Kia Sorento plug in-hybrid

Det er ikke mye denne bilen mangler 

Den kan lades, har firehjulstrekk og plass til syv personer. Kan storfamilien egentlig ønske seg mer? 

Pluss ikon
<b>PRISVINNER:</b> Nylig mottok Sorento Auto Bilds  Das Goldene Lenkrad 2020 (Det gylne ratt). Sorento fikk mest poeng i kategorien store SUV-er og vant over de to andre finalistene Aston Martin DBX og BMW X6. 
PRISVINNER: Nylig mottok Sorento Auto Bilds  Das Goldene Lenkrad 2020 (Det gylne ratt). Sorento fikk mest poeng i kategorien store SUV-er og vant over de to andre finalistene Aston Martin DBX og BMW X6.  Foto: Christoph Boerries
Sist oppdatert

Nye Kia Sorento er fjerde generasjon i rekken, og første bil bygget på Kias nye plattform for SUV-er i mellomklassen. Nå kommer den også som plug in-hybrid uten at batteripakken stjeler plass. Batteripakken er plassert under gulvet i kabinen, slik at det skal være god plass for fem eller syv personer. Bensintanken ligger under andre seterad, og ombordladeren på 3,3 kW er plassert under gulvet i bagasjerommet.

Med to seterader er bagasjevolumet rundt 809 liter for syvseter, og 898 liter for femseter. Med tre seterader og syv seter er bagasjerom på 179 liter i hybridvarianten. Setene på tredje seterad kan splittes 50:50 - 60:40 på andre seterad. Setene skal kunne felles enkelt ned slik at man oppnår et helt flatt bagasjeromsgulv. Lengre akselavstand medfører at setene på andre rad kan skyves 4,5 centimeter lengre frem enn før. Det gir bedre benplass og gjør det enklere å komme seg inn og ut av tredje seterad. Et håndtak på innsiden av C-stolpen gjør det lettere å komme inn på tredje seterad som i tillegg har fått større armlene, koppholder og plass for mobiltelefonen.

Enormt med utstyr

Fremdriften besørges av en 1,6-liters turbobensinmotor med 180 hk og 265 Nm. Den virker sammen med en elmotor på 66.9 kW som får kreftene fra et batteri på 13.8 kWh. Samlet ytelse er 265 hk og 350 Nm dreiemoment, og kreftene sendes til alle hjulene via en sekstrinns automatkasse. Fjerde generasjon av Sorento blir første modell fra Kia i Europa som kan parkeres med nøkkelen som fjernstyring.

Nye Sorento har Kias UVO Connect telematics system, hvor fører får nyttig informasjon i sanntid med Kia Live services; trafikkinformasjon, værmelding, parkeringsinformasjon og nærliggende ladepunkter. Med UVO Connect kan man også sende ruteplanlegging til bilen før reisen starter. Infotainmentsystemet gir full sømløs tilkobling med Apple CarPlay™ og Android Auto™. Et kraftig Surround lydsystem fra BOSE® med 12 høyttalere er tilgjengelig, samt steminingsbelysning med valgmuligheter på 64 farger.

<b>I NORGE:</b> Kia Sorento plug in-hybrid er på plass hos importøren. 
I NORGE: Kia Sorento plug in-hybrid er på plass hos importøren.  Foto: Martin Jansen

Aktiverer bremser automatisk

En rekke førerassistentsystemer blir også tilgjengelig i Kia, som Forward Collision-Avoidance Assist med fotgjenger, sykkel og bilgjenkjenning, FCA Junction, som avdekker biler i kryss når man snur, blindsonevarsling, Surround View Monitor, Blind-spot Collision-Avoidance Assist, Intelligent Speed Limit Assist, Adaptiv Cruise Control med Stop&Go som er GPS-basert, Lane Following Assist, tretthetsvarsling og Highway Driving Assist. I tillegg kommer den med ryggekamera med Reverse Parking Collision-Avoidance Assist og Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist. Sorentos Safe Exit Assist forhindrer bakdører fra å åpnes om bilen avdekker en fare bak bilen, som en syklist eller bil.

Sorento har også Multi-Collision Brake system, som skal redusere alvorlighetsgraden av sekundære kollisjoner. Systemet aktiverer automatisk bremsene når kollisjonsputene utløses etter en første kollisjon, og beskytter passasjerene mot sekundære front- eller sidekollisjoner.

Sorento lanseres i Norge som ladbar hybrid tidlig neste år, og blir levert som standard med syv seter, firehjulstrekk og syv års garanti. Det virker ikke som det er mye som mangler hos ladbare Kia Sorento, men det er ikke sikkert at den kan fås med hengerfeste. Pris og elektrisk rekkevidde er heller ikke klarlagt.

<b>LENGDE:</b> Med lengde på 4.81 meter er nye Sorento bare en centimeneter lengre enn utgående modell (bildet). Foto: Martin Jansen
LENGDE: Med lengde på 4.81 meter er nye Sorento bare en centimeneter lengre enn utgående modell (bildet). Foto: Martin Jansen Foto: Martin Jansen

Også som diesel

I tillegg til den ladbare varianten blir Sorento også å få som diesel som kan trekke to tonn. Under panseret sitter en firesylindret 2,2-liters dieselmotor med 200 hestekrefter og et dreiemoment på 441 Nm. En ny åttetrinns dobbelclutchgirkasse sørger for overføringen av kreftene.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 01 2021

<b>MODERNE:</b> Infotainmentskjermen på 10.25-tommer har ny funksjonalitet slik at man enkelt kan lokalisere ladepunkter underveis.
MODERNE: Infotainmentskjermen på 10.25-tommer har ny funksjonalitet slik at man enkelt kan lokalisere ladepunkter underveis.

Kia Sorento Plug-In Hybrid 7-seter 4WD

Modellbetegnelse:  1.6 T-GDI Plug-In Hybrid

Motor, cm³:  1598 + EL

Gir:  6-trinns automat

Effekt, hk:  265

Dreiemoment, Nm:  350

Egenvekt:  Ingen data

Tilhengervekt, kg:  750/1500

Lengde/bredde/høyde, cm:  481/190/170

Akselavstand, cm:  281

Bakkeklaring, cm:  17,4

Bagasjerom, liter:  175-809-2077

Standard dekkdimensjon:  235/55R19

Forbruk, WLTP, l/mil:  Ingen data

CO₂-utslipp, g/km:  Ingen data

0–100 km/t, fabrikk, sek:  Ingen data

Toppfart, km/t:  Ingen data

Pris fra, kr:  659 900

Kia Sorento (diesel)

Modellbetegnelse: 2,2 CRDi Exclusive aut 7-s

Motor, cm³: 2199

Effekt, hk ved o/min: 200/3800

Dreiemoment, Nm ved o/min: 441/1750

Egenvekt: 1910

Tilhengervekt, kg: 2000

Lengde/bredde/høyde, cm: 480/189/169

Akselavstand, cm: 278

Bakkeklaring, cm: 18,5

Bagasjerom, liter: 142 -1662

Standard dekkdimensjon: 235/55R19

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,74

CO₂-utslipp, g/km: 195

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,4

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 794 900

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2021, og sist oppdatert 07/01 2021.

Les også