Snart i norge

Denne banebrytende campingvognen er som et luksuriøst lite hus

Den luksuriøse campingvognen er nå på vei til Norge.

Pluss ikon
<b>FASTLIGGERDRØM?:</b> Astella vil være en gedigen base for en fastliggerplass.
FASTLIGGERDRØM?: Astella vil være en gedigen base for en fastliggerplass. Foto: Adria
Sist oppdatert

Verdens største caravanmesse – Caravan Salon Düsseldorf – har sine absolutte blikkfang blant enorme mengder bobiler og campingvogner. Nye Adria Astella er absolutt blant disse!

LES OGSÅ: Er dette Norges råeste bobil?

Slovenske Adria (nest størst på det norske markedet, etter Hobby) har lang erfaring med å produsere både campingvogner og såkalte villavogner (mobile homes), og med Astella har de kommet opp med noe som legger seg midt imellom disse to segmentene.

OVER NI METER: Ikke noe å dra med seg hvor som helst.
OVER NI METER: Ikke noe å dra med seg hvor som helst. Foto: Adria

Men Astella er likevel definitivt utviklet for uten problemer å kunne slepes, men kanskje tiltenkt en noe mer statisk tilværelse, for eksempel som base for en fastliggerplass.

Adria har uansett den vanlige camper i tankene som potensiell kunde, og ikke campingplasser som også satser på en ny type hytte à la villavogner. De har sågar hatt hjelp av en flyprodusent for å designe et skrog med lavest mulig luftmotstand.

<b>ROMSLIG:</b> Linjene er rene, og bidrar til at vogna oppleves uvanlig romslig.
ROMSLIG: Linjene er rene, og bidrar til at vogna oppleves uvanlig romslig. Foto: Adria

Minner om mikrohus

Astella er bygget som en liten leilighet, eller et mikrohus, og interiøret minner mer om det du finner i faste boliger enn i campingvogner og bobiler.

<b>NATT OG DAG:</b> Grunnriss modell 904 hp.
NATT OG DAG: Grunnriss modell 904 hp. Foto: Adria

Den har klart oppdelte og romslige seksjoner (stue, kjøkken, bad og soverom), samt panoramadører og -vinduer. Linjene er enkle og rene, og designen er åpenbart gjort med en klar tanke om at vognen skal oppleves romslig.

<b>FORSKJELLIGE GRUNNRISS:</b> Modellene har forskjellige grunnriss; her et gløtt inn i 704 HP.
FORSKJELLIGE GRUNNRISS: Modellene har forskjellige grunnriss; her et gløtt inn i 704 HP. Foto: Adria

Dimensjoner

<b>SITTEPLASSER TIL EN FAMILIE:</b> Kjøkkenet i 904-modellen ser ut som et kjøkken i en liten leilighet.
SITTEPLASSER TIL EN FAMILIE: Kjøkkenet i 904-modellen ser ut som et kjøkken i en liten leilighet. Foto: Adria

Den kommer i tre versjoner og lengder. 704 HP er 7,6 meter lang og 2,52 meter bred, og er ment for et par, med ett privat soverom og en stor stue – hvert rom med egne panoramadører for enkelt inne-ute-liv. Selvsagt finnes her også et luksuriøst kjøkken og bad.

754 DP er like bred, men lenger – nesten 8,1 meter – og bygget på en annen måte, med soverommet og stua i hver sin ende. I stua kan man også enkelt lage soveplass til to.

904 HP er giganten – drøye, 9,5 meter lang, med stua i midtseksjonen og flankert av et stort kjøkken og et ditto soverom. Her kan man re opp senger til seks personer om nødvendig

LES OGSÅ: Dette er Norges minste bobil, men den har plass til bad, kjøkken og soveplass til fire

<b>DO OG DUSJ:</b> Baderommet i 754 DP.
DO OG DUSJ: Baderommet i 754 DP. Foto: Adria

Pris i Norge

Dette er altså store campingvogner, men de finnes det en god del av på markedet allerede. Det er ikke unikt med ni meters lengde; det unike med Astella er nok først og fremst designen, utvendig som innvendig. Her har slovenerne evnet å tenke ut av boksen.

Vidar Donner hos importør Adria AB kan fortelle at Astella også er på vei inn til det norske forhandlernettet for Adria.

– Prisene er også klare. Den minste koster 612 000 kroner og den lengste 659 000 kroner.

LES OGSÅ: Bobil: Slik gjør du et trygt bruktkjøp

For den som har tenkt seg til Caravan Salon Düsseldorf, som holder dørene åpne til 8. september, kan Astella beskues på Adrias stand.

Den står også utstilt under Caravanmessen i Lillestrøm 12.-15. september.

<b>SOV I RO:</b> Soverommet i modellen 754 DP er plassert i den ene enden, med stua i motsatt ende.
SOV I RO: Soverommet i modellen 754 DP er plassert i den ene enden, med stua i motsatt ende. Foto: Adria

Denne saken ble første gang publisert 04/09 2019, og sist oppdatert 04/09 2019.

Les også