Den elektriske megadronen kan bli fremtidens transport

Miljøvennlig og fart på 320 km/t.

Publisert

OK, vi har hørt påstanden en del ganger før. Den der hvor et selskap hevder å være rett rundt hjørnet med å lansere fremtidens flyvende, personlige transport.

Men nå mener et amerikansk selskap at de har knekt koden på hvordan det hele skal fungere.

Les også: Kjøpte drone til hobbybruk - så dukket tre politibetjenter opp på døra

Hybrid av drone og militærfly

Konseptflyet som har fått det klingende navnet Joby S2, er en slags hybridløsning på multikopter-teknologien som benyttes i hobbydroner over det ganske land - og tiltrotorflyet V-22 Ospery.

Sistnevnte tar som kjent av som et helikopter, men vrir rotorene i lufta slik at det flyr som et fly.

Flyet tar av og lander på samme måte som en klassisk hobby-drone.

Flyet er i utgangspunktet elektrisk, og benytter seg av 12 tiltrotorer som gjør at flyet kan ta av uten rullebane (VTOL). Når flyet så har kommet opp i lufta, kan rotorene vendes fremover for å gi fremdrift.

I luften vippes først hovedrotorene fremover for å tilby fremdrift - før de så foldes sammen (!) og et annet sett med faste propeller tar over.

Tro det eller ei, men Nasa har selv testet ut et lignende konsept, som har fått navnet GL-10 Greased Lightning. Dette er med andre ord ikke bare ville drømmer fra et ukjent selskap.

Screen9na04

Toppfart på 320 km/t

For å gjøre S2 litt mer komplisert, har flyet i tillegg fire faste rotorer på enden av de fire vingene. Disse tar over jobben til de 12 hovedrotorene, som i fart skal folde seg sammen for å skape et mer aerodynamisk fly.

Dette gjør at toppfarten skal bli rundt 320 km/t.

Ifølge Joby er batteriteknologien i overskuelig fremtid for dårlig til å kunne tilby langdistanseflyvning, så rekkevidden er 320 kilometer.

Det betyr at flyet skal kunne holde seg oppe i rundt en time, men selskapet skriver at de trenger en "45-minutters reserve" for å oppfylle krav fra amerikanske luftfartsmyndigheter. Om det betyr at den reelle rekkevidden er nær dobbelt, sier de ingenting om.

Hevder det er nær lydløst

Så hva skjer når du lander flyet i hagen? Vel, skal vi tro Joby Aviation kommer ikke det til å være noe problem, fordi rotorene skal rotere såpass sakte at lyden ikke vil vekke naboene - og elmotorer er relativt støysvake.

Alle som har vært i nærheten av en elektrisk drone vet at støynivået ikke nødvendigvis er helt fraværende, så påstanden fra Joby får henge litt i luften.

Billig-ish

Flyet krever etter sigende neste generasjon lithium-batterier for å kunne fungere, men når disse batteriene kommer på plass mener selskapet at flyet kan produseres for rundt 200.000 dollar - eller omtrent det dobbelte av hva en Tesla Model S koster i USA.

Selve bruken mener de derimot kommer til å bli billig. Rotorene skal nemlig fungere som vindmøller når det står på bakken, og dermed være med på å lade batteriene. Selskapet hevder at effektiviteten på motorene sørger for at energibehovet på flyet bare er 20 prosent høyere enn en Tesla Model S.

Når toppfarten er høy og faren for kø liten, kan det hele virke ganske spennende.

Fortsatt langt unna

Joby er rett nok ærlige nok til å si at dette er en designstudie, og testing må til for å se om det er mulig å gjennomføre i praksis.

Det er opp til flere sider ved flydesignet som vi anser som i overkant optimistisk - men vi er jo ikke flyingeniører. Om det er mulig, skal vi være de første til å applaudere.

Vi antar likevel at sikkerhetsmessige avveininger kommer til å bli den største utfordringen for konseptet. Se for deg at himmelen over deg plutselig ble like full av fly som dagens veier - og hva som skjer når de til slutt kommer til å treffe hverandre.

Det hele fremstår litt som Douglas Adams skrev i The Hitchhikers Guide to the Galaxy: "If you've done six impossible things this morning, why not round it off with breakfast at Milliways, the Restaurant at the End of the Universe?"

Har du fått med deg disse sakene?