Bilkrigen runde #1: Mondeo

Med massasje i setene, herlig design, hybrid – og endelig firehjulsdrift.

Er dette bilen som kan gjøre familiestasjonsvogna interessant for folk flest igjen? Ford håper det. Men VW ønsker å gi de hard konkurranse.
Publisert

COSTA DEL SOL (Side3): Den store duellen i bilverdenen i år – i alle fall om man tenker på norske forhold – er nå sparket i gang.

To merker og modeller med massiv pondus, Ford med Mondeo og VW med Passat – som begge har lagt bak seg et par veldig vanskelige år - gå nå rett i angrepsmodus.

Begge merkene har forhåpninger om at deres modeller skal heve markedsandelene massivt, og gjenreise familiestasjonsvognmarkedet som bestselgeren i Norge.

Og først ut av startblokka er bilen som er mest forsinket, nemlig den nye Ford Mondeo. Dette er en bil som allerede har rullet på amerikanske veier i et par år under merkenavnet Fusion.

Fra siden har nye Mondeo elementer av BMW over seg.

Mer fokus på én modell

Hvorfor nevner vi dette? For det første betyr det at Ford nå for alvor begynner å legge masse arbeid ned i én modell som de lanserer over hele verden. Tidligere har de i stor grad laget forskjellige modeller forskjellige deler av verden, og da blir fokus mer spredt.

(Nei, det er selvsagt ikke tilfeldig at Mustang for første gang vil bli solgt i Norge til neste år.)

Det er kostnadsbesparende, og ikke minst har de da mer ressurser å bruke ett sted.

Hybrid til Norge

Men minst like viktig er de tå tenke på at da Fusion for første gang ble lansert i USA, så var Fusion synonymt med hybrid.

Så når bilen nå lanseres i Europa, er hybriddrift noe som nærmest kommer med på kjøpet.

Hybridmodellen fås kun i denne formfaktoren - og med en relativt slitsom trinnløs girkasse. Til gjengjeld er det en Mondeo med formelt CO2-utslipp under 100 gram per kilometer.

En kunne håpe at dette var en snikinnføring av firehjulsdrift på Mondeo, der elmotoren driver en ekstra aksling – slik både Volvo og BMW har gjort – men den gang ei. På Mondeo er det kun den gamle hybridløsningen fra den første Fusion som er på plass, der du har en elmotor i kombinasjon med en toliters bensinmotor og trinnløs automatisk girkasse.

Dette er i seg selv ikke noen dårlig kombinasjon, men vi har våre betenkeligheter om den blir en storselger i Norge. Årsak? Den blir kun tilgjengelig i firedørs sedanutgave. Dette er den største designperlen av Modeno-variantene, men sedan har aldri tatt helt av i Norge.

Bakseteplassen i Mondeo er helt akseptabel for voksne personer - og nå er også skiluke på plass.

Firehjulstrekk (!)

Den virkelige gledelige nyheten, er at Ford nå endelig igjen lanserer Mondeo med firehjulsdrift. Du må riktignok vente et halvt år ekstra, men det er ikke uvanlig i bilverdenen.

Med firehjulsdrift får Mondeo virkelig to bein ekstra å stå på, og vil være med på å slå bein under en god del av SUV-salget. Dessuten er det jo slik at hovedkonkurrent Passat selger 4Motion i bøtter og spann.

Det beste designet

Og la oss fortsette med den sammenligningen: Selv om den nye Passaten er en splitter ny bil, er det én ting VW ikke har gjort nevneverdig mye med: Det utvendige designet.

Den ser riktignok litt bedre ut enn tidligere, litt som Passat CC ut i sedanutgave, men i stasjonsvognutgave – den vi nordmenn kommer til på kjøpe – er det mye av det samme. Det er ganske traust.

Nye Mondeo har derimot fått et betydelig designløft, og det har ikke manglet på sammenligninger med Aston Martin etter at bilen ble avduket for rundt 2,5 år siden – primært grunnet den nye grillen.

Etter avdukingen har Ford innført den nye fronten på flere av sine modeller, men det er ingen tvil om at dette var en et design som nærmest var skreddersydd til Mondeo. Her fungerer det så veldig, veldig bra.

Det er kanskje rart å si det, men i familiestasjonsvognsegmentet er det nå Ford og – av alle ting Hyundai - som har de mest spennende fremtoningene utvendig. Og med unntak av på pris, slår nye Mondel en i40 når som helst.

Også på innsiden har Ford gjort massive forbedringer fra den forrige generasjonen. Amerikanerne har slitt litt (mye) med den opplevde kvaliteten på interiøret sammenlignet med konkurrentene, men nå har de ikke noe å være flau over lenger. Mondeo har blitt oversiktlig, elegant – og har fått det nye Sync2-infotainmentsystemet med en 8-tommers trykkfølsom skjerm. Dette er det første Ford har hatt som faktisk fungerer tilfredsstillende.

Med Mondeo har Ford virkelig ryddet opp i førermiljøet.

Massasjeseter – i en Ford!

Kronen på verket er denne gangen at Ford har implementert det de selv liker å omtale som massasje i setene på toppmodellen. Disse er ikke helt på Audi/Mercedes-nivå, men da heller ikke i pris, for Ford har gjort korsryggstøtten litt mer avansert og dynamisk – og også gitt noe bevegelse i selve sitteputen.

Enhver som har kjørt langt – eller klarer å hisse seg opp over stillestående kø – skal vite at dette er en investering som lett betaler seg i mindre irritasjon og ubehag.

Ford har nå også pøst på med komfort- og sikkerhetsutstyret som den utgående Mondeoen har manglet. Vi snakker om alt fra dynamisk cruisecontrol til automatisk nedblending av fjernlysene, til oppblåsbare sikkerhetsbelter (!) i baksetet, til nødkollisjonsvarsler, til filskiftholder til… Ja, sikkerhetsutstyrslisten er nå lang.

Det er rikelig med bagasjeplass. Men det som overrasket oss kanskje mest er bagasjeplassen i sedan/combi-utgaven. Ikke like høyt - men minst like praktisk i hverdagen.

De har til og med et nøkkelsystem der bilen kan skreddersys til hver sjåfør i huset. Du vil vel ikke at poden skal kunne kjøre i 160 km/t, vil du vel? Hvis ikke kan du si at bilen skal ha en fartssperre – og kanskje at bilen skal advare om lite drivstoff litt tidligere …

Kjøreegenskaper

Og så var det dette med kjøreegenskaper da. Ford har alltid vært kjent for å lage biler som er mer engasjerende å kjøre enn konkurrentene. Det var derimot med stor usikkerhet vi satt oss inn i bilen første gang: Ford har både laget en hybridversjon – for forbrukets del, og nylig lansert en ny Focus som de med viten og vilje har laget litt mindre skarp i styringen.

Og vårt første møte med nye Mondeo ga oss litt denne følelsen: Den fremstår overraskende amerikansk. Overraskende myk i understellet til å være en Ford, og veldig lett på rattet.

Ford har alltid vært kjøreglad, men skal du få noe ut av nye Mondeo, er adaptivt understell å foretrekke.

Det kjentes ikke helt ut som en Ford, selv om vi etter hvert ble mer kjent med den nye verdenen.

Men så kom beskjeden: Skulle du har en Ford som kjentes ut som en Ford? Ja, men da må man velge en variant som har adaptivt understell og dynamisk styring!

Dette er noe man får om man kjøper en teknikkpakke til 21.000 kroner ekstra. Og skal vi være veldig ærlige: Om du er en Ford-kjøper, som kommer til Ford fordi de erfaringsmessig gir mer kjøreglede enn konkurrentene: Ikke spar disse pengene. Du får dessuten litt annet snacks med på kjøpet – som adaptive LED-lys og dynamisk cruise control.

Vi kommer tilbake med en grundigere beskrivelse av kjøreopplevelsen når vi har fått kjørt bilen litt mer, og ikke minst når vi nå reiser for å prøvekjøre nye Passat.