for nye personbiler i april i år så lavt som 79 gram pr. kilometer. Dette er allerede godt under måltallet for 2020.
Diesel sterk på lange distanser
Det er politisk enighet om at det bare skal være nullutslippsbiler i salg i Norge i 2025, men noen av de største partiene har tatt et lite forbehold her. Uansett om denne målsettingen blir en realitet, vil vi ha både bensin- og dieselbiler i drift i hvert fall de nærmeste to tiårene etter.
Det er ikke alle som vil - eller kan - ha elbil eller hybrid. Årsakene kan være forskjellige. For noen kan det være et spørsmål om rekkevidde og/eller lademuligheter, mens det for andre kan være vanskelig å finne en elbil som dekker de behovene man har.

For dem som har de lengste kjørestrekningene vil diesel fremdeles ha en høy stjerne - det er ennå lenge til en elbil kan konkurrere reelt med rekkevidden til en moderne dieselmotor. Dette er fortsatt et argument som veier tungt for mange.
– Kjære Oslo-byråd: Dette er helt på trynet
Nå er det Euro 6 som gjelder
Da er det godt å vite at også fossile biler blir stadig snillere med miljø og klima. Vi har sammenlignet CO2-utslippene for nye biler i 2009 med tilsvarende modeller i 2018. 2009-modellene måtte møte kravene i Euro 4, mens dagens biler må tilfredsstille mye strengere Euro 6.
Euro-kravene angir hvor store utslipp bilmotorene kan ha av forskjellige avgasser for å kunne godkjennes for salg. Forordningen ble første gang innført av EU med Euro 1 i 1992, og Norge følger EUs direktiver for kjøretøy. Kravene er blitt skjerpet med jevne mellom. Siden 2015 er det Euro 6 som gjelder.
Bare i løpet av denne korte perioden er CO2-utslippene kraftig redusert, for de fleste modellene med 20 - 35 prosent lavere utslipp nå. Aller størst har fremgangen vært for bensinmotorer, noe kanskje særlig de nye små 3-sylindrete turbo-motorene har bidratt til.
Slik finner du ut om bilen din er en miljøversting
Artikkelen er først publisert på broom.no.