Bobilen som ga oss hakeslepp

Voyager er en polskbygget bybobil - lekker, med unike løsninger.

BLIKKFANG: Neo-Travallers Voyager på CMT-messen i Syuttgart.
Publisert

Vi snublet over bobil-produsenten Neo-Traveller på CMT-messen. Navnet var ukjent, fabrikatet polsk. Og det så bra ut.

Førsteinntrykket befestes da selgeren Karol Paszta gir oss en guidet tur gjennom bybobilen Voyager, bygget over et Fiat Ducato-chassis. Wow! Dette er riktig så lekkert.

Oppsiktsvekkende løsninger

Kvaliteten virker å være høy. Løsningene er smarte. Ikke minst sengeløsningene er oppsiktsvekkende.

Der bybobiler flest har to enkeltsenger bak, som man vipper opp når de ikke er i bruk, har Voyager-modellene (finnes som X, Y og Z – interiørløsningene skiller) skikkelige faste senger, og en smart patentert løsning der man raskt får på plass en slags “alkoveseng” over sittegruppen, uten at den stenger for bruken av denne.

Ikke nok med det – her finnes også en tversgående dør som isolerer dobbeltseng og bad fra resten av bilen.

Bad og dusj er også romslige, og “romslig” er vel egentlig stikkordet her. Bybobiler er smalere enn vanlige bobiler, og derfor trangere. Men Voyager-modellenes løsninger gjør at dette blir mindre tydelig.

DOBBELTSENG: Voyager X har langsgående dobbeltseng og totalett/dusj ved siden av, bakerst. FOTO: Neo-Traveller

Vil til Skandinavia

Voyager har heller ikke den klassiske delte bakdøren til bybobilene, men derimot en stor garasje, der du har plass til mye. Et eget hull i fortsettelsen av garasjen gjør det mulig å stikke ski rett inn og på plass.

Fakta om Voyager

  • Sitteplasser/sengeplasser: 4
  • Lengde: 638 cm
  • Bredde: 206 cm
  • Høyde: 295 cm
  • Egenvekt: 3110 kg
  • Vanntank: 100 liter
  • Gråvann: 130 liter
  • Varme: Truma Combi 4 / Truma diesel
  • Kjøleskap: 80 liter (Y og Z), 100 liter (X)
  • Kjøkken: 2-bluss

Neo-Traveller, som også produserer den mindre bybobil-modellen Explorer, er i dag etablert i Polen, Tsjekkia, Tyskland og Belgia.

– Vi arbeider med å få etablert oss i Spania, Russland og Skandinavia, opplyser sjef for utenlandssalg, Magdalena Kempinska.

Selv om Voyager er en dyr bobil (prisene i Tyskland starter på i overkant av 50 000 euro), bør noen være interessert i å starte import til Norge (produsenten Elcamp-Traveller sonderer terrenget her for tiden). Bybobilenes popularitet øker, og selv om vi skal være forsiktige med å bedømme et produkt etter en statisk visning, er vi ikke i tvil om at Voyager så langt er det flotteste og kanskje også det mest praktiske vi har sett på det feltet.

Basert på de tørre tallene er det bare én ting vi finner negativt, nemlig den høye egenvekten, som tilsier edruelig lasting. På den andre siden er vel ikke dette en type kompakt bobil det lar seg gjøre å proppe med så veldig mye ekstra.

Se bilder av Voyager:

PLASS TIL FIRE: Voyager har senge- og sitteplasser til fire.
ENKELTSENGER: Voyager Z har to enkeltsenger med "bindeledd".
ROMSLIG BAD: Voyager Z har toalett og dusj i samme rom, men separert.
SKINNSETER: Voyager-modellene er eksklusive, med blant annet skinnseter med merkenavn innsydd.
EGEN DUSJ: Voyager Y har dusj og toalett atskilt.
INGEN BAKDØRER: Voyager skiller seg fra kassebiler flest siden den ikke har bakdører. I stedet for har den en romslig garasje.
BAKLUKE: I en romslig garasje er det plass til mye, ski inkludert.

Webside: neotraveller.eu

Artikkelen er først publisert på klikk.no/motor. Les også:

Masse plass på dass

Slik kjøper du bobil

Bobil med peis