Nytt palass fra Morelo

Med denne bobilen må ikke Porschen bli igjen hjemme

Den tyske luksusbobilprodusenten Morelo presenterer en ny Palace-modell. Her snakker vi utsøkte løsninger.

Pluss ikon
RETT INN: Med Morelo Palace-modellen kan du ta med deg din 911 Carrera 4 GTS på tur.
RETT INN: Med Morelo Palace-modellen kan du ta med deg din 911 Carrera 4 GTS på tur. Foto: Caravan Salon Düsseldorf
Sist oppdatert

Potensielle kunder med penger nok til å være feinschmeckere i øverste bobildivisjon kan bli eiere av en Palace-modell med ny design og nye tekniske løsninger. Lineren Palace leveres på to forskjellige chassis - Iveco Eurocargo og Mercedes Artego. Dimensjonene er de samme som på utgående modell, og lengden varierer mellom 8 og 9,5 meter, avhengig av valgt grunnriss. Bredden er 2,4 meter, men som opsjon tilbys 2,5 meter. Høyden er 3,43 meter.

Motoren har 205 hk, og mater kreftene ut via en åttetrinns automatkasse. Modellen er også tilgjengelig i en versjon med 20 centimeter utvidet sporvidde, for enda mer stabil kjøreopplevelse - en løsning levert av Fahrzeugbau Meier, som er spesialister på tuning av lastebilchassis.

HELHETLIG: Palace har også ny utvendig design. Legg merke til den godt integrerte markisen.
HELHETLIG: Palace har også ny utvendig design. Legg merke til den godt integrerte markisen. Foto: Produsent

Plass til liten bil

Garasjen er fortsatt diger, med plass til det aller meste - til og med en liten bil! Dobbeltgulvet - 42 centimeter dypt - har i seg selv stor bagasjekapasitet. Alde-varme er selvsagt, og det samme gjelder gulvvarme. Badet har en radiator for tørking av håndklær, og soverom og garasje har egne varmekretser.

GJESTER: Her er det lett å invitere gjester
GJESTER: Her er det lett å invitere gjester Foto: Produsent

Morelo Palace tilbyr selvsagt mange muligheter for individuelle valg av stoff og materialer. Blant annet finnes det flere valg av bordplate-overflate, og et nytt lyst tremateriale ved navn Aralie er nå tilgjengelig. Bak rattet vil en merke seg flere nye ting, som muligheten for å montere en nitommers navigasjonsskjerm midt på dashbordet - vridbar, slik at den kan stilles inn på sjåfør eller passasjer.

UTE NÅ: Nyeste nummer av Vi Menn Bobil
UTE NÅ: Nyeste nummer av Vi Menn Bobil Foto: Vi Menn

Godt isolert

Isolasjonen skal være av beste merke; fire centimeter tykt RTM-skum. Kuldebroer skal være fraværende, og PU-isolasjonsplater skal sørge for at kulde ikke slipper inn og varme ikke slipper ut. Friskvannstank på 380 liter og spillvannstank og kloakkanlegg på 250 liter gjør at man ikke trenger å tømme og fylle vann særlig ofte, selv under lange reiser.

TEMPERERT: Langsgående dobbeltseng er én av flere muligheter. Uansett løsning har soverommet egen krets for varme.
TEMPERERT: Langsgående dobbeltseng er én av flere muligheter. Uansett løsning har soverommet egen krets for varme. Foto: Produsent

Utvendig er designen endret flere steder, og hekken har fått en ny spoiler som både skal forbedre kjøreegenskapene og bidra til å holde hekken renere. Markisen er integert i taklinjen, for å gi et enda mer helhetlig uttrykk. Inngangsdøren er bred, og man kan droppe nøkkel og heller åpne den ved hjelp av en kode eller en fjernkontroll. I skrivende stund var ikke norsk pris på nye Morelo Palace klar.

Denne saken ble første gang publisert 10/10 2018, og sist oppdatert 09/04 2019.

Les også