Dette er de tryggeste og skumleste bruktbilkjøpene

Bruktbilprisene er på vei nedover.

Publisert

Bilbransjen i Norge har de siste årene stått overfor en ganske stor utvikling. Biler har relativt sett blitt billigere de siste årene, samtidig som nye biler i tillegg har fått garantiordninger som varer lenger enn tidligere. I tillegg har det vært nærmest en eksplosjon når det kommer til hva slags utstyr som forventes.

På toppen av dette har såkalt privatleie blitt stadig mer populært, en løsning der du leaser en bil i tre år, før bilen mer eller mindre automatisk legges ut på bruktmarkedet.

Lavere priser

Dette har ført til et stor tilbud av brukte biler, samtidig som den relative verdien av å kjøpe en nybil har blitt større. Resultatet av dette er at prisene på bruktbiler er på vei nedover.

- Folk må regne med å få mindre for bilen sin når de selger den enn de kunne regne med tidligere, sa Toyota-sjef Lars-Erik Årøy til Nettavisen tidligere i høst.

- Det er ikke noe dramatisk krakk, men jeg tror prisene vil fortsette jevnt nedover også i tiden som kommer. Samtidig betyr det at det er mulig å gjøre noen veldig gode bruktbilkjøp for de som er ute etter en ny bil, fortalte Toyota-sjefen.

Lav pris er ikke alt

En av de store risikoelementene ved å kjøpe en bruktbil, er at vedlikeholdskostnadene gjerne kan være uforutsigbare. Dette er en av årsakene til den evindelige diskusjonen om det er mest lønnsomt å kjøpe ny eller eldre bil når det kommer til totale kostnader.

I forbindelse med at det britiske forsikningsselskapet Warranty Direct feirer 15-årsjubileum, har de tatt en titt på de mest og minst pålitlige bilene siden 1997.

Det som er litt spesielt med pålitlighetsoversikten til selskapet, i motsetning til mange andre oversikter, er at selsakpet ikke bare ser på hvor mange feil bilene har, men at de ser på hva slags feil som oppstår, når de typisk oppstår, hvor lenge bilene de holder - og ikke minst hvor mye det koster å reparere bilene om noe galt først skjer. Dette rangeres i det som har fått navnet Reliability Index (RI).

Tar hensyn til verkstedspriser

Det er et velkjent fenomen at det er dyrere å reparere dyre tyske biler enn billige japanske biler, så selv om tyske biler typisk har kommet veldig godt ut på feilstatistikker de siste årene, er det veldig dyrt når det først skjer noe.

- I løpet av de 15 årene vi har drevet på har vi samlet en enorm database over biler og hva som får de til å stoppe opp, sier WD-sjef Duncan McClure Fisher.

- Over de siste årene har det kommet et utall nye teknologier til biler, som gjør de mer kompliserte enn noen gang. Selv om det er mange innovasjoner som forbedrer viktige ting, som sikkerhet, betyr det også at det er flere ting som kan gå galt.

Og den store oversikten viser at det utvilsomt er påkostede tyske biler med store motorer som er verst. Verstingbilene Audi RS6 og BMW M5 er ifølge oversikten i en klasse for seg selv når det gjelder dårlig pålitlighet. Kombinasjonen av å bli kjørt hardt og høye vedlikeholdskostnader er trolig årsaken til dette.

I motsatt ende finner vi stort sett relativt billige asiatiske biler, med et par unntak fra Volvo og Mercedes.

Toppen

(Årsmodell i parantes, jo høyere RI, jo mer problemer og større kostnader)

1. Mitsubishi Lancer (05-08) - RI 6

2. Opel Agila (00-08) - RI 8

3. Suzuki Alto (97-06) - RI 9

4. Toyota Aygo (05-) - RI 10

5. Honda HR-V (98-06) - RI 16

5. Volvo S40 (96-04) - RI 16

7. Mazda MX-5 (05-) - RI 19

8. Mercedes E-klasse (06-) - RI 20

8. Toyota Yaris (99-03) - RI 20

10. Honda Jazz (01-08) - RI 21

Bunn

1. Audi RS6 (02-11) - RI 1282

2. BMW M5 (04-11) - RI 717

3. Mercedes SL (02-) - RI 555

4. Mercedes V-Class (96-04) - RI 547

5. Mercedes CL (00-07) - RI 512

6. Audi A6 Allroad (00-05) - RI 502

7. Bentley Continental GT (03-) - RI 490

8. Porsche 911 (996) (01-06) - RI 442

9. Land Rover Range Rover (02-) - RI 440

10. Citroen XM (94-00) - RI 438