- Derfor bør mange fortsatt velge dieselbil
Kommentar: Brooms redaksjonssjef slår et slag for dieselbilen.

Det har aldri vært vanskeligere å velge hvilken bil en skal kjøpe. Ikke bare er modellutvalget langt med omfattende enn for 10-15 år siden, men også drivstoff-alternativene begynner å bli svært omfattende.
Kommentar: Derfor er diesel noe svineri
Mens vi lenge forholdt oss til bensin og diesel, er det nå følgende bukett å velge mellom i tillegg:
- Elektrisitet
- Hybrid
- Ladbar hybrid med diesel
- Ladbar hybrid med bensin
- Hydrogen
Vi kan jo også ta med biodiesel og gass, for å gjøre bildet relativt komplett. Forvirrende!
Bensin eller diesel – det er det store spørsmålet
Miljøhensynene
Som bilkjøper har du nemlig et vell av hensyn å ta. Lommebok, kjørekomfort, lyd, forbruk og utslipp, for å nevne noen.
Men akkurat nå er miljøhensyn et mye omdiskutert tema rundt bilholdet. Det er noe både kunder og bilprodusenter har tatt til seg. I Norge har dessuten myndighetene bidratt, blant annet ved å frita elbiler for avgifter, og gi de en rekke andre fordeler i hverdagen.
I tillegg har politikerne peket ut dieselbilen som den nye synderen, fordi den bidrar til dårligere luftkvalitet i de store byene, takket være NOx-utslippet.

For noen år siden var situasjonen en helt annen. Da var det bensin som ble sett på som verst, fordi den med sitt høye CO2-utslipp er farligere for det globale miljøet.
Ingen fasit
Enn så lenge har vi fortsatt ikke en klinkende klar fasit. Og for bilkjøpere må forvirringen begynne å nærme seg total, når debatten rundt både elbiler og hybrider også tar seg opp.
Det finnes nemlig nok av dem som hevder at produksjonen av batterier, sending av biler og lagring av oppbrukte batterier bidrar til at el- og hybridbiler heller ikke er gunstig for miljøet.
– Mange bileiere har grunn til å føle seg lurt!
Fortsatt mange som bør velge diesel
Faktum er uansett at det fortsatt finnes mange som bør velge diesel – også fordi dette fortsatt er et godt alternativ både for lommeboken og miljøet ...
Dieselmotoren, og da særlig de moderne variantene, er nemlig blitt veldig effektive – både med tanke på utslipp og forbruk.
Det gjør at for veldig mange, og da særlig de som bor utenfor de store byene, og det er faktisk ganske mange tusen rundt om i vårt langstrakte land, er dieselbil fortsatt gunstig.
Her slipper en problemstillingen med luftkvaliteten, utestenging i de største byene på de kaldeste dagene – samtidig som du bidrar til lavere utslipp av CO2 enn bensinbiler.
Dieselbilen fungerer for eksempel veldig godt til langkjøring. Da blir den også mer effektive enn de fleste ladbare hybridene, som gjerne kombinerer elmotorer med relativt store bensinmotorer.
Hvis du skal ha stor bil eller SUV, er også diesel ofte et fornuftige valg.
Ladbart ikke alltid best
Mange har nok trodd at den ladbare hybriden skulle være den store frelseren med tanke på både miljø og forbruk.
Men det er mange som har brent seg på å kjøpe en ladbar hybrid, bare for å finne ut at forbruket er langt høyere enn oppgitt fra produsenten. Særlig på lengre turer, der en ikke får tatt ladepauser underveis.
Sånn sett, er faktisk en vanlig hybrid mer "ærlig", fordi det forbruket ikke er avhengig av at du husker/gidder å lade bilen hver gang du parkerer.
Men vi kan konkludere med at før du velger bil – og drivstoff – bør du blant annet tenke nøye gjennom bruksmønsteret ditt.
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Nå stuper diesel-salget
Dieselbilen: Fra klimaløsning til miljøproblem på 10 år
Derfor bruker bilen din mer enn oppgitt
– Du blir jo fremstilt som dum hvis du kjøper dieselbil nå
Screen9v2