LMC CRUISER SPORT Line T 672 G

Som skapt for sporty folk

Du kan frakte med deg hva du vil av utstyr.

Pluss ikon
ROBUST: Denne bilen skyr ikke storm og uvær. Med 12 års tetthetsgaranti ser fremtiden tvert imot ganske lys ut. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
ROBUST: Denne bilen skyr ikke storm og uvær. Med 12 års tetthetsgaranti ser fremtiden tvert imot ganske lys ut. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
Sist oppdatert

LMC har utviklet seg mye i de siste årene. Ved hjelp av ny byggeteknikk har de fått fram kjøretøyer med litt lavere vekt enn tidligere, og de gir 12 års garanti. Dessuten presenterer de nye planløsninger og modeller. LMC Cruiser Sport Line T 672 G er en av dem.

LMC Cruiser Sport Line T 672 G er en slik nyutviklet bobil med stor garasje, langsenger og god tetthetsgaranti.

Som alle av Fiat Ducato-baserte bobiler er den forhjulsdrevet, har manuell girkasse og 130 hesters dieselmotor. Bokstaven T står for ”teilintegriert”; tysk for delintegrert.

Det innebærer at førerhuset er intakt fra Fiat, og ikke er integrert i LMC-konstruksjonen.

LUKE: Under sengene finnes to garderobeskap, men også en skyveluke som gir tilgang til garasjen.
 (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
LUKE: Under sengene finnes to garderobeskap, men også en skyveluke som gir tilgang til garasjen. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
GIGANTISKE: Kjøkkenskuffene er gigantiske, og gir veldig bra oversikt. Men du må ta et steg bakover for å ikke stå i veien når du åpner dem. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
GIGANTISKE: Kjøkkenskuffene er gigantiske, og gir veldig bra oversikt. Men du må ta et steg bakover for å ikke stå i veien når du åpner dem. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)

Bilen går stille og er herlig fri for skramling, og innredningen føles godt sammenskrudd. Førermiljøet er som i alle Ducatoer kledd med svart hardplast så langt øyet rekker. Men du sitter herlig i stoler fra Aguti, og både styring og giring går elegant.

Sittehøyden på stolen er også her litt for høy til å være bekvem for kortvokste. De får ganske enkelt slite med kløtsjpedalen.

Rattet er justerbart, og kan vippes akkurat som stolenes sittepute, så det er problemfritt å finne en bekvem kjørestilling for de lengste av oss. Sikten skrått bakover er dårlig.

På veggen bak passasjerstolen sitter det et skap der du ellers pleier å finne et vindu. Bak til venstre er det bedre, men gardinarrangementet ved bordvinduet gjør det vrient å se ut fra førerplassen.

Forøvrig oppleves bilen som spontant lettkjørt, men med en advarsel for det lange overhenget bak som sveiper ut ved krappe svinger for eksempel når du skal kjøre ut av en parkeringsplass.

LYST: Mye lysinngang i taket gir en følelse av luksus.
 (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
LYST: Mye lysinngang i taket gir en følelse av luksus. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
VANNBÅREN: Varmeregulering. Du kan velge å regulere varmen både ved veggene og på gulvet. Vannbåret varmesystem fra Alde. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
VANNBÅREN: Varmeregulering. Du kan velge å regulere varmen både ved veggene og på gulvet. Vannbåret varmesystem fra Alde. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)

Solid følelse

Inngangsdøra har et smalt vindu; ikke mye å sjekke trafikken i, men det er fint å se hvem som står utenfor når du får besøk. Døra er bygd av Hartal, noe som borger for kvalitet, og det merker du når du lukker den. Det dempede dunket og den solide følelsen starter ved inngangsdøra og går igjen i hele bilen. Møbler, luker og skap føles solide, og tar du deg tid til å gå gjennom passform, linjer og glipper rundt luker og dører, ser du at dette er et kvalitetsbygg.

Det synes nok LMC selv også. De har nemlig hele 12 års tetthetsgaranti, noe som de innførte for et par år siden da de lanserte LLT (long life technology). Det er en vektbesparende metode hvor nye materialer blir brukt for bygge LMC-produkter (teknikken brukes også i LMCs campingvogner).

