Test: EURA MOBIL TERRESTRA A 570 HS, SWIFT TOSCANE 640 HB

Tysk mot engelsk - hvem lager den beste bobilen?

Engelske Swift vil inn på det norske bobilmarkedet. Tyske Eura Mobil er godt etablert. Begge er annerledes, men hvilken er best?

Pluss ikon
Sist oppdatert

Fakta

SWIFT TOSCANE 640 HB

CIRKAPRIS: Ca 839 900 kroner i Norge

CHASSIS: Fiat Ducato, rammeforlenging og forberedt til  hengerfeste

MOTOR: Fiat 2,3 liters, 130 hk, sekstrinns manuell.

SVINGRADIUS: 13,90 meter

TOTALVEKT: 3500 kg

EGENVEKT: 2995 kg

MAKS LASTEVEKT: 505 kg

GARANTIER: Tre år nybilgaranti, ti års tetthetsgaranti

FØRERKORTKLASSE: B

ANTALL PASSASJERER (PLASSER MED BELTER): Fire

YTRE MÅL: 640/226/278 cm

INDRE MÅL: 500/200/194 cm

FERSKVANN: 104 liter

SPILLVANN: 68 liter

 

EURA MOBIL TERRESTRA A 570 HS

CIRKAPRIS: 750 000,-

CHASSIS: Fiat Ducato CCs-ramme

MOTOR: Fiat 2,3 liters, 130 hk, sekstrinns manuell

SVINGRADIUS: 11,50 meter

TOTALVEKT: 3500/3650/4250 kg

EGENVEKT: 2 895 kg

MAKS LASTEVEKT: 605/755/1355 kg

GARANTIER: Tre års nybilgaranti,seks års tetthetsgaranti

FØRERKORTKLASSE: B

ANTALL PASSASJERER (PLASSER MED BELTER): Tre

YTRE MÅL: 598/233/319 cm

INDRE MÅL: 512/217/198 cm

FERSKVANN: 150 liter

SPILLVANN: 150 liter

I området rundt 700 000 - 800 000 kroner finnes det rikelig med bobiler, og det finnes også noen som skiller seg ut med spesielle planløsninger og utstyr.

Engelske Swift har et kjøkken som er en gourmetkokk verdig, og når man åpner hele bakveggen blir den bakerste sittegruppen nesten forvandlet til en veranda. Tyske Eura slår tilbake med høyt dobbeltgulv og svært sjenerøst med lasterom, samt en rund sittegruppe bakerst i bilen. Bad og kjøkken er dermed flyttet fremover, og de tyske byggherrene har fokusert på et stort og komfortabelt rom for sosial omgang.

Allerede her skal det nevnes at man kan være fire reisende i den tyske bilen, siden det er montert bilbelter og nakkestøtter i gavl-enden av sofaen mot bakveggen.

På veien

De første milene går på motorvei. Det blåser en ganske så kraftig nordavind, og Eura-bilen som har et betydelig høyere og litt bredere karosseri, krever betydelig mer energi for å la seg kuskes i den hissige vinden. Forskjellen i forbruket til den slankere Swift-bilen viste seg å være tydelig – drøyt 0,3 l/mil.

Det er sikten som skiller de to bilene i kjøreopplevelse. Fremover, på skrå fremover og sideveis er de nesten identiske, men sikten bakover er bedre i Swift. Dels fordi bakruta i Swift går mye lengre ned, og dels fordi Swift byr på et innebygd ryggekamera som har et display plassert i sladrespeilet.

Vi stopper for lunsj på en veikro, og den 2,10 meter smale engelske bilen får lett plass, mens den litt bredere Eura-bilen krever at man har tunga rett i munnen i slike situasjoner. Stolene i Swift har bedre sidestøtte og en litt annerledes polstring. De er i følge testteamet ganske enkelt mer behagelige. Støy og fjæringskomfort er ganske lik, med muligens en litt mykere og mer gyngende følelse i Eura.

Sikkerhet

Dette er en runde der det på forhånd ser ut til å bli en enkel match for Swift. Vi vet nemlig at de har utført kollisjonstester hvor man studerte hvordan kollisjonsdukkene reagerte ved en frontkollisjon.

Dette arbeidet har blant annet ført til at Swift har en egen bordholder i garderobeskapet (hvor det skal plasseres under fart), og at man under sofaen med sikkerhetsbeltene har bygd inn en metallforsterkning siden det viste seg at kollisjonsdukkene knuste sittebenken, gled under beltet og slo mot bordet.

I tillegg er det standardmontert både brannslukker, gasslekkasjevarsler og røykdetektor. At det er flammehemmende beskyttelse på tekstilene ser vi på som en sikkerhetsdetalj, selv om det noen ganger har blitt diskutert om det finnes kreftfremkallende stoffer i flammehemmerne.

I Eura finner vi kollisjonssensor på gassanlegget, men ingen røykdetektor, brannslukningsapparat eller gasslekkasjevarsler. Det finnes både antisladd og hillholder i begge bilene, og cruise control i tillegg til faresymbol for glatt vei.

