Derfor bør du være forsiktig når du skal vaske bilen

– Det dummeste du kan gjøre er å finne fram svampen og skure i vei, sier Anders Hagen i Statoil Fuel & Retail.

IKKE VASK BILEN FEIL: Det er høysesong for bilvask, men pass på hvordan du gjør det.
Publisert

Våren er i full anmarsj, og det er på tide å fjerne den siste vintermøkka av bilen. Men det er ikke bare å skrubbe i vei. Ting som salt, støv og småstein kan nemlig også være skadelig for billakken under vask, skriver Sandefjords Blad.

– Bilen blir fort skitten nå som vinter blir til vår, både av bykjøring og av en langtur ned fra påskefjellet. Det dummeste du kan gjøre er å finne fram svampen og skure i vei. Da gnir du møkka inn i lakken, og vipps så får du et rustproblem også, sier Anders Hagen, kategorisjef for bilpleie i Statoil Fuel & Retail i en pressemelding.

– Viktig å sjamponere hele bilen

Hagen anbefaler å begynne med et avfettingsmiddel og spyle bilen grundig, slik at man fjerner salt, asfalt og smuss. Deretter kan man sjamponere bilen.

– På denne tiden av året er det viktig å sjamponere hele bilen. På felgene kan du bruke felgrens som er spesiallaget for å løse opp bremsestøv og annen skitt. Når du er ferdig kan du polere lakken, slik at skitten ikke fester seg så godt, sier Hagen.

NAF anbefaler på sin hjemmeside å bruke høytrykksspyler, hageslange, bøtte og svamp framfor vaskeprogrammer i vaskehaller, og presiserer at noen få varmegrader er nok til å få av skitt og salt. Hold avstand med trykkspyleren for å unngå ødeleggelser i lakken.

Etter avfetting, grovvask og finvask påpeker NAF at det kan være smart å polere bilen når den først er ren, ettersom lakken etter vask er uten beskyttelse. Kraftig kjemi fjerner nemlig også gammel voks.

Vask med jevne mellomrom

Ifølge Hagen bør man vaske bilen to ganger i måneden.

– Da fester ikke skitt og smuss seg skikkelig, og asfaltnupper får ikke tørket inn i lakken, sier Hagen.

Les mer om bil og motor på sb.no.