caranvanmessen i norge

Sjekk den bobilluksusen

I denne bobilen er det mer luksus enn hjemme hos deg selv.

Pluss ikon
CONCORDE: Digert kjøkken og integrert klimaanlegg i taket.
CONCORDE: Digert kjøkken og integrert klimaanlegg i taket. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Den tyske bobilprodusenten Concorde har laget bobiler siden 1981 og er kjent for store doninger i den absolutt øverste divisjonen i Europa. Det mangler heller ikke på luksus i deres nyeste modell Centurion 910 MI, selv om den verken er merkets største eller dyreste.

Den kommer med et kjøkken som mange sikkert gladelig skulle hatt hjemme eller på hytta. Det store U-kjøkkenet har keramisk koketopp og en arbeidsflate som kan utvides med et knappetrykk.

Integrert Nespresso-maskin

En Nespresso kaffemaskin er montert på en integrert hylle som kan heises opp og ned, og kjøkkenet har også oppvaskmaskin og masse oppbevaringsplass. Har du vært på bobilferie i sydligere strøk og truffet på sommerens hetebølge, så vet du hvor ekstremt varmt det kan bli inn i en bobil.

Det trenger du ikke bekymre deg for i Centurion 910 MI. Den har klimaanlegg integrert i taket som sørger for å holde bobilen sval. Fra kjøkkenet kan du følge med på LED-skjermen som kan heises opp og ned elektrisk langs den ene siden i den rause salongen.

LES OGSÅ: Dette er Norges minste bobil, men den har fire senger, toalett og kjøkken

DUSJ: Det kan se ut som badet på et luksushotell, men er i en bobil.
DUSJ: Det kan se ut som badet på et luksushotell, men er i en bobil. Foto: Concorde

Ta deg en rainforest-dusj

Badet er plassert mellom kjøkkenet og soverommet og står ikke tilbake for resten av interiøret. Det skal gi deg følelsen av å være på spa. Dusjen er en såkalt rainforest-dusj.

Bakerst i bobilen ligger soverommet med masse skapplass og en diger, skråstilt dobbeltseng. I cockpiten finner vi et helt nytt dashbord med integrert navigasjon og ryggekamera med 360 graders fugleperspektiv.

På Iveco-chassis

Centurion-serien ble lansert i 2013 og fås på Atego- og Actros-chassis fra Mercedes. Sett med norske øyne er 910 MI kanskje særlig interessant fordi den kommer på Iveco Daily-chassis og dermed er blant de minste modellene i serien.

Fordelen er at den veier under 7,5 tonn og dermed kan kjøres av førere med sertifikat på lett lastebil (C1) - i motsetning til sine tyngre søsken med Atego- og Actros-understell.

Noen billig bobil er heller ikke Centurion 910 MI. Den koster fra 4,5 millioner kroner. Dersom du vil titte nærmere på Concorde Centurion 910 MI, så står den utstilt på Caravanmessen på Lillestrøm som åpner i morgen.

LES OGSÅ: Kjøpe brukt bobil? Slik gjør du et trygt bobilkjøp

SOVEROM: Concorde Centurion 1060 GI er enda større en 910 MI og stilles også ut på Caravanmessen på Lillestrøm denne helgen. Sjekk det soverommet.
SOVEROM: Concorde Centurion 1060 GI er enda større en 910 MI og stilles også ut på Caravanmessen på Lillestrøm denne helgen. Sjekk det soverommet. Foto: Concorde

Klimasoner i bobilen

Der kan du også se den enda større Centurion 1060 GI som er basert på Atego-chassis - den mellomste i Centurion-serien mellom Daily og Actros.

Skal du kjøre Centurion 1060 GI må du fullverdig lastebilsertifikat. Som den mindre 910 MI er den utpreget luksuriøs, men har i tillegg et tredelt klimasystem for oppvarming av bobilen. Du kan dermed ha ulike klimasoner i hvert av de tre rommene i bobilen. Det koster drøyt seks millioner kroner i Norge.

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2019, og sist oppdatert 11/03 2021.

Les også