Bobil: Gekås Ullared

Og her søker mannfolk tilflukt

Det var ikke for å få en pose chips av TV-kjendis Morgan Karlsson at vi dro til Gekås Ullared. Men det hendte, det også.

Pluss ikon
Foto: Geir Svardal
Sist oppdatert

Rekordene

I 2014 hadde Gekås Ullared besøk av 4,8 millioner kunder, hvorav rundt 130 000 var nordmenn. I alt handlet disse for fem milliarder kroner. Rekordomsetningen for én dag er på 34,65 millioner kroner, satt lørdag 15. november 2014. Rekorden i antall besøkende ble satt tirsdag 30. juli 2013, da 27 500 kunder var innom varehuset. 30. oktober 2010 inntraff den lengste køen av handlevogner (!) mot Gekås Ullared; den var på 1,4 kilometer.

I Sportbaren sitter et og annet mannfolk og stirrer i avmakt på små TV-skjermer. På utsiden står halvfulle handlevogner linet opp. Kunder henter nye krefter til å fortsette navigeringen og sankingen i Nordens største varehus.

Vi er på Gekås Ullared. Kjent gjennom TV-serien ved samme navn. Elsket av de som synes gigantiske altomfattende varehus er paradis på jord. Hatet av de som forbinder slike steder med varmere strøk. Smak og behag.

Vi har bestemt oss for å slenge innom med bobilen, fordi vi nå likevel er i nærheten. Dessuten går det rykter om at vi som ferdes i "rullestuer" er en høyt skattet gruppe av pengetellerne på Ullared, og således blir tatt godt vare på. Så hvorfor ikke gi varehuset en sjanse? Hvor ille kan det være, liksom?

Å kjøpe noe finnes det ingen planer om. Bare en kjapp rekognoseringstur. Hvor svært er det? Får vi kanskje øye på Morgan og Ola-Conny fra "En sterke reise med..."?

I Gekåsbyn, som det heter, finnes det over 500 plasser for campingfolk. Der kan vi slå oss til med bobilen. Men vi foretrekker å kjøre ned til, og tilbringe natten på, Gekås Ullareds egen "ställplats", som svenskene kaller sine bobilparkeringer.

Ved bommen letter en kortautomat oss for 90 svenske kroner (det er gratis å stå der frem til 20.00). Bak den møter vi ingen fjong og fancy plass, men en enkel grusplass én kilometer unna varehuset. Her står du greit uansett vær, og disponerer akseptable toalettrom, samt typiske bobilfasiliteter som friskvann og tømming av kassettdo og gråvann.

Ganske så mange bobiler står der allerede, da vi ankommer en sen kveld utenfor feriesesongen. Allerede ved 8-tiden morgenen etter starter de første opp, og beveger seg mot varehuset. Det er greit å ha god tid når man skal tråle et innendørs handleområde på størrelse med seks fotballbaner, og kanskje svi av noen tusenlapper.

I STARTGROPA: På Gekås Ullareds egen bobilplass står et betydelig antall bobiler selv en sur tirsdags morgen utenfor høysesongen.
I STARTGROPA: På Gekås Ullareds egen bobilplass står et betydelig antall bobiler selv en sur tirsdags morgen utenfor høysesongen. Foto: Geir Svardal

En kjendis på jobb

Snart putrer vi etter. Oppe ved varehuset er store parkeringsanlegg satt av til bobiler. Et eksempel til etterfølgelse. Mange varehus i furet værbitt har ikke fått med seg at det finnes private biler som er mer enn fem meter lange.

TV-KJENDIS MED EGEN CHIPS: Morgan Karlsson har fått en chipsvariant oppkalt etter seg.
TV-KJENDIS MED EGEN CHIPS: Morgan Karlsson har fått en chipsvariant oppkalt etter seg. Foto: Geir Svardal

Vel inne av døra møtes vi av en enorm hall med stabler av varer fordelt på ulike temaområder. Sjarmerende er det ikke. Å besøke Gekås Ullared er ikke en dannelsesreise for den som er opptatt av estetikk, arkitektur og byggeskikk.

Dårlig til bens bør du ikke være. Det tar tid å gå gjennom etasjene og lokalene. Og da snakker vi bare om selve varehuset, og ikke det lille samfunnet av spisesteder, parkeringshus og overnattingssteder som har grodd frem rundt dette.

Inne i avdelingen for renholdsprodukter treffer vi på selveste Morgan Karlsson. Nyklippet, men fortsatt lett gjengjennelig, gjør han den samme jobben han gjorde før Kanal 5 gjorde Gekås Ullared generelt, og han og kollega Ola-Conny spesielt, til TV-stjerner.

