bruktbåt: Windy 25 Mirage

En undervurdert perle

Det manglet ikke på superlativer da Windy lanserte innstegsmodellen 25 Mirage i 1999. Likevel har den levd et liv i skyggen av storebror 28 Ghibli. Det drar man fordel av på bruktbåtmarkedet.

KJØREMASKIN: Et nydelig skrog med dyp V-bunn, lavt tyngdepunkt med hekkaggregat og Win Tec vakumstøpt vinylester med divinycell. 
Publisert Sist oppdatert

I 1999 var Windy fortsatt godt forankret i lokalene ved Nidelven i Arendal og på vei inn sin virkelige storhetsperiode.

Det hadde startet på 1960-tallet med daycruiserne Windy 22 og 24, men som med nesten alle suksessfulle produsenter ble modellene større og dyrere utover 1970- og 80-årene.

Med oppkjøpet av Draco i 1992 ble 90-tallet en periode med et sprikende modellprogram både i design og egenskaper. Det la også grunnlaget for en modelloffensiv med noen av de fineste Windy-modellene verden har sett.

Da Windy 25 Mirage ble lansert i 1999, var det en retur til røttene. Selv om stilen var ny og moderne, hadde konseptet mange likhetstrekk – både med Windy 22 og 24, men også 80-tallssuksesser som 22 Sport, 7500 og 7800. Alle båter vi gjerne kaster et ekstra blikk på når velholdte eksemplarer glir forbi en fin sommerdag.

ELEGANT: Designet har fått over 25 år på baken, men Mirage har en tidløs eleganse som ikke går av moten hos Windy-entusiastene. 

Traff perfekt

Superlativene lot ikke vente på seg. Velrenommerte Motor Boat and Yachting kalte Windy 25 Mirage «the best handling boat in the world». Båtmagasinet konkluderte med at Windy hadde laget en sportscruiser der det ikke var spart på noe.

En ting var selve skrogkonstruksjonen, der Windy-designer Hans Jørgen Johnsen traff perfekt med V-bunn på 24 grader og nydelig vektfordeling med hekkaggregat. En annen Win Tec-konseptet med multiaksial divinycell i skroget og deler av overbygget.

Kort fortalt gir det en stivhet og stabilitet i strukturen som er overlegen et vanlig båtskrog. Ulempen er selvsagt prisen, men i dag kan vi være takknemlige for at Windy tok seg råd til dette – selv på innstegsmodellen Mirage.

Det gir en kvalitet du setter stor pris på, særlig 20–25 år etter at båten så dagens lys.

SAMEIE: Her er 1/3-del av familiens Windy-eierskap på avskjedstur rett før båten ble solgt i 2023. Med høye vedlikeholdskostnader er det bra at flere kan dele på utgiftene. Og alle savner fortsatt den lune og behagelige sittegruppen i cockpit.

Et rimelig Windy-alternativ

Vi Menn Båt var i oppstartsfasen da Windy lanserte Mirage i 1999, og det var først i 2019 jeg fikk min første erfaring med modellen. Familien var nemlig på jakt etter en sosial dagsturbåt for bruk på hytta. Mirage sto ikke på listen over opprinnelige alternativer, men ble et kompromiss mellom de av oss som ønsket en lun båt og de som ville ha noe mer åpent og sportslig.

KLASSIKER-MØTE: Mirage (nærmest) sammen med en Windy 7800. Det er en av forgjengerne fra 80-tallet. 

Når vi snakker klassisk Windy-daycruiser fra starten av 2000-tallet, fokuserer veldig mange på 28 Ghibli. Ikke det minste merkelig, siden den er anerkjent som det ypperste av store DC-modeller – uansett merke.

Hvilket også har ført til en ganske stor prisdifferanse til Mirage, og gjør den til et attraktivt alternativ om lommene ikke er dype nok for Ghibli.

TRADISJONELT: Da Mirage var ny, leste vi fortsatt båtsportkart. I denne båten satt en tidligere eier inn plotter i brønnen under kartbordet. Kanskje ikke det stiligste, men helt grei funksjon. Andre legger i en plate og feller plotteren ned i den. 

For vårt vedkommende ble 25 Mirage den beste, men langt fra rimeligste båten vi har eid.

