ferie

Dette er ingen miljøversting

Sammenlignet med andre ferieformer, kommer bobilen godt ut av ferskt klimaregnskap.

Pluss ikon
HIGH-FIVE TIL BOBILEN: Bobilferie er en skånsom ferieform sammenlignet med andre motoriserte ferieformer. Bildet er fra La Mano del Desierto i Atacamaørkenen i Chile.
HIGH-FIVE TIL BOBILEN: Bobilferie er en skånsom ferieform sammenlignet med andre motoriserte ferieformer. Bildet er fra La Mano del Desierto i Atacamaørkenen i Chile. Foto: Caravan Salon
Sist oppdatert

Caravanbransjen i Norge har gått opp og ned gjennom tiårene, etter som rammebetingelser, økonomi og folks feriepreferanser har endret seg. Akkurat nå blomstrer campingnæringen. Mange er kanskje lei av masete flyplasser, køer og stappfulle fly og søker en mer jordnær ferieform. Dette gagner selvsagt også caravanbransjen.

Men interesse for camping er ikke nok. Avgiftene spiller en stor rolle. I dag har biler som kommer inn under definisjonen av campingbiler en engangsavgift som er 22 % av personbilers engangsavgift. Selvsagt et viktig bidrag til at prislappen på bobiler er spiselig for så vidt mange.

Vil ødelegge markedet

Hva om bobilene ble mye dyrere? Særlig partiet Venstre har hatt endringsforslag for avgifter på campingbiler, som ville medført dette. Hittil har partiet ikke fått gjennomslag. Skulle de derimot få gjennomslag er det bare å se på situasjonen for små campingbiler I Norge for å skjønne hva som vil skje. I land uten kjøpsavgifter på biler og bobiler, selger slike campingbiler som hakka møkk. I Norge er de dyre og i praksis uselgelige.

Et annet eksempel: Danmark har et komplekst avgiftssystem, som gjør bobiler dyre. I 2017 var salget av bobiler der cirka ti prosent av salget i Norge. I Sverige er videre caravanbransjen spente på konsekvensene av den CO2-baserte ekstraskatten på biler (bonus malus); en skatt nye bobiler ikke slipper unna, fordi de i motsetning til motorsykler ikke har blitt ansett som fritidskjøretøy.

Og om to år dukker en ny utfordring opp med EUs nye målemetode for utslipp fra fossile motorer (WLTP). Den vil gi betydelig høyere tall for CO₂-utslipp, og – med dagens avgiftssystem – tilsvarende høyere priser på blant annet bobiler.

RELATIVT KLIMAVENNLIG: Bedre med bobil i Lofoten enn chartertur til Syden.
RELATIVT KLIMAVENNLIG: Bedre med bobil i Lofoten enn chartertur til Syden. Foto: Geir Svardal

Ingen syndebukk

Med redselen for dårligere tider spøkende i bakgrunnen, valgte Norges Caravanbransjeforbund å bestille en klimarapport fra Østfoldforskning. Oppdraget gikk ut på å lage et klimaregnskap der bobilen ble sammenlignet med andre transport-, fritids- og ferieformer. Hvor mye utslipp er det knyttet til én uke med bobil, sammenlignet med utslippene fra hjemmeferie, chartertur til Syden, storbyferie, tur til hytte ved sjøen, tur med fritidsbåt, fottur på fjellet, camping med bil og telt, camping med campingvogn og cruiseferie?

Cruiseferie er den soleklare synderen når det gjelder klimagassutslipp. Men neppe så mange bobilister ville dratt på cruise om de ikke hadde bobil. En undersøkelse fra 2016 viser derimot at svært mange ville valgt en chartertur til Syden, noe som også gir et betydelig større utslipp av klimagasser enn bobilferie.

Det samme gjelder for alternativene storbyferie, turer med campingvogn og turer med motorbåt. Med denne rapporten har bransjen et vektig argument klar: Bobilferie er et miljømessig godt alternativ til de fleste andre aktuelle ferieformer.

– Nå vil vi jobbe opp mot politikerne, for å få dem til å innse at bobiler er et ferie- og fritidsmiddel på linje med fritidsbåter, og bør avgiftslegges med dette som utgangspunkt, konkluderer generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2018, og sist oppdatert 16/09 2019.

Les også