FEM: Sittegruppen har plass til fem. Bordet er lite, men kan forstørres. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
FEM: Sittegruppen har plass til fem. Bordet er lite, men kan forstørres. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
STOR: Garasjen er stor, og kan nås også fra soverommet.
 (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
STOR: Garasjen er stor, og kan nås også fra soverommet. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)

LMC CRUISER
SPORT LINE T 672 G

Pris: Fra 750 300 kroner (130 hk)

Chassis: Fiat Ducato lavramme

Karosseri: Tak, under og bak; glassfiber. Trefrie vegger med bjelker av PU-skum. Isolering XPS-skum

Motor: 2,3 l 130 hk

L/B/H: 726/232/269 cm

Totalvekt: 3 500 kilo

Lastevekt: 638 kilo

Antall senger: 3

Varme: Alde vannbåren, gulvvarme

Ferskvann: 50/102 liter

Spillvann: 95 liter

Kjøl/frys: 140 liter med sval nede

Rett innenfor ytterdøra finnes et skoskap. Når du har fått av deg skoene tar du et steg inn, og om du deretter snur deg til venstre har du et smalt garderobeskap til disposisjon.

Skapet er bare cirka 25 centimeter bredt, så det er ikke særlig mye til hovedgarderobe. For den finner vi under den ene langsenga.

Sengene er høye, men du trenger ikke å klatre for å komme til sengs: I stedet for en trapp mellom sengene har de hevet hele soveromsgulvet slik at det er lett å komme inn og ut av sengene. Garderoben blir dermed overraskende dyp.

FUNKSJONELT: Et ganske trangt, men tross alt funksjonelt bad, med gode oppbevaringsmuligheter. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
FUNKSJONELT: Et ganske trangt, men tross alt funksjonelt bad, med gode oppbevaringsmuligheter. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)

Sittegruppen finnes lengst fram i bilen. Kjøkkenet er plassert bak sofaryggen, og tvers overfor kjøkkenet finner du badet, mens sengene er lengst bak.

Kan skjermes

Kjøkkenet har tre gigantiske skuffer; like brede og dype som kjøkkenbenken, og det har to overskap med vifte og belysning i underkant. På kjøkkenet er det også et kjøleskap med fryserom øverst. Uttak for brødrister eller hva du nå vil ha av 230V er det også.

Det finnes også et vindu som kan åpnes og komfyr med tre bluss. Brennerne er plassert slik at du har arbeidsflate på kjøkkenbenken selv med komfyren i gang.

Vaskerommet rett overfor kjøkkenet er utstyrt med fire speilskap i tre, med et spyletoalett og en servant med underskap. Et dusjkabinett med foldedør har de også klart å få inn, og til tross for at de ikke kan skryte av plass i vaskerommet får det likevel karakteren godkjent.

Soverommet lengst bak i bilen har to separate senger, men det går greit å forvandle dem til en stor dobbeltseng på cirka 2 x 2 meter. En uttrekkbar plate på midtskapet blir underlag for en ekstra madrasspute, og sengen tar da opp hele plassen bak. Her finnes det overskap rundt hele rommet, du har et takvindu, leselamper og en fint polstret sengegavl mot gavlveggen.

Soverommet kan skjermes mot resten av bilen med et kort forheng som ikke når ned til gulvet, bare til madrassene.

Derfor heter den Sport Line

UVANLIG: Noe så uvanlig som en sval-avdeling finnes nederst i kjøleskapet. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)
UVANLIG: Noe så uvanlig som en sval-avdeling finnes nederst i kjøleskapet. (FOTO: Torbjörn Stålenhag)

På utsiden har bilen en gjennomtenkt design. Bak en serviceluke i det oppvarmede rommet i mellomgulvet, på førersiden, sitter det fire ”kraner”. Med dem stenger eller åpner du avløpet for kald-, varm-, grå- og ferskvann – alt på ett og samme sted. Det virker veldig bra.

Med LMC Cruiser Sport Line får man et velbygd produkt som kan glede deg i mange år, og siden bilen har en uvanlig stor garasje og mer enn 600 kilos forskjell mellom drifts- og totalvekt er det lett å ta med seg pikk og pakk. Golfklubber, fiskeutstyr, ski, sykler – bilen er jo som skapt for sporty folk.

Det er nok derfor den heter Sport Line.

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2017, og sist oppdatert 19/07 2017.

Les også