Begge bilene er baserte på Fiat Ducato, og har identiske motorer og girkasser.

Teknikk/utstyr

Vi merker teknikkutvikling - eller mangelen på sådan. I nesten alle personbiler finnes det eksempelvis oppvarmede seter, navigasjon og sentrallås for alle dører.

Noe slikt finnes ikke her, men til å være bobiler er de velutstyrte, både på bil- og bosiden. I Eura finnes automatisk klimaanlegg i førerhuset og ECC (Electronic Climate Control), og på taket er det et solcellepanel som i løpet av døgnets lyse timer hjelper til med å lade bodelsbatteriet. Det finnes også et ryggekamera som gjør manøvreringen enklere. Og her er de like, for akkurat det finnes også i Swift.

Vi må lete lenge for å finne forskjeller, og byggeteknikken med dobbeltgulv og støttebein er til Euras fordel. Sentrallåsen i Swift virker på alle dører, og vipper ut trappen bak automatisk. Hele bakveggen kan åpnes. Dette er en detalj å glede seg over, og i teknikkrunden gir slikt poeng. Brukervennlig og bekvemt.

Varme/vann/luft

Swift tar opp kampen mot Eura Mobil med 104 liters ferskvannstank og 68 liters spillvannstank i oppvarmede rom og Truma Combi 4 E (4 kW gass + 1,8 kW el), samt elektrisk gulvvarme som kronen på varmeverket.

Den velbygde tyske bilen slår tilbake med en varmtvannstank uten strømpatron og et skikkelig dobbeltgulv (cirka 30 centimeters mellomrom) som eliminerer kulderas. Vanntanken i Terrestra er på 150 liter, spillvannstanken rommer også 150 liter, og de er frostsikrede. I den tyske bilens vanntank finnes en finesse: Hvis man fyller på mer enn 50 liter, renner overskuddet ut, fordi man ikke skal ha fulle tanker når man skal kjøre. Når man står stille, kan man stille inn så tanken rommer 150 liter.

Ventilasjonen i bilene er eksemplarisk. Når den store bakveggen på Swift er åpen, finnes det neppe andre biler på markedet som har mer effektiv lufting. I de periodene av året når man har veggen stengt, råder man over tre takvinduer og en takluke (på badet) i Swift. I tillegg finnes det fem vinduer som kan åpnes, (sju inkludert førerhusvinduene, som ikke har insektnett).

I Terrestra finnes det fire vinduer som kan åpnes ved sittegruppen, inkludert kjøkkenvinduet og to små sidevinduer i alkoven. Den har også to åpningsbare takvinduer.

Kjøkken

Til å være en såkalt kassebil har Swift et gourmetkjøkken som burde gjøre mange eiere av store premiumbobiler misunnelige. Det som trekker litt ned, er at det ikke finnes en kjøkkenvifte og at det bare er 40 centimeter mellom ovnsdøren og sofaen bak førersetet. Trangt, med andre ord.

Men hvis vi bare snakker om kjøkkeninnredningen, blir vi imponerte av de mange komponentene. For eksempel er kjøkkenbenken like romslig som hjemme (179 centimeter). Komfyr med elektrisk plate og tre brennere er en annen godbit, i likhet med grill, stekeovn og mikrobølgeovn. På samme måte som i Eura Mobil, er kjøleskapet plassert under kjøkkenbenken, og er i normal størrelse. Men det har en AES-funksjon; det vil si at kjøleskapet selv finner ut om det skal drives av gass eller strøm.

Siden den tyske bobilen er 23 centimeter bredere, blir det vesentlig bedre med plass mellom kasserollene. Men Euras kjøkkenavdeling er betydelig mindre, og slett ikke like velutstyrt som den i Swift. Her finner du ingenting av luksusen som Swift briljerer med. Men det finnes andre pluss. Som eksempelvis gode oppbevaringsmuligheter i romslige skuffer med soft close og store overskap, i tillegg til et smalt uttrekkbart skap med trådkurver som holder matvarene på plass. Vi gir også tommelen opp for kjøkkenvifte, AES-kjøleskap og tre brennere på rad som gir god arbeidsflate.

Sittegruppe

Lange sofaer bak i en bobil er slett ikke vanlig. Men Swift er ikke som alle andre. Siden den kommer fra England, er den også blitt utstyrt med en planløsning med aner fra det britiske campinglivet med lange, oppredbare sofaer og et flyttbart bord. Det er nemlig slik det har sett ut på britisk vis i årtier.

Hvordan er det så med komforten? Ryggputene er lave, men gir likevel støtte for korsryggen. Aller best er det når vi delvis ligger i hjørnet. Swift beviser også sunn fornuft og innovativ nytenking, siden den har to sittegrupper. Én i oppholdsrommet og én i spiserommet, hvor vi regner med de bekvemme og vendbare førerhusstolene som sammen med plassene bak førerstolen med belter gir plass til fire. Bordet i Swift er flyttbart, og er ment å stå der det passer med ”a nice cup of tea”.

