- Bør bli forbudt å kjøre barna til skolen
KrF-leder Hareide med brannfakkel.

OSLO PLAZA (Nettavisen): Mandag avhold NAF sin trafikksikkerhetskonferanse. Dit kom en rekke politikere og eksperter for å si at alle var enige om at det er viktig med fokus på trafikksikkerhet, og at å bruke mer penger på feltet var en god idé.
Hovedsakelig var hele konferansen en gjennomgang av tiltak som de fleste mener fungerer for å få ned antall drepte. Firefelts motorvei, midtdelere, bredere veier, nyere og sikrere biler og lignende vet alle at fungerer.
Ikke fornøyd med staten
Det var i grunn ikke før lederen i transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide, kom på podiet at helt nye tanker ble luftet.
Hareide begynte sin lille forelesning med å si at siden alle samferdselskroner må over statsbudsjettet, er det lett at det taper i kampen mot alle andre gode tiltak.

- Andre sektorer tar pengene. Økningen i trygdeutgifter fra et år til et annet, er like stor som hele samferdselsbudsjettet på 30 milliarder kroner. En konkurrerer med andre viktige ting, og det er viktig å få til nye finansieringsordninger, sa Hareide.
Han påpekte at den eneste grunnen til at samferdselsbudsjettet de siste årene har opplevd en brukbar økning, er finanskrisen. Og tross økningen har forfallet på norske veier bare fortsatt. Det betyr at en må finne andre løsninger.
Vil tvinge fram flere gang- og sykkelstier
Når det kommer til konkrete tiltak for å forbedre trafikksikkerheten er KrF-lederen først og fremst en kraftig tilhenger av kollektivtrafikk og gang- og sykkelstier.
- Jeg syklet til jobb i dag. Og det er kanskje dumt å si det, men det er få steder jeg har gjort så mye ulovlig som når jeg sitter på et sykkelsete, sa Hareide.
Han sikter til at det er så mange uklare regler, hissige sjåfører, begynnende- og sluttende sykkelfelt og lignende, at det nærmest blir en nødvendighet å bryte reglene.
Hareide viste blant annet til at det i Nasjonal Transportplan er det lagt opp til at folk må gå og sykle mer enn i dag. Sykkelstier er også nødvendig i forhold til trafikksikkerheten.
- Vi er nødt til å få til bedre belønningsordninger for gang- og sykkelstier for kommunene, sa Hareide.
Brukstvang
Og Hareide ønsker ikke å stoppe ved å bygge nye gangveier. Han vil også ha virkemidler for dem som kan bruke de nye gangveiene, faktisk bruker dette, fremfor bilen.
- Jeg bor nå rett ved en skole, og blir skremt over trafikkbildet der. Vi er nødt til å pålegge alle kommunene å finne tiltak for å forbedre skoleveiene, sa Hareide.
Han mener det ofte blir en ond sirkel ut av at enkelte velger å kjøre barna til skolen, kanskje med argumentasjon om trafikkfarlig skolevei, som gjør at flere mener de må gjøre det samme.
- Det er ingen grunn til at det ikke skulle være forbudt å kjøre barna til skolen. Barna har godt av å gå, sa Hareide.
Ved å få færre biler på veien rundt skolen, vil også skoleveien bli tryggere.

Ønsker avgiftslette
Lederen av transportkomiteen var også opptatt av at det finnes andre tiltak enn endring av veier som kan føre til en langt bedre trafikksikkerhet i landet.
- Vi var nylig på besøk på fabrikken hos Volvo og så på teknologiske løsninger som ingen av oss hadde trodd ville eksistere for bare noen få år siden. Det er løsninger som trøtthetsvarsling, automatisk nødbrems basert på radar og lignende. Vi vil ha til en avgiftslette på viktig sikkerhetsutstyr, slo han fast.
Du kan lese mer om hva slags sikkerhetsutstyr som i dag er tilgjengelig - for de som er villig til å betale for de dyreste bilene - i vår test av en av Mercedes' mest avanserte modeller.
Han har også sterk tro på at det går an å endre holdninger.
- Det er flere ulykker utenfor tettbygd strøk. Noe er på grunn av mer bilbruk, men mye er også på grunn av holdninger til blant annet bilbeltebruk. Jeg tror en kan gjøre noe med det, sa Hareide, og viste til at en med Røykeloven i stor grad har hatt suksess med å endre holdninger.