- Denne boksen kan gjøre nesten alle biler selvkjørende
En liten boks hengende i frontruta skal være alt du trenger.

Det foregår for tiden et voldsomt race med å utvikle selvkjørende biler i ulike former.
Google ser ut til å teknologisk ligge i tet med biler som er helt selvkjørende i alle sammenhenger, men ser ikke ut til å faktisk ha som mål å lansere et produkt.
Teslas autopilot: Slik skal bilene bli 50 prosent sikrere
Uber jobber langt på vei etter de samme linjer med et mål om å ha selvkjørende drosjer kjørende verden rundt, mens Tesla var først ute med å faktisk lansere et selvkjørende produkt med sin autopilot. I bakgrunnen jobber stort sett alle de store bilgigantene med selvkjørende prosjekter.
Les også: Her tester klimaministeren teknologien som kan snu opp-ned på norske byer

Ettermontere selvkjørende egenskaper
Men inn fra sidelinjen kommer nå et bittelite selskap fra Silicon Valley med det merkelige navnet «Comma.ai», ledet av en av de minst blyge personene du kan tenke deg.
Les også: - Bør den selvkjørende bilen drepe et lite barn eller en gravid kvinne?
George Hotz gjorde seg kjent ved å hacke både iPhone og Playstation, og har hatt en ganske høyprofilert feide med Tesla-sjef Elon Musk. Hotz mente nemlig at han kunne produsere en langt bedre selvkjørende løsning for Tesla enn det de selv benyttet.

Da dette samarbeidet strandet, startet Hotz for et år siden opp selskapet sitt - og nå mener han at han allerede har et produkt som er klar for uttesting.
Minimalt med ekstra utstyr
«Comma One» er en liten boks full av elektronikk som du selv monterer i frontruta, som kommuniserer med bilens datasystemer. I praksis betyr det at den kan gi gass, bremse og svinge - og den får tilgang til bilens sensorer.
Selve boksen har også et kamera som ser fremover, og sammen skal systemet ifølge Hotz gi omtrent nøyaktig samme funksjon som Teslas autopilot: En litt avansert dynamisk cruisecontrol.
I første omgang lover de at en skal kunne kjøre uten at føreren gjør noe som helst de drøyt 60 kilometrene fra Mountain View i Silicon Valley til San Francisco.
Prisen for herligheten: 999 dollar - samt en månedsavgift på 24 dollar.
Veldig begrenset tilgang
Hotz har tidligere sagt at utstyret de benytter seg i praksis kan benyttes på alle biler som har sikkerhetsutstyr av typen filholder (lane assist), der bilen allerede har en elektrisk styring og sensorer for å se hvor bilen ligger i veibanen.
I første omgang er bare utstyret tilgjengelig på Honda og Acura-modeller, rett og slett fordi en må tilpasse systemet til hver enkelt modell.
I hvilken grad systemet faktisk vil bli en suksess, og faktisk om det fungerer utover selskapets egne interne tester, gjenstår å se. Vi har en viss følelse av at myndigheter verden rundt kanskje vil sette spørsmålstegn ved 3. parts ekstrautstyr som styrer bilene i trafikken.
Les også: Nå skal bilene hjelpe hverandre å finne parkeringsplass