Man får nesten campingvognfølelse når man går inn i Eura Mobil som i akterpartiet har en romslig u-sittegruppe med plass til storfamilien. Det er bare sånn passe med støtte for korsryggen, men komforten er likevel behagelig. Belysningen er bra i begge kjøretøyene. Bedre enn bra er at begge har åpningsbare vinduer i bakveggen. Og det at Swift i tillegg har en bakvegg som kan åpnes, er som å komme til himmelen. Tenk deg utsikten mot havet/fjellene en vakker sommerdag.

Soverom

Kanskje vi har sett markedets største sovealkove? Den er i hvert fall romslig så det holder. Eura-alkoven måler hele 210x152 centimeter, og ytterkanten av sengen kan i tillegg brettes innover slik at passasjen fra førerhuset blir problemfri. I tillegg trenger man da ikke å røpe at man ikke har redd opp på militært vis. Stoffgardin og leselamper finnes også.

Også i den britiske bobilen sover man drøyt en meter over gulvet. Der er den strømbetjente taksengen (185x132 centimeter) plassert vis-à-vis den oppredbare sittegruppen. Bra, siden den da verken er i veien for inngangsdøren eller reduserer takhøyden der man står.

Taksengen i Swift har også et praktisk innstigingsnivå hvor man kan benytte både et fottrinn og en stige. På minuskontoen: Sengen er litt kort, den er bare 185 centimeter lang.

Bad/toalett

Etter tre sterke runder på rad, gikk luften ut av Swift. Med et gigantisk kjøkken, åtte sitteplasser samt en smart plassering av taksengen og soveplass til fire, blir det naturligvis noe annet man må fire på når det gjelder plass.

I dette tilfellet er det badet, som har dusjmulighet, takvindu og håndklekroker. Men mer enn det er det ikke. Det er trangt, og oppbevaringsplassen er under enhver kritikk. Ett lite overskap – det er det hele.

Hos Eura er det bedre. Dusjkabinett, gode oppbevaringsmuligheter, godt med beinplass ved toalettet samt detaljer som tannbørste- og toalettrullholdere. Både takvindu og åpningsbart vindu er bra for luftsirkulasjonen. Men det er litt merkelig at vinduet ikke har frostet glass, men en mørkleggingsgardin i stedet.

Last/garderober

Når vi ser på plass til pikkpakk, blir det ganske så tydelig at den britiske bobilen er liten og slank. Kvartetten av overskap som sitter under taksengen er så små at de bare rommer mindre plagg som undertøy og sokker.

Det finnes to overskap til lengre fram i bobilen, men det blir feil å kalle dem store. Garderobeskapet er heller ingen kjempe. Uhåndterlig pikkpakk kan plasseres under den ene langsofaen bak. Under den andre finnes det også oppbevaringsplass, men bare til dels. Men tommelen opp for muligheten til å utnytte plassen mellom sofaene bak, til for eksempel to sykler.

Eura Mobil, som er ”mer bobil”, har romsligere garderobeskap, og store overskap i tillegg til en liten garasje med tre lasteluker fra utsiden. I tillegg kan man stue bort sengetøy og annet stort og mykt i alkoven.

Men den rekker likevel ikke helt opp til toppkarakter siden garderobeskapet ikke har belysning og ventilasjon, og overskapene ikke har verken distanseskiver eller luftespalter. Bra, men kunne vært løst bedre.

Helhetsinntrykk

Man merker godt at Swift er en liten og kompakt bobil. Det er bare såvidt den får godkjent. Eura er i denne runden betydelig mer brukervennlig og gedigen. Eura Mobil har tv med dvd-spiller og en uvanlig stor sittegruppe. Sengen er tydelig adskilt fra sittegruppen, slik at man ikke blir forstyrret om man har ulike søvnvaner. Vi liker også den elektronisk regulerte klimakontrollen i bilens førerhus.

Det at man kan sitte og pusle med sitt – i hver sin sittegruppe – i Swift, liker vi. Sikkerhetsfilosofien, med aktive kollisjonstester pluss overvåking av røyk- og gasslekkasje, det godt utstyrte kjøkkenet og den smidige kjøringen hører til bilens plussider.

Jeg velger...

ANDERS VELGER: Swift er en svært innovativ og spennende bobil hvor den åpningsbare bakveggen er prikken over i-en. Men jeg velger likevel Eura Mobil på grunn av det romslige interiøret og fordi den gir en bedre kvalitets- og bobilfølelse.

TORBJØRN VELGER: Swift er min favoritt, på grunn av kollisjonstestene, den smidige kjøringen og den unike planløsningen med to sittegrupper. Den fleksible innredningen og utførelsen gjør at jeg kan dra til Ikea og hente kjempepakker, og det smale karosseriet gjør at jeg også får plass på parkeringsplassen.

Denne saken ble første gang publisert 03/09 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også