Fra vi kjøpte vår 2005-modell med Volvo Penta KAD300 i mai 2019 til vi solgte båten i juni 2023, kjørte vi snaut 300 timer. Den lange listen med nødvendige og ikke fullt så nødvendige oppgraderinger kostet flesk.

Litt spøkefullt ble mantraet: «kjør så mye du kan. Opplag er dyrt, avgiftsfri diesel er billig».

Mer kostbart vedlikehold

For det er ingen tvil om at en gammel Volvo-diesel i motorrommet gir andre service- og vedlikeholdskostnader enn en moderne utenbordsmotor.

LIKER REMMER: Det er mye bra å si om KAD300, men den krever ordentlig vedlikehold. Drivremmene i forkant av motoren er forbruks­vare. Slurver du med bytte, får du garantert en spredt utover i motorrommet, slik tilfellet var
for oss i 2021-sesongen. 
KOSTER FLESK: Til 2023-sesongen var det tid for ny teakdørk i cockpit. Mye jobb med å fjerne den gamle, men pent og dyrt sluttresultat. Bruk av feil vaskemiddel fra en tidligere eier gjorde at den gamle dørken etter hvert ble moden for utskifting. 

Samtidig med noen utvilsomme fordeler, særlig i kombinasjon med de nevnte Windy-kvalitetene.

Min jobb innebærer jo å kjøre mange ulike båter på test, og uten forkleinelse for nye DC-­modeller med utenbordsmotor – det er kun et fåtall som kan måle seg med en nesten 20 år gammel Mirage.

Eksempelvis på støydemping av skrog og motor, eller det lave tyngdepunktet med 575 kilo KAD300 dypt i motorrommet.

Drivstoffutgiftene er hyggelige: Vi logget et snitt­forbruk på drøyt én liter per nautisk mil, og særlig i marsjfart på 25–30 knop sørger lavt forbruk og billig drivstoff for merkbart lavere kostnader enn med en utenbords­motor.

Annerledes kjøreopplevelse

Volvo Penta KAD300 er en særegen dieselmotor: Seks sylindre i rekke, 3,6-liters volum, samt både kompressor og turbo for å få fart i de 272/285 hestene (effekt på propell-/veivaksel). Da den kom i 2001 var det en svært moderne marinediesel; fire ventiler per sylinder, elektronisk innsprøytning og elektronisk gass/gir (EVC).

ROMMER MANGE: I Mirage er uteplassen prioritert, og selv om en ren U-sofa ikke er det mest moderne, har løsningen mange for­trinn i denne båt­typen. Nytt setetrekk er en vanlig oppgradering, denne båten fikk grå Niroxx i 2017. 

Kjøreopplevelsen er ganske annerledes enn en utenbordsmotor. Du merker det allerede når båten settes i gir. EVC-systemet har en liten forsinkelse fra du beveger spaken til giret kobler inn.

Dessuten er gass/girspak svært følsom. Siden duopropdrevet har utrolig grep i vannet og båten gjør 4–5 knop på tomgang, blir finmanøvrering noe helt annet enn med en utenbordsmotor. Forsiktige og gjennomtenkte bevegelser med ratt og girspak gjør susen.

Uten vibrasjoner

Rådet fra KAD300-veteraner er å kjøre motoren på under 1400 o/m (omtrent der kompressoren slår inn) til kjølevannsmåleren viser driftstemperatur.

Mye gods skal varmes opp og alle bevegelige deler liker seg bedre med lettflytende olje. Når båten skal opp i plan hører du godt den kvernende lyden fra den mekaniske kompressoren. Den gir skyv før turboladeren får opp trykket.

FUNGERER BRA: Mirage er en typisk dagsturbåt, men kabinen er stor nok til at de som vil kan sitte under dekk. Og vil du sove i båten, går det greit for en natt eller to. 
LEKKASJE: Båten fikk ny dekksluke i 2019, siden regnvann og sjøsprøyt gjorde putene i kabinen fuktige. 

Kompressoren slipper taket rundt 2500 o/m og derfra er KAD300 og Windy 25 Mirage i skjønn harmoni.

Rekkesekseren arbeider uten vibrasjoner, med en dyp og jevn tone, og det solide skroget pløyer sjøen MTB-aktig i 30 knop uten at motoren anstrenger seg.

Volvos kjørefakta fra 2001 (se tabell for testdata) viser en toppfart på 44 knop, mens vår båt klarte 40 knop på det beste.

Utmerkede egenskaper

MYE TEKNIKK: Da KAD300 kom i 2001 hadde den masse moderne motorteknikk. Det var Volvos toppmodell for mindre fritidsbåter frem til D4 og D6 ble lansert noen år senere. 

Familiens Mirage ble mest brukt i området mellom Arendal og Risør, gjerne på lengre turer med etapper i åpent farvann. Her har Windy 25 Mirage utmerkede egenskaper.

Tyngde i skroget og trimflaps sørger for sømløst fartsregister fra 10–20 knop. V-bunnen skjærer som smør gjennom krappe kystbølger.

Skroget er også langt nok til at det flyter over bølgedalene under slike forhold, i stedet for å stikke baugen nedi alt rotet.

DATA: Tekniske data og testdata for Windy 25 Mirage.

Dessuten har Mirage en annen utmerket egenskap: Vindskjermen ser lav ut fra ut­siden, men cockpiten er dyp og skjermen trukket langt rundt.

Og siden skroget presser mesteparten av bølgespruten ned og ut til siden, holder det seg forbløffende tørt om bord. 

Sportssetene på fører- og copilotplass har utmerket polstring og fin sittekomfort. Førerplassen ble designet før kartplotter var en del av dashbordet, men det finnes flere gode løsninger på det.

Skulle vi beholdt båten lenger, hadde vi nok også funnet en måte å legge gråfarge på deler av området rundt dashbordet, siden store hvite felt gir en sjenerende refleks i frontruten på solrike dager. 

Den beste dagsturbåten

Mirage er en typisk dagsturbåt, så dersom du ønsker noen overnattinger om bord er Ghibli et bedre valg.

Kabinen i Mirage er stor nok for to, men i mange tilfelle blir nok bruken som i vårt tilfelle: Marinetoalettet er bra å ha i et nødstilfelle, og hvis barna blir lei av å være ute, er det rikelig med plass til å leke eller hvile under dekk. 

De beste minnene har vi fra rolige godværsturer med venner og familie i båten. I dagens verden anser mange båtbyggere en stor U-sofa som en kjedelig og lite kreativ løsning.

Dem om det, men i Windy 25 Mirage kan du samle 8–10 personer i cockpit uten at den blir for trangt.

Det gir et sosialt samvær få andre båter i denne størrelsen kan vise til, uansett hvor mange smarte løsninger man har funnet opp.

STABIL: Hekkaggregat med duoprop gir retningsstabilitet i lav fart. Tung motor lavt i båten gjør også at den ruller minimalt i sidesjø. 

Så når solen skinner, fjorden ligger blå og innbydende, da blir savnet av en Mirage ved brygga ekstra stort.

Ekspertens mening:

Hos Aaby Marine i Asker har de solgt Windy siden 1982. Børre Sørensen er salgssjef og Windy-entusiast på sin hals:

– Jeg har vært fascinert av Windy lenge før jeg startet i denne jobben, forteller han. Sørensen har eid flere Windy-modeller, fra den originale Windy 22 og oppover. Han har også restaurert to Windy 7800, en av forgjengerne til 25 Mirage.

– En av de første tingene du legger merke til når du jobber med en eldre Windy, er hvor ordentlig de er bygget. Jeg er temmelig sikker på at om du teller antallet skruer brukt for å feste overbygg og skrog er det tre ganger så mange som i en normal båt. For Windy 25 Mirage er det viktig å merke seg at dette var den første Windy-modellen i denne størrelsen der Win Tec ble brukt i produksjonen. Kombinasjonen av vakumstøpt vinylester med divinycell gjør båten ekstremt sterk, sier Sørensen. 

– Om man ser etter en brukt Windy i denne klassen, er det også smart å vurdere Windy 26 Kharma. Modellen er en videreføring av 25 Mirage når det gjelder skrog og egenskaper, men har en mer moderne inn­redning. Et godt valg om noen vil ha en nyere Windy-utgave med den samme grunnleggende kvaliteten, avslutter han.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 19 2025