DeLorean DR-7 trenger ingen veier

DeLorean vil bygge elektrisk flyvebil med en rekkevidde på 20 mil.

LEGENDARISK ARV: John DeLorean bygget i sin tid en av motorhistoriens mest ikoniske biler. Kan nevøen Paul DeLorean danke ut konkurrentene og lage den første fungerende flyvebilen?
Publisert

Den berømte og beryktede DeLorean-familien kaster seg inn i kampen med Google, Airbus og Uber om å lage den første flygende bilen.

Denne gangen er det Paul DeLorean, nevøen til selveste John DeLorean, som snakker med magasinet Wired om sine planer for en flyvebil av typen VTOL.

VTOL står for vertical take-off and landing og er altså et fartøy som tar av og lander rett opp og ned. Det er med andre ord ikke bruk for en landingsstripe.

Doningen har fått navnet DR-7, og står designmessig ikke tilbake fra onkelens ikoniske sportsbil udødeliggjort i "Tilbake til fremtiden"-filmene.

TØFF: Skissene av DR-7 viser en doning en ikke trenger å være flau for å bli sett i.

To vridbare turbinviftemotorer sørger for løft og framdrift mens fire større og to små vinger gir oppdrift når flyet er i luften.

Som på en Harrier er motorene orientert horisontalt når DR-7 skal lette og lande, og vrir seg i vertikal posisjon når flyet skal avsted.

TRENGER VERKEN VEI ELLER LANDINGSSTRIPE: Slik skal DeLorean DR-7 lette, vri motorene og fly av sted.

DeLorean Airspace har foreløpig kun konstruert en drøyt ni meter lang modell av flyvebilen.

Dersom konseptet noen gang ser dagens lys, skal motorene være elektriske. Paul DeLorean hevder at rekkevidden vil være på nesten 200 kilometer (120 miles). For å få til det skal DR-7 fly høyere enn sine konkurrenter, og dermed minske luftmotstanden.

Konseptgrafikken til DeLorean Airspace viser at DR-7 har plass til to privatpersoner. Selskapet vil forsøke å bygge en fungerende prototype i løpet av 2017, og har planer for grep som skal gjøre at kjøretøyet får plass i en garasje av en viss størrelse.

Konseptet til Paul DeLorean minner ikke lite om flyvebilen det tyske selskapet Lilium avduket i april 2017.

I 2016 sikret selskapet seg ti millioner euro i risikokapital fra investeringsselskapet Atomico, og har allerede gjennomført den første flyturen med personjetflyet.

Lilium Jet er utstyrt med 36 elektriske jetmotorer montert til vingene via 12 bevegelige flaps. Når flyet letter og lander, peker jetmotorene nedover. Etter at flyet er i luften, pekes de gradvis bakover og sørger for at flyet beveger seg framover hvor vingene bidrar til oppdriften.

Flyet skal ha en rekkevidde på hele 300 kilometer.

Verken Paul DeLorean, Lilum Jet eller noen andre for den saks skyld går ikke inn på detaljer rundt lovverket rundt bruken av disse flyvende kjøretøyene.

Hvem skal for eksempel bestemme hvor disse flyvende fartøyene vil kunne fly? Hvem ha kontroll over dem i luften? Vil de forstyrre luftrommet til fly? Hvordan vil vi stoppe fylleflyvning? Hvor mye trening burde en person ha før han setter seg bak spakene/rattet? Hva skjer når et slik privatfly får motorstopp over et befolket område?

Spørsmålene er mange, men svarene er få. Det som er sikkert, er at det er stor interesse for denne type personfly. Google-grunlegger Larry Page er blant annet involvert i to VTOL-prosjekt.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = "https://www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));