Morgan - det føles naturlig å være på fornavn - er ikke så lett å bli klok på. I engelsktimene var han åpenbart ikke til stede; eventuelt bare fysisk. Og han har sin egen spesielle stive og introverte måte å være på. Men samtidig forteller media at den nøysomme religiøse førtiårige krølltoppen er millonær på aksjehandel.

Ambisjonene på Gekås Ullareds vegne kan synes å være noe lavere. I hvert fall svarer han, da vi registrerer at han har fått en chipspose oppkalt etter seg, at "jeg er fornøyd om jeg kan bidra til at vi selger noen ekstra poser med chips". Vi får håpe det bare var en slags metafor, eller en beskjeden hallandsk talemåte. Spin-offene fra Morgans og Ola-Connys tilstedeværelse på TV-skjermen bidrar nok til mer.

Uansett forteller Morgan meg at han er godt fornøyd med sin arbeidsgiver, som åpenbart tar godt vare på sine ansatte. Akkurat som de tar godt vare på gjestende bobilister.

OFF-SEASON-KØ: Det kan være langt mer hektisk i varehuset enn dette bildet antyder. I høysesongen må du regne med køer av handlevogner.
OFF-SEASON-KØ: Det kan være langt mer hektisk i varehuset enn dette bildet antyder. I høysesongen må du regne med køer av handlevogner. Foto: Geir Svardal

Ikke bare varehus

- Gekås Ullared er ikke bare et varehus, men en destinasjon!

DESTINASJON: Markedssjef Lise Hellstrøm hevder at Gekås Ullared ikke er et varehus, men en destinasjon.
DESTINASJON: Markedssjef Lise Hellstrøm hevder at Gekås Ullared ikke er et varehus, men en destinasjon. Foto: Geir Svardal

Gjennomsnittskunden

Undersøkelser viser videre at 63 % av kundene er kvinner. Og Gekås Ullareds gjennomsnittskunde er en 52 år gammel kvinne bosatt i Götaland. Hun kjører gjerne drøye 20 mil hver vei, og tilbringer 4 timer og 43 minutter i varehuset, der hun handler for 3 301 kroner. Hun er også en gjenganger på Gekås, med 2-5 besøk i året.

Det er markedssjef Lise Hellstrøm som med dette antageligvis treffer spikeren på hodet.

- Her kommer mange for å få en totalopplevelse. Grupper av kvinner tar for eksempel inn på campingen, handler hele dagen, spretter en flaske vin når de kommer tilbake, prøver innkjøpte klær for hverandre, og avslutter med en tur på restaurant.

Men hvorfor i all underlige verden befinner Nordens største varehus seg langt fra hovedveiene, i en helt gjennomsnittlig bygd i fylket Halland i det sørvestlige Sverige?

Som så ofte ellers, er det plutselig kjærlighet som ligger bak en tilsynelatende irrasjonell beslutning.

- Det var forretningsmannen Göran Karlsson som startet Gekås-eventyret, og navnet "GeKås" er utledet fra forbokstavene i Karlssons for- og etternavn. Han var på dans i området her, og bråforelsket seg i en jente som var fra Ullared, beretter Hellstrøm.

"Åh, Ullared, der skal jeg starte butikk", datt det ut av en flørtende Karlsson, som åpenbart ville skape seg en form for binding til jenta han falt pladask for.

Og bordet fanger som kjent, selv for en som i realiteten aldri hadde tenkt tanken på å starte butikk i Ullared. Så i 1963 åpnet Karlssons den gangen beskjedne klesbutikk i underetasjen av en villa.

Beskjedent var det også, de første årene. Men etter en femten års tid hadde butikk og sortiment blitt utvidet flere ganger, og Gekås Ullared var begynt å bli et begrep i Sverige.

Karlsson solgte forretningen til seks ansatte i 1991, og døde av en hjernesvulst i 2004, 64 år gammel.

Og hvis noen lurer på hvordan det har gått med Ullareds legendariske og populære toppsjef Boris Lennerhov, etter at også han fikk kreft, så har han overlevd og er friskmeldt. Men gikk av etter 2014-sesongen.

PARKERING: På Gekås Ullared er det egne parkeringsanlegg for handlevogner.
PARKERING: På Gekås Ullared er det egne parkeringsanlegg for handlevogner. Foto: Geir Svardal

Denne saken ble første gang publisert 12/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også