Den unike sportsbilen sto på låven i flere tiår
Nå har eieren (85) lagt den sjeldne bilen ut for salg.

Dette er britisk overklasse-sportsbil på sitt aller, aller beste. Vi snakker om Aston Martin.
Og vi snakker om en av de mest legendariske modellene noensinne. Nemlig DB4 som kun ble produsert i 1210 eksemplarer, mellom 1958 og 1963.
En bil man ofte forbinder med romantiske slott, vakre kvinner og smokingkledte menn med brylkrem i håret og kanskje med en liten drink i hånden. Shaken – not stirred
Grusom skjebne
Den formelig oser av britisk aristokrati, eleganse samt fart og spenning.
Med det som bakgrunn skulle man tro at alt lå til rette for et langt og lykkelig billiv. Men skjebnen kan være grusom. Også mot biler. Det er disse bildene et bevis på.
Bilen på disse bildene er nettopp en Aston Martin DB4 som ble produsert i 1961. Den ble importert fra England til USA en gang på 70-tallet. Den ble ifølge ryktene lite brukt og etter hvert parkert i en låve med jordgulv.
Siden har den stått der. Lenge. Vi snakker om flerfoldige tiår ...
Det optimale låvefunnet

Aston Martin Lagonda: Dette er billig – hvis du tør ...
På den annen side. Dette må være jo være låvefunnet selv den største optimist ikke engang klarer å drømme opp ...
Tenk en DB4 gjemt unna i en låve. Utrolig! Sjansen er nok mye større for at du enten vinner i Lotto eller at huset ditt brenner ned.
På den annen side – årene på låven har ikke bare vært gode for den vakre sportsbilen. Den er nok å betrakte som et restaureringsobjekt, selv om den på bildene ser både rimelig hel og komplett ut, så det bør absolutt være håp. Men billig blir det neppe. Til denne får du ikke kjøpt deler på Biltema, for å si det slik.
DB7 – her er en Aston Martin som faktisk er blitt "billig"
Både vakker og rå
Det elegante karosseriet er designet av Carrozzeria Touring i Milano og bilen bygget i Milton Keynes-fabrikken i Buckinghamshire, England.
Motoren er en 3,7 liter rekkesekser med både motorblokk og topplokk i aluminiumslegering. Den har doble overliggende kamaksler og SU-forgassere.
Ytelsen var på (den gangen) voldsomme 240 hestekrefter og 0- 100 km/t ble unnagjort på rett over 9 sekunder, mens toppfarten (litt avhengig av bakakselutvksleing) lå på +/- 225 km/t. Også det var voldsomt på slutten av 50-tallet.

Denne perlen ble reddet fra ”vraking” i siste sekund:
Disse bilene var kjent for fantastiske kjøreegenskaper da de var nye. Tannstangstyring, uavhengig hjuloppheng og skivebremser på alle hjul sørget for det.
De var også kjent for at motorene overopphetet og at det skapte problemer for mange av eierne. Hvem vet – kanskje er dette grunnen til at denne bilen ble parkert også?
85-åringen selger den nå
Uansett: Den nå 85 år gamle eieren har nemlig bestemt seg for å selge bilen. Men ikke regn med å få kjøpt den løs for småpenger, selv om den vil kreve mye påkost. Det er Gullwing Motor Cars, som kommer til å stå for salget av den klassiske skjønnheten.
Dette låvefunnet er ennå så ferskt at de ikke har fått laget og lagt ut annonse på bilen enda. Men vær forberedt på at samlere verden over er villige til å grave dypt i lommene for å sikre seg den sjeldne bilen.
Vi snakker nok fort opp mot en halv million kroner for objektet, legg så til frakt, forsikring og eventuell. norsk moms – og det før man har rørt en eneste skrue, eller blåst luft i noen av de flate dekkene ...
Men drømmen er gratis ...
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Volvo Concept Estate: De aller første bildene – her er den nye